توموری خوش‌خیم به نام آنژیوم

    کد خبر :258457

رگ‌تود یا آنژیوم یک تومور خوش خیم است که از سلول‌های جدار عروق خونی یا رگ‌های لنفاوی منشا می‌گیرد.

این ضایعات تقریبا شایع هستند و هرچند اغلب مادرزادی یا اولیه هستند گاه تظاهرات سایر بیماری‌ها مانند بیماری‌های کبدی‌اند. آنژیوم‌ها یا خال عروق، یکی از ضایعات موضعی شایع پوست و نسوج زیرپوستی می‌باشند که اندازه‌های مختلفی دارند. ممکن است بعد از تولد نیز بوجود بیایند، اکثرا محو می‌شوند اما برخی از آنها باقی‌ مانده و موجب نازیبایی پوست می‌شوند.

این سلول‌ها خطی از رگ‌های خونی هستند. می‌توانند ظاهری قرمز، آبی عمیق یا صورتی داشته باشند. این لکه‌ها زمانی پدیدار می‌شوند که رشد بی رویه رگ‌های خونی در یک ناحیه وجود داشته باشد.

در واقع خال‌های کوچک تومورهای خوش خیمی‌هستند که از سلول‌های خونی تشکیل شده‌اند و به هیچ وجه خطرناک نیستند، این خال‌های قرمز رنگ که معمولا از سن ۳۰ تا ۳۵ سالگی به بعد در ناحیه کمر و سینه افراد ظاهر شده و به خال گیلاسی و یا خال آنژیو معروفند. دلیل دیگر بروز خال‌های قرمز روی پوست بیماری یا سبک زندگی نادرست است.

گاهی اوقات خال‌ها بیانگر بیمارهایی مثل کبد، عدم تعادل هورمون‌ها و گردش نامنظم خون است. در کل بروز خال‌های قرمز رنگ آنژیو در افراد دیابتی، افراد دارای مشکلات کبدی و زنانی که از قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند، شیوع بیشتری دارد. همچنین وجود سابقه خانوادگی نیز ابتلا به خال‌های قرمز را افزایش خواهد داد.

چه زمانی خال‌های قرمز خطرناک می‌شوند؟

بیشتر اوقات این خال‌ها بی ضرر هستند اما اگر خال‌ها تغییر شکل و اندازه داد و شروع به خونریزی کرد به پزشک مراجعه کنید. تنها در صورتی که تعداد این خال‌ها در بازه زمانی کوتاه به شدت افزایش یابد و اندازه آنها نیز بیش از سه تا چهار میلی متر باشد، لازم است فورا به پزشک مراجعه شود.

برای جلوگیری از این اتفاق رژیم غذایی سالم و سبک زندگی درست را پیش گیرید میوه سبزیجات و چربی‌های سالم بخورید، با انجام این موارد پوست جوان و سالمی‌خواهید داشت.

درمان بیماری

این ضایعات با استفاده از کرم‌های زیبایی مخفی کننده، تابش تشعشع یونیزه کننده (رادیوتراپی و لیزر)، سوزاندن و سپس ترمیم کردن و انجام عمل جراحی درمان می‌شوند. ضایعات مادرزادی اغلب بدون درمان نیز محو می‌شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید