جراحت دست سارق، دزدان سریالی موبایل‌فروشی‌ها را به دام انداخت

  • حوادث
  • پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ ۱۱:۱۱
    کد خبر :1045972
جراحت دست سارق، دزدان سریالی موبایل‌

اعضای باندی که در شهرهای مختلف از موبایل‌فروشی‌ها دزدی کرده بودند، سرانجام دستگیر شدند.

از اوایل امسال شکایت‌های متعددی در مورد سرقت از مغازه‌های موبایل‌فروشی جنوب و جنوب‌غرب تهران در مراجع قضایی و انتظامی مطرح شد.

پس از آن ماموران پلیس پایتخت تحقیقات خود را آغاز کردند و در بررسی مغازه‌هایی که مورد دستبرد قرار گرفته بودند مشخص شد سارقان دوربین‌های داخل و بیرون را در اولین فرصت از کار انداخته‌اند. این سارقان که از نحوه سرقت‌هایشان معلوم بود سابقه‌دار هستند قفل مغازه‌ها را تخریب کرده و پس از ورود هم اثر زیادی از خود به جا نگذاشته بودند.

اکثر شاکیان گفته بودند دوربین‌های مغازه از طریق اینترنت به تلفن همراه‌شان متصل بود و آن را کنترل می‌کردند و اکثراً پس از نیمه‌شب متوجه از کار افتادن دوربین‌ها شدند. به همین دلیل به سرعت خود را به مغازه رساندند و دیدند قفل و کرکره تخریب شده است.

تحقیقات نشان داد از هر مغازه کالاهایی با مبالغ مختلف از ۶۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به سرقت رفته است. همچنین با توجه به فاصله و تاریکی تصاویر دوربین‌های مداربسته اطراف، اطلاعات قابل استفاده‌‌ای برای کمک به تحقیقات پلیس به دست نیامد.

با این وجود ماموران پی بردند در همه سرقت‌ها خودروی پژو پرشیا حضور داشته و سه یا چهار نفر شرکت داشته‌اند. با تجمیع همه شکایات در شعبه ۵ بازپرسی دادسرای ویژه سرقت تحقیقات ادامه داشت تا اینکه سرقت دیگری اتفاق افتاد.

در آخرین صحنه جرم صاحب مغازه علاوه بر دوربین‌های مداربسته قابل رویت دوربین مخفی دیگری هم در مغازه خود نصب کرده بود. مالک مغازه در اظهارات خود به ماموران گفت: دوربین مخفی‌ای که نصب کرده‌ام یک دوربین حرفه‌ای و باکیفیت است که علاوه بر تصویر صدا را هم ضبط کرده است.

این در حالی بود که ماموران با توجه به اینکه سرنخ مشخصی از سارقان نداشتند و پی برده بودند که اعضای این باند مجرمان حرفه‌ای هستند، شروع به بررسی افراد سابقه‌داری کرده بودند که مشخصات قد و هیکل‌شان با سارقان یکی بود. به این ترتیب رصد و بررسی تک‌تک سابقه‌داران شروع شد؛ اما تصاویر جدید که صدا هم داشت جهشی در تحقیقات ایجاد کرد.

هر چند سارقان چهره خود را پوشانده بودند اما یکدیگر را به اسم کوچک صدا می‌زدند. همچنین ماموران در بازبینی چندباره تصاویر متوجه شدند یکی از سارقان در استفاده از دست راست خود مهارت لازم را ندارد. همین باعث حساس شدن بیشتر در مورد کارهایی شد که فرد مورد نظر با دست راست انجام می‌داد.

ماموران با دقت بیشتر پی بردند احتمالاً دست چپ او به تازگی دچار آسیب شده است. بنابراین با تمرکز تحقیقات بر نام کوچک متهمانی که دست چپ‌شان آسیب دیده بود اولین عضو این باند دستگیر شد.

پس از آن بود که سه عضو دیگر این باند نیز شناسایی و دستگیر شدند و مشخص شد همه اعضای باند سوابق و تجاربی در حوزه‌های مختلف سرقت دارند.

این متهمان که همه بین ۲۳ تا ۲۶ سال دارند به سرکردگی مجرمی فعالیت می‌کردند که ۸ سابقه سرقت از منزل را در کارنامه خود داشت.

همچنین معلوم شد آنها علاوه بر تهران در زنجان، ابهر، شهر‌ ری و شهریار به طور دوره‌ای سرقت کرده‌اند.

هدف‌شان هم از تغییر شهر محل دزدی‌ها این بود که احتمال دستگیری آنها کاهش پیدا کند، اما در نهایت دستگیر شدند و تحقیقات در مورد جرائم آنها ادامه دارد.

روزنامه ایران

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید