توسعه گازرسانی به روستاها حرکت افتخارآمیز دولت یازدهم درمحرومیت زدایی و گسترش رفاه

    کد خبر :15748

دولت یازدهم با هدف اجرای سیاست های اقتصادمقاومتی، محرومیت زدایی و گسترش عدالت اجتماعی در مناطق کمتر توسعه یافته، علاوه بر گازرسانی به 9 هزار و 200 روستا، آخرین استان بدون گاز یعنی استان سیستان و بلوچستان را تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار داد. پس از توسعه فازهای پارس جنوبی و افزایش تولید گاز در دولت یازدهم، فعالیت گسترده ای برای توسعه شبکه گازرسانی در کشور انجام شد.
براساس این اقدام ها، اکنون سهم گاز در سبد انرژی کشور به حدود 70 رسیده به طوری که در بخش خانگی و صنعت، گاز به سوخت اصلی تبدیل شده است. میزان واحدهای مسکونی برخوردار از گاز در مناطق شهری در دولت یازدهم به 97 درصد رسید و پوشش شبکه گاز در واحدهای مسکونی روستایی نزدیک 70 درصد شد.
اکنون ایران با توسعه گازرسانی، یکی از گسترده ترین و پیچیده ترین شبکه های گازرسانی را در سطح جهان دارد.

**گازرسانی به روستاها، حرکت در مسیر محرومیت زدایی
دولت یازدهم به منظور اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، محرومیت زدایی و گسترش عدالت اجتماعی، تمام زیرساخت های لازم برای توسعه گازرسانی در داخل کشور را به ویژه گازرسانی به روستاها فراهم کرده است.
گازرسانی به روستاها علاوه بر افزایش رفاه در این مناطق، منجر به ایجاد امید به زندگی و اشتغالزایی در روستاها شده و یکی از عوامل مهاجرت معکوس به حساب می آید.
در طول دولت یازدهم، اقدام های گسترده ای برای ایجاد و توسعه خطوط انتقال و شبکه شهری و روستایی انجام شده است به گونه ای که اجرای پروژه های گازرسانی از سال های 1393 تاکنون در طول 50 سال فعالیت صنعت گاز بی سابقه بوده است.
پوشش گازرسانی روستاهای کشور در سال 1392 از نظر جمعیتی 55 درصد بود اما با اجرای طرح های جدید گازرسانی به روستاها در دولت یازدهم، پوشش خانواده های روستایی برخوردار از گاز به حدود 70 درصد می رسد.
بر اساس گزارش ها، در طول دولت یازدهم به 9 هزار و 200 روستا گازرسانی شده است. در سال 1395، گازرسانی به پنج هزار و 600 روستا کلید خورد که از این تعداد، سه هزار روستا به شبکه سراسری گاز متصل و بقیه نیز تا پایان سال جاری از نعمت گاز برخوردار می شوند.
با توسعه گازرسانی به روستاها در دولت یازدهم، اکنون تعداد روستاهای متصل به شبکه سراسری گاز در کشور به 23 هزار روستا رسیده، نکته قابل توجه در گازرسانی به روستاها این است که این اقدام بدون تکیه بر منابع بودجه ای کشور انجام شده است.
دولت یازدهم، منابع مالی گازرسانی به روستاها را از طریق صرفه جویی در مصرف سوخت های مایع تامین کرده است.
با بهره گیری از بند «ق» تبصره ٢ قانون بودجه سال 1393 و ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید، شرایط لازم برای تامین منابع مالی این پروژه‌ها از محل جایگزینی گاز با سوخت‌های مایع فراهم شد.
پس از افزایش تولید گاز کشور، به جای سوخت مایع (گازوئیل و نفت کوره)، گاز به نیروگاه ها و صنایع عمده تحویل داده شد که این موضوع صرفه جویی حدود 18 میلیارد دلاری را عاید کشور کرد.
بر این اساس، دولت از منابع تحقق یافته، اقدام به اجرای طرح هایی مانند، توسعه ناوگان حمل و نقل وعمومی و گازرسانی به روستاها کرده است.
گازرسانی به روش سی.ان.جی( گاز طبیعی فشرده) نیز از دیگر برنامه های در دست اجراست که برای گازرسانی به مناطق دوردست و صعب العبور به کار گرفته می شود.
براساس تصویب شورای اقتصاد و در قالب سیاست های اقتصاد مقاومتی، با هدف حفظ محیط زیست و افزایش رفاه عمومی، گازرسانی به نقاط دور دست، سخت گذر و جنگلی به روش سی.ان.جی در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار دارد و در آینده ای نزدیک شهرها و روستاهایی که امکان گازرسانی به آنها از طریق خط لوله فراهم نیست، با روش سی.ان.جی از مزایای گاز طبیعی بهره مند خواهند شد.

**گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان
بزرگ ترین طرحی که دولت برای توسعه شبکه گازرسانی در دستور کار قرار داده، گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان است.
استان سیستان و بلوچستان آخرین استان فاقد شبکه گاز کشور بود که دولت یازدهم توجه ویژه ای به اتصال این استان به شبکه گاز داشته است.
این طرح، اهداف چندگانه ای را دنبال می کند که از جمله آنها می توان به گازرسانی به نیروگاه ها، صنایع پتروشیمی، واحدهای صنعتی و احداث خطوط فرعی و شبکه های شهری برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی اشاره کرد.
گازرسانی به زاهدان که از جمله قول های رئیس جمهوری در سفر استانی سال 1393 بود، در نهایت، در اسفند سال 1395 ، این موضوع محقق شد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری در اسفند ماه پارسال با حضور در میدان گازی زاهدان، خط لوله ایرانشهر به زاهدان را افتتاح کرد.
اجرای طرح گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان، علاوه بر تامین گاز بخش خانگی، نقش عمده ای در توسعه صنعتی این استان و اشتغال آفرینی ایفا خواهد کرد.
اکنون، گاز به زاهدان مرکز این استان رسیده، اما در ادامه قرار است سایر شهرهای این استان نیز تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار گیرند.
همزمان با رسیدن خط لوله گاز به زاهدان، احداث خط لوله ایرانشهر به چابهار نیز کلید خورده است. چابهار که در ساحل دریای عمان قرار گرفته، با رسیدن گاز، پذیرای واحدهای پتروشیمی و صنایع عمده خواهد شد.
با گازرسانی به چابهار، این منطقه به قطب جدید پتروشیمی و صنعتی کشور تبدیل می شود و اشتغال زایی قابل توجهی در این استان تحقق می یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید