توسعه روابط ترانزیتی ایران؛ از آذربایجان تا ازبکستان

    کد خبر :883338
توسعه روابط ترانزیتی ایران؛ از آذربایجان تا ازبکستان

هفته جاری اتفاقات ترانزیتی در حوزه راه و مسکن در صدر خبرها بود که مهمترین آن سفر وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان و دیدار با وزیر حمل و نقل و معاون نخست وزیر این کشور بود که در راستای توسعه روابط ترانزیتی ایران و آذربایجان انجام شد.

در این سفر علاوه بر کلنگ زنی پل مرزی بر روی رودخانه آستاراچای که نیمی از هزینه آن را تهران و نیمی دیگر را باکو متعهد شده است مذاکراتی در خصوص افزایش حمل و نقل کالا از خاک دو کشور برای رساندن کالاهای ایرانی به روسیه و همچنین استفاده آذربایجان از خاک ایران برای دسترسی به بنادر جنوبی کشورمان صورت گرفت.

قاسمی در این دیدار نخستین پرواز هواپیمای خارجی در فرودگاه شهر فضولی از شهرهای آزاده شده در جنگ قره باغ سال ۲۰۲۰ را برگزار کرد.

از دیگر خبرهای ترانزیتی هفته جاری، سفر هیأت حمل و نقلی ازبکستان به ریاست معاون وزیر حمل و نقل این کشور به تهران و بندر چابهار بود.

به گفته بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، قرار است ازبکستان به ضلع چهارم توافقنامه چابهار که تا پیش از این میان ایران، هند و افغانستان بود تبدیل شود.

از دیگر خبرهای هفته جاری باز شدن مجدد پرونده احداث راه آهن سریع السیر تهران-قم- اصفهان به دست چینی‌ها بود که به گفته علا الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم درخواست فاینانس ۵۰ میلیارد یورویی چینی‌ها برای احداث این قطار از سوی وزیر وقت راه و شهرسازی مورد پذیرش قرار نگرفت که این ادعای بروجردی با واکنش‌های وزارت راه و شهرسازی مواجه شد.

همچنین در هفته جاری در پی برف و کولاک شدید فرودگاه استانبول پروازهای فرودگاه این شهر در ترکیه به حالت تعلیق درآمد که سبب بروز حواشی زیادی در این فرودگاه و همچنین بعضاً در فرودگاه امام خمینی (ره) در پی لغو پروازهای تهران-استانبول مواجه شد.

به گزارش مهر، بانک مرکزی در اواخر هفته جاری گزارش وضعیت بازار مسکن در دی ماه امسال را منتشر کرد که بر این اساس متوسط قیمت مسکن به حدود متری ۳۳ میلیون تومان رسید. تعداد معاملات رشد ماهانه نیم درصدی و رشد سالانه (نسبت به دی سال ۹۹) ۱۷۹ درصدی داشته است. متوسط قیمت نیز رشد ماهانه ۱.۱ درصدی و رشد ۲۰ درصدی نقطه به نقطه (نسبت به دی سال ۹۹) نشان می‌دهد. بنا بر اعلام بانک مرکزی اجاره بها در دی ماه امسال نسبت به سال گذشته افزایش ۵۰ درصدی داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید