ثبات یا کاهش قیمت خودرو در سه ماهه نخست سال / آیا تصمیم شورای رقابت بر بازار خودرو تاثیر دارد؟

    کد خبر :798158

اگرچه پیش بینی می شد که قیمت خودرو حداقل در سه ماهه نخست امسال ثابت بماند، رئیس شورای رقابت در اظهاراتی اعلام کرد که قیمت خودرو قطعا تا تیر ماه رشد می کند و این شورا فقط در انتظار اعلام نرخ تورم توسط بانک مرکزی و افزایش قیمت خودرو بر همین مبناست.

«بازتاب»؛ زهره علامی– با توجه به اینکه نرخ ارز در دو سه ماه اخیر مسیری با ثبات را سپری کرده و به گفته کارشناسان بازار ارز در ماه های آتی هم این شرایط ادامه دارد، انتظار می رفت که قیمت خودرو کاهشی شود یا حداقل تغییری نداشته باشد اما موضع گیری رییس شورای رقابت حکایت از آن دارد که قیمت کارخانه ای خودروها تا تابستان افزایش می یابد.

استدلال رییس شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو در سه ماهه نخست امسال این است که طی 6 ماه گذشته هیچ افزایش قیمتی برای خودرو نداشته ایم و سه ماه آخر سال گذشته هم به دلیل اینکه نرخ تورم پایین و حدود 14 درصد بود، مجوز افزایش قیمت ندادیم.

در حالی که رییس شورای رقابت بر افزایش قیمت خودرو در ماه های آتی اصرار دارد، کارشناسان بازار معتقدند که این رشد قیمت منطقی نیست چون عوامل موثر بر بازار خودرو از جمله نرخ ارز در چند ماه اخیر تغییری نداشته اند و بازار هم کشش رشد قیمت ندارد،بنابراین رشد قیمت مبنایی منطقی ندارد.

تجربه ثابت کرده است که بازار ارز مهمترین عامل تاثیر گذار بر قیمت خودرو است که در یکی دو ماه اخیر تقریبا روندی ثابت را در پی گرفته است؛ درواقع بازار پیشرو در ایران بازار دلار است و بازارهایی همچون بازار خودرو، طلا، بورس و مسکن، پیرو هستند.

از سوی دیگر، افزایش قیمت خودرو در سال گذشته به حدی بود که بازار فعلا کشش رشد قیمت را ندارد و در حال حاضر هم خریداران خودرو بیشتر مصرف‌کنندگان واقعی هستند و واسطه‌ها از بازار خودرو فاصله گرفته اند و آرامش به بازار خودرو بازگشته است.

در این میان فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به ثبات قیمت خودرو در ماه های آتی به خبرنگار بازتاب می گوید: اظهارات رییس شورای رقابت درباره افزایش قیمت خودرو مربوط به قیمت کارخانه می شود که حدود 70 درصد با قیمت بازار آزاد تفاوت دارد.

زاوه اظهار می کند: موضع گیری های شورای رقابت درباره قیمت خودرو متناقض است مثلا در زمستان سال گذشته، با وجود افزایش نرخ تورم، این افزایش را تکذیب کرد و در حال حاضر رشد نرخ تورم در سه ماهه پایانی سال گذشته را تایید می کند و معتقد است که قیمت خودرو باید افزایش یابد.

او ادامه می دهد: با توجه به اینکه خریداران خودرو با بازار آزاد سر وکار دارند و خودرو با قیمت کارخانه، عرضه محدودی دارد، افزایش قیمت کارخانه ای خودرو توسط شورای رقابت، تاثیری بر بازار آزاد ندارد.

به گفته این کارشناس بازار خودرو، در سه ماهه پیش رو بازار احتمالا دچار رکود و همچنین کاهش قیمت می شود، ضمن اینکه رشد قیمت توسط شورای رقابت بر بازار آزاد اثری ندارد، چون بازار کشش افزایش قیمت ندارد.

زاوه اظهار می کند: بازار آزاد خودرو تحت تاثیر تورم و نرخ ارز است اما چون قدرت خرید آسیب دیده و سیگنال های زیادی هم درباره حل مسایل بین المللی ایران با سایر کشورها شنیده می شود، پیش بینی می شود که حداقل در سه ماهه اول سال افزایش تورمی در بازار نداشته باشیم.

او عنوان می کند: بازار خودرو تا تیر ماه روند با ثباتی را طی می کند مگر اینکه اتفاق سیاسی خاصی رخ دهد.

رشد خزنده قیمت در بازار خودرو سال 1400

در شرایطی که کارشناسان صنعت خودرو از ثبات و حتی کاهش قیمت خودور در سه ماهه پیش رو می گویند، سوال این است که در ماه های آتی سال 1400 شرایط بازار خودرو چگونه خواهد بود، زاوه در این باره می گوید: پیش بینی می شود که در سالجاری شاهد جهش ناگهانی قیمت خودرو نباشیم اما رشد خزنده ای تا انتهای سال خواهیم داشت.

او ادامه می دهد: در این سه ماه بعید است که رشد قیمت داشته باشیم اما در ماه های بعدی بسته به شرایط اقتصادی و سیاسی، قیمت خودرو افزایش می یابد اما رشد چشمگیر مثل سال گذشته تکرار نمی شود.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. ناشناس گفت:

    شورای رقابت اگه کاری نکنه حتما ارزون میشه. کار شورای رقابت ساخت و پاخت و لابیه و بارها پیش آمد که خودرو داشت ارزان می شد ولی شورای رقابت کاری کرد که گران شود.

دیدگاهتان را بنویسید