جایگزین سوئیفت ۳ میلیارد انسان را به هم متصل می کند

    کد خبر :634531

روسیه، چین و هند سیستم پرداخت جایگزین سوئیفت می‌سازند تا ۳ میلیارد انسان را به هم متصل کنند.

 

روسیه، هند و چین اعضای گروه تجاری بریکس، تصمیم گرفته اند سیستم‌های پیامدهی مالی خود را به هم متصل کنند و سیستم مالی بین‌المللی سوئیفت را کنار بگذارند .

 

سیستم پیامدهی مالی روسیه، SPFS، به سیستم پرداخت بین بانکی چین متصل می شود. هند یک سیستم پیامدهی مالی داخلی ندارد ولی قصد دارد به پلتفرم بانک مرکزی روسیه با یک سیستم خدمات داخلی که در حال ساخت است متصل شود.

 

کشورهای شرکت کننده در این سیستم روی یک پلتفرم خاص کار می کنند و هیچ مشکلی با نقل و انتقال ها نخواهند داشت .

 

به گزارش تسنیم،روسیه از 2014 در بحبوحه تهدیدهای واشنگتن برای قطع ارتباط آن با با سوئیفت، روی ساخت SPFD کار می کند . اولین انتقال مالی توسط این شبکه شامل یک نهاد غیر بانکی می‌شد و در دسامبر 2017 صورت گرفت .

 

آلا باکینا، مدیر سیستم پرداخت مالی بانک روسیه گفت:« ما فرصتی داریم تا بانک های خارجی و نهادهای قانونی خارجی را به SPFS متصل کنیم. امروز حدود 400 کاربر در این سیستم مشارکت دارند و قراردادهایی با 8 بانک خارجی و 34 نهاد قانونی بسته شده است ».

 

باکینا توضیح داد که نقل و انتقال های انجام شده توسط این سیستم رو به رشد است و در حال حاضر 15 درصد کل نقل و انتقال های داخلی را پوشش می دهد که نسبت به 10 تا 11 درصد سال گذشته افزایش داده است .

 

کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال حاضر با بانک روسیه در مورد گزینه های فنی اتصال به SPFS همکاری می کنند.ایران هم که در همین ماه رسماً به منطقه آزاد تجاری به رهبری روسیه پیوسته به دنبال ایجاد جایگزینی برای سوئیفت است. سال گذشته سوئیفت برخی بانک‌های ایرانی را از سیستم پیامدهی خود حذف کرد. مقر سوئیفت در بلژیک قرار دارد ولی هیئت رئیسه آن شامل افرادی از بانک‌های آمریکایی می شوند و قانون فدرال آمریکا به این بانک اجازه می دهد علیه بانک‌ها و نهادهای سراسر جهان عمل کند .

 

مسکو و تهران برای تجارت به جای سوئیفت از سیستم‌های پیامدهی مالی داخلی خود استفاده خواهند کرد. سوئیفت سیستمی است که پرداخت های بین مرزی بین 11000 موسسه مالی در بیش از 200 کشور جهان راتسهیل می کند .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید