جف بزوس ثروتمندترین مرد دنیا به زمین بازگشت

    کد خبر :829332

در روزهای گذشته بود که جف بزوس مدیرعامل شرکت فضایی بلواوریجین در یک سفر تحقیقاتی به فضا رفت. حال با گذشت چند ساعت او و سه تن از همراهانش به زمین بازگشتند و سفری موفقیت آمیز بود.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار–جف بزوس چند روز پیش اعلام کرد از سمت مدیرعاملی آمازون کناره‌گیری می‌کند. او حالا سرانجام موفق شد یکی از اهداف بزرگ زندگی خود را به نتیجه برساند. جف به همراه سه همراه با فضاپیمای شرکت بلو اوریجین خود به فضا سفر کرد و ۱۱ دقیقه بعد با موفقیت در صحرای تگزاس به زمین نشست. مأموریت NS-16 اولین مأموریت بلو اوریجین در پرتاب انسان به فضا و آغازگر کسب‌وکار توریسم فضایی این شرکت محسوب می‌شود.

جف بزوس ثروتمندترین مرد دنیا در سال ۲۰۰۰ بلو اریجین را بنیان‌گذاری کرد و حالا با سفر خود نشان داد موشک نیوشپرد این شرکت ایمن و آماده سفر است. موشک شش طبقه نیوشپرد روز سه‌شنبه ساعت ۹:۱۲ دقیقه صبح به وقت محلی از تگزاس به آسمان پرتاب شد. در این موشک جف بزوس، برادرش مارک، فضانورد معروف والی فانک و یک دانشجوی آلمانی با نام الیور دیمن به عنوان اولین مشتری بلو اوریجین به فضا پرتاب شدند. کپسول حاوی این چهار نفر تا ارتفاع ۱۰۶ کیلومتری و با سه برابر سرعت صوت با موشک همراه بوده و سپس از آن جدا شد.

فضانوردان لحظات کوتاهی بی‌وزنی را تجربه کردند و از اتمسفر زمین می‌توانستند انحنای این کره خاکی را ببینند.بزوس می‌گوید مأموریت اصلی او انجام شده و تجربه بی‌وزنی چیزی شبیه به شنا کردن بوده است. حالا به لطف بلو اوریجین فانک ۸۲ ساله و دیمن ۱۸ ساله به ترتیب پیرترین و جوان‌ترین فضانورد هستند. بزوس هم حالا بعد از ریچارد برنسون دومین میلیاردری است که با موشک خودش به فضا سفر می‌کند.همان‌طور که گفتیم هدف نهایی جف بزوس راه‌اندازی یک کسب‌وکار سفر به فضاست. بلو اوریجین هنوز قیمت چنین سفرهایی را اعلام نکرده است. بزوس در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت هنوز به این مورد فکر نکرده و درباره قیمت مطئمن نیست.

جالب است بدانید ابتدا قرار بود به جای الیور دیمن، یک برنده ناشناس مزایده با مبلغ ۲۸ میلیون دلار، بزوس را همراهی کند. اما او سفر خود را به تعویق انداخت.بلو اوریجین با رقابت سنگینی از سوی رقبایی مثل اسپیس ایکس ایلان ماسک مواجه است. این شرکت قرار بود یک سیستم موشک بسیار بزرگ‌تر برای نیروی هوایی آمریکا بسازد اما رقابت را به اسپیس ایکس واگذار کرد. همچنین اردیبهشت‌ماه ناسا پروژه بلو مون این شرکت را برای ارسال انسان به کره ماه رد کرده بود. حالا مأموریت NS-16 موفقیت بزرگی محسوب می‌شود.

جف بزوس در مصاحبه روز دوشنبه خود با CNN گفته بود: “ما می‌دانستیم که این وسیله ایمن است. اگر این وسیله برای من ایمن نباشد، برای هیچ‌کس ایمن نیست.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید