جریمه 50 هزار تومانی در انتظار موتورسواران متخلف

    کد خبر :143767

موتورسیکلت همواره یکی از اولویت‌های جدی پلیس در انضباط‌بخشی به عبور و مرور بوده است. ماهیت موتورسیکلت که یک وسیله دو چرخی است ایجاب می‌کند قدرت مانور بالایی داشته و ارتکاب برخی از تخلفات مانند حرکت در پیاده‌رو، عبور از چراغ قرمز و… را برای راکب این وسیله امکانپذیر می‌کند.

برای برخورد با تخلفات و انضباط‌بخشی به این گروه از کاربران ترافیک، باید یکسری محدودیت‌های جدی در بحث نوع و ظرفیت موتورسیکلت مورد استفاده در شهرها مدنظر باشد. براساس قانون تنها تردد خودروهای پلیس، اورژانس و آتش‌نشانی در کنار اتوبوس‌های شرکت واحد و BRT در این خطوط مجاز است و سایر خودروها و موتورسیکلت‌ها اجازه تردد در این خطوط را ندارند. به همین منظور پلیس تهران بزرگ اعلام کرده است ورود موتورسیکلت به خط ویژه تردد وسایل نقلیه عمومی یا امدادی، ۵۰ هزارتومان جریمه و یک هفته توقیف به دنبال دارد. متاسفانه در ماه‌های گذشته ورود موتورسیکلت‌ها و خودروهای غیرمجاز به خطوط ویژه موجب اخلال در خدمات‌دهی حمل‌ونقل عمومی و کاهش سرعت تردد خودروهای امدادرسان شده است، در عین حال بسیاری از عابران پیاده که از عرض خطوط ویژه عبور می‌کنند و دچار آسیب شده‌اند به تصور اینکه تنها در این خط اتوبوس و خودروهای امدادی تردد می‌کنند از آن عبور کرده‌اند که متاسفانه ناگهان با موتورسیکلت‌سواری روبه‌رو می‌شوند. کارشناسان معتقدند، ۲۸درصد از تصادفات منجر به فوت مربوط به موتورسیکلت‌سواران است، متاسفانه در این بین درصد قابل‌توجهی از افراد بدون کلاه ایمنی هستند. به همین منظور پلیس پایتخت در صدد است با اجرای طرح‌های مرحله‌ای نسبت به قانونمندی موتورسواران اقدام کند، براساس آمارها عمده تخلف موتورسیکلت‌ها عبور از خطوط ویژه، لایی‌کشی، تک‌چرخ زدن، عبور از پیاده‌رو و حمل بارهای غیر متعارف است. پلیس در بحث برخورد با موتورسواران متخلف تنهاست و سازمان‌های ذی‌ربط در این باره به میدان نیامده‌اند و همین امر موجب شده تا تخلفات موتورسواران در شهر روز به روز بیشتر شود.

تخلفاتی که منجر به توقیف موتورسیکلت می‌شود، براساس ابلاغیه‌ای که به ماموران پلیس شده، ماموران ما تنها در برابر مشاهده ۴ تخلف، مجاز به توقیف موتورسیکلت متخلفان هستند و این ۴ تخلف عبارتند از عبور از چراغ قرمز، عبور از معابر در خلاف جهت مجاز، عبور از خطوط ویژه و نداشتن کلاه ایمنی. باید قانون جامع، قاطع و روشنی در برخورد با موتورسواران متخلف وضع شود و مشخص کند با موتورسوار متخلف و در شرایط مختلف چگونه باید برخورد شود. البته برخورد با تخلفات مورتورسواران همواره در طول سال ادامه داشته است، این طرح، طرح جدیدی نیست اما این بار ماموران پلیس با توان بیشتری در آن حضور دارند. بدیهی است پلیس به طور جدی و بدون اغماض با خودروها و موتورسیکلت‌های متخلف در خطوط ویژه برخورد می‌کند و اگر سازمانی قصد دارد از خط ویژه استفاده کند باید با مجوز کتبی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ باشد و فقط داشتن چراغ گردان، مجوزی برای تردد در خط ویژه نیست. در این باره نماینده مردم شیروان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم برخورد جدی و دائمی پلیس با موتورسواران متخلف، گفت: لازم است با ساماندهی موتورسواران اجازه تردد به آنها در هر نقطه‌ای از سطح شهر داده نشود، زیرا آلودگی زیست‌محیطی و صوتی زیادی را موجب می‌شوند.

عبدالرضا عزیزی در گفت‌وگو با صمت با اشاره به اینکه موتورسواران متخلف در آمار تصادفات رانندگی سهم بالایی دارند، افزود: این افراد با سبقت‌های خطرناک و حرکات غیرقانونی سلامت خود و دیگران را به خطر می‌اندازند، موتورسیکلت از وسایل نقلیه پرخطر است و موتورسوران به دلیل استفاده نکردن از کلاه ایمنی تصادفات منجر به فوت زیادی را رقم می‌زنند، پلیس باید با افرادی که با بی‌توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی سلامت خود و هموطنان را به خطر می‌اندازد و موجبات سلب آرامش شهروندان می‌شوند با جدیت برخورد کند. او ادامه داد: قانون واژه‌ای بی‌معنا برای موتورسیکلت‌سواران است، تردد غیرقانونی و بی‌ضابطه برخی موتورسواران متخلف در کلانشهر تهران بسیار دیده می‌شود، سبقت‌های خطرناک، حرکات نمایشی، تضییع حقوق عابران، رانندگی با سرعت بالا، استفاده نکردن از کلاه ایمنی، عبور از چراغ قرمز از جمله تخلفات بسیار موتورسوران است که باید از سوی نیروی انتظامی مورد توجه واقع شود. نماینده مردم شیروان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیشتر موتورسواران به هیچ قانونی پایبند نیستند و در معابر عمومی و پیاده‌راه‌ها جولان می‌دهند، تصریح کرد: بنابراین نیروی انتظامی باید با افرادی که از قوانین سرپیچی می‌کنند به طور جدی برخورد کند. عزیزی، با اشاره به تردد موتورسیلکت‌های کاربراتوری و فرسوده در تهران تاکید کرد: موتورسیکلت‌های بنزینی در آلودگی هوا و بروز تخلفات رانندگی نقش مهمی دارند، به صورت جدی نیاز است موتورسیکلت‌های برقی جایگزین موتورسیکلت‌های بنزینی شوند.

تشویق موتورسوارن به رعایت قوانین و مقررات

نماینده مردم تبریز و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی در مجلس شورای اسلامی گفت: موتورسیکلت در تهران وسیله‌ای برای اخلال در رفت و آمد مردم به شمار می‌رود به‌گونه‌ای که حتی اگر به مقابل مجلس شورای اسلامی نگاهی بیندازیم مشاهده خواهیم کرد برخی موتورسیکلت‌سواران با انجام تخلفات بی‌شمار در معابر و خیابان‌ها در رفت و آمد هستند. احمد علیرضابیگی در گفت‌وگو با صمت افزود: بنابراین لازم است پلیس نظارت مناسبی بر تخلفات موتورسواران در مقابل نهاد قانون‌گذاری داشته باشد در این صورت می‌توان در دیگر مناطق پایتخت انضباط‌بخشی به موتورسواران را هم مشاهده کرد. او با بیان اینکه موتورسیکلت وسیله نقلیه قشر آسیب‌پذیر است، تصریح کرد: نمی‌توانیم خواستار جمع‌آوری این وسیله در پایتخت باشیم زیرا برخی افراد نیازمند از طریق این وسیله امرار معاش می‌کنند و از طرف دیگر وسیله نقلیه آنهاست.

نماینده مردم تبریز و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه مهم‌ترین راه ساماندهی موتورسواران تشویق آنها به رعایت قوانین و مقررات و ایجاد نظم است، اظهار کرد: نظم موضوعی است که برخی موتورسیکلت‌سواران با آن بیگانه هستند بنابراین پلیس به منظور کاهش تخلفات باید به آن توجه داشته باشد و اگر از این کار سرباز زدند باید اشد مجازات برای آنها در نظر گرفته شود زیرا با این کار سلامت خود و جامعه را در معرض تهدید قرار می‌دهند. علیرضابیگی، با یادآوری اینکه خطرات و سوانح زیادی موتورسواران را تهدید می‌کند، تاکید کرد: این وسیله پرخطر است و کوچکترین حادثه بدترین نتایج را به بار می‌آورد.

او بیان کرد: تخلفات موتورسواران به شدت باید جدی گرفته شود. متاسفانه دوربین‌های کنترل تخلف رانندگی هم هیچ راهی برای کنترل تخلفات این وسیله ندارد، بنابراین چاره‌ای نیست جز آنکه پلیس در خیابان حاضر شود و تخلفات آنها را به کمترین میزان برساند. از نگاه کارشناسان، رعایت حقوق شهروندی برای افزایش ارتقای احساس امنیت اجتماعی در جامعه و شهروندان امری بسیار حائز اهمیت است که همگان باید به آن توجه داشته باشند اما در این میان برخی موتورسیکلت‌سواران از رعایت حقوق شهروندی سرباز زده و با انجام حرکات پرخطر، استفاده نکردن از کلاه ایمنی، عبور از چراغ قرمز، سرعت غیرمجاز، مخدوش کردن پلاک و نداشتن گواهینامه حوادث دلخراشی را برای خود و شهروندان رقم می‌زنند. کارشناسان بر این باورند ساماندهی موتورسیکلت‌سواران در کلانشهرها به ویژه پایتخت تاثیر زیادی در کاهش تصادفات و ترافیک دارد زیرا بی‌توجهی برخی موتورسیکلت‌سواران به قوانین راهنمایی و رانندگی افزایش ترافیک و مرگ و میرها را به دنبال داشته که انتظار می‌رود با ساماندهی آنها از سوی پلیس و شهرداری شاهد کاهش ترافیک سرسام‌آور و تصادفات در سطح شهر باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید