جان گودیناف پیرترین برنده جایزه نوبل درگذشت

    کد خبر :1004570
جان گودیناف جایزه نوبل

جان گودیناف در سال 2019 به پیرترین فردی تبدیل شد که جایزه نوبل دریافت کرده است. این دانشمند بزرگ در سال 1976 استاد دانشگاه و رئیس آزمایشگاه شیمی غیرآلی دانشگاه آکسفورد شد. او در همین دانشگاه توانست دستاورد بزرگ خود را در زمینه باتری‌های لیتیوم یون حاصل کند.

«جان بی. گودیناف»، استاد دانشگاه آستین تگزاس که نقش مهمی را در توسعه باتری‌های لیتیوم-یون ایفا کرده بود، در سن 100 سالگی درگذشت. باتری‌های او که امروزه در بسیاری از وسایل الکترونیکی استفاده می‌شوند، یک جایزه مشترک نوبل را برای وی به همراه داشت.

دانشگاه آستین تگزاس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آقای گودیناف در روز یکشنبه درگذشته است. این اطلاعیه درباره دستاورد 40 ساله او درباره باتری‌ها می‌گوید: «او و تیم تحقیقاتی‌اش دریافتند که با استفاده از لیتیوم کبالت اکسید به‌عنوان کاتد در باتری‌های قابل شارژ لیتیوم-یون، می‌توان چگالی بالایی از انرژی را با آندهایی غیر لیتیوم متالیک ذخیره‌سازی کرد.»

هرچند امروز باتری‌های لیتیوم-یون را در دستگاه‌های مختلفی از گوشی‌های هوشمند گرفته تا لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و حتی خودروهای برقی استفاده می‌کنیم، اما گودیناف بابت دستاورد بزرگ خود حق بهره نخواسته بود. نشریه نیویورک تایمز می‌گوید پول برای این دانشمند بزرگ چندان اهمیت نداشت و به همین خاطر بخش عمده حقوق دستاوردهایش را به‌صورت عمومی واگذار کرده بود.

جان گودیناف پیرترین برنده جایزه نوبل بود

جان گودیناف در سال 2019 به پیرترین فردی تبدیل شد که جایزه نوبل دریافت کرده است. البته او این جایزه را به‌صورت مشترک با «استنلی ویتینگهام» از دانشگاه ایالتی بینگهمتون نیویورک و «آکیرا یوشینو» از دانشگاه میجو برنده شد.

آقای گودیناف در سال 1922 در آلمان متولد اما در شمال شرق آمریکا بزرگ شد و مدرک فارغ‌التحصیلی خود را از دانشگاه ییل دریافت کرد. او پس از پایان دوره خدمت سربازی در ارتش آمریکا، به دانشگاه شیکاگو رفت و مدرک دکترای فیزیک خود را در سال 1952 دریافت کرد.

این دانشمند بزرگ در سال 1976 استاد دانشگاه و رئیس آزمایشگاه شیمی غیرآلی دانشگاه آکسفورد شد. او در همین دانشگاه توانست دستاورد بزرگ خود را در زمینه باتری‌های لیتیوم-یون حاصل کند. گودیناف در سال 1986 به دانشگاه آستین تگراس پیوست و در آن‌جا به فردی باهوش و خوش‌برخورد مشهور بود.

دیجیاتو 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید