جریمه و نمره منفی برای استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی

    کد خبر :1211259
جریمه و نمره منفی برای استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی

سردار ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، با هشدار درباره استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی، گفت که این تخلف علاوه بر جریمه، برای رانندگان نمره منفی نیز به همراه دارد.

چرا استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی خطرناک است؟

موسوی‌پور اظهار کرد: صحبت کردن با تلفن همراه در حین رانندگی منجر به حواس‌پرتی و کاهش تمرکز راننده می‌شود و گاهی راننده به موجب این حواس‌پرتی مرتکب اشتباهاتی نظیر عبور از چراغ قرمز، تغییر مسیر ناگهانی، انحراف به چپ یا راست و تخطی از سرعت مطمئنه می‌شود که هر یک می‌توانند به فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر منجر شوند.

تعداد نمرات منفی برای استفاده از تلفن همراه

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در تشریح جزئیات این تخلف گفت: بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، تخلفات حادثه‌ساز علاوه بر جریمه، نمره منفی هم برای رانندگان متخلف به همراه دارد.

وی در ادامه گفت: استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی در سرعت بالای ۶۰ کیلومتر:

خودروهای شخصی: ۳ نمره منفی

خودروهای عمومی: ۵ نمره منفی

نحوه اعمال نمرات منفی و ضبط گواهینامه

سردار موسوی‌پور در خصوص نحوه اعمال نمرات منفی توضیح داد: بر اساس قانون، اگر راننده‌ای در مرحله اول ۳۰ امتیاز منفی کسب کند، گواهینامه او به مدت سه ماه ضبط می‌شود. در مرحله دوم، ۲۵ نمره منفی سبب ضبط گواهینامه به مدت شش ماه می‌شود و در مرحله سوم، با کسب ۲۰ نمره منفی، گواهینامه باطل شده و راننده تنها پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و پرداخت هزینه مربوطه، می‌تواند مجدداً برای دریافت گواهینامه اقدام نماید.

ممنوعیت قانونی استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی

سردار موسوی‌پور با اشاره به ماده ۱۸۰ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی که استفاده از هرگونه وسایل و تجهیزات مانند تلفن همراه را که باعث انحراف ذهنی و رفتاری راننده گردد، ممنوع اعلام کرده، از همه رانندگان خواست تا ضمن رعایت کامل قوانین، از هرگونه اقداماتی که جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازد، جداً خودداری کنند.

پیام پلیس راهور به رانندگان

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پایان تأکید کرد: هر لحظه نگاه به گوشی، یک قدم به فاجعه نزدیک‌تر شدن است. یک ثانیه مکالمه یا چک کردن پیامک هنگام رانندگی، معادل چندین متر بی‌توجهی به جاده است. قانون با هدف حفظ جان شما و خانواده‌تان وضع شده است، لطفاً با کنار گذاشتن گوشی هنگام رانندگی، سفری ایمن را برای خود و دیگران رقم بزنید و به خاطر داشته باشید که هر تخلف کوچک، می‌تواند به حادثه‌ای بزرگ منجر شود.

ایلنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید