تور لحظه آخری سوچی

    کد خبر :608413

ثانیه‌شمار انتخابات سرنوشت‌ساز سرزمین‌های اشغالی فلسطین برای تعیین نخست‌وزیر رژیم اشغالگر به سرعت می‌گذرد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم برای عقب نماندن از روند وقایع سریعی که می‌تواند جایگاه او را به خطر بیندازد به سرعت فعالیت‌های خود افزوده است.

به گزارش بازتاب به نقل از اعتماد، دو روز بعد از آنکه نتانیاهو در یک نمایش انتخاباتی به رای‌دهندگانش وعده داد تا بخش‌های بزرگی از کرانه باختری رود اردن را به سرزمین‌های تحت اشغال ضمیمه کند، به سمت شهر ساحلی سوچی پرواز کرد تا با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه دیدار کند. دیدار نتانیاهو با پوتین در آستانه انتخابات پیشین با تحویل جسد یک سرباز اشغالگر پیدا شده در سوریه از سوی رییس‌جمهور روسیه به او، دستاورد تبلیغاتی خوبی برای او داشت اما مشخص نیست این سفر تا چه اندازه به آرای نتانیاهو و حزبش در انتخابات سه‌شنبه هفته جاری کمک کند، اما به نظر می‌رسد تور تبلیغاتی نتانیاهو در روسیه آنچنان که می‌خواست موفقیت‌آمیز نبود. به نوشته تایمز آو اسراییل، پوتین دست‌کم سه ساعت نتانیاهو را منتظر گذاشت تا نهایتا وقتی که صدای هلی‌کوپتر پوتین بر فراز اقامتگاه تابستانی رییس‌جمهور روسیه در سوچی بلند شد، بنیامین نتانیاهو خود را با عجله از هتل هایت به محل قرار برساند. همزمان با این سفر بازنشر ویدیوی فرار نتانیاهو به سمت پناهگاه بعد از شنیدن آژیر خطر در یک سخنرانی انتخاباتی در آستانه انتخابات، انتقادها از او را شدت بخشیده است.

درخواست آزادی عمل کامل

در سفر به سوچی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین از دولت روسیه خواست به ارتش این رژیم «آزادی عمل کامل برای اقدام علیه ایران» بدهد. او مدعی شد که ایران اخیرا «مواضع خود را در سوریه برای آسیب رساندن به … [رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین] به‌شدت تقویت کرده است.» به نوشته تایمز آو اسراییل پوتین که به این اظهارنظرهای نتانیاهو در طول سال‌های اخیر عادت کرده است، واکنش چندانی نشان نداد و با وجود گفت‌وگوی

سه ساعته میان پوتین و نتانیاهو، نقل قولی از پوتین در مورد ایران در این دیدار منتشر نشده است. پوتین حتی برخلاف سفر گذشته نتانیاهو در آستانه انتخابات فروردین ماه سال جاری، چیز خاصی برای ارایه به نتانیاهو نداشت. در سفر پیشین جسد یک سرباز رژیم اشغالگر که در سوریه پیدا شده‌ بود به نتانیاهو تحویل داده ‌شد، اقدامی تبلیغاتی که می‌توانست به آرای نتانیاهو در آستانه انتخابات فروردین ماه کمک کند. اما این‌بار خبری از این مراسم تبلیغاتی نبود. به نوشته تایمز آو اسراییل، نتانیاهوی در آستانه 70 سالگی در این سفر بسیار خسته و شکسته به نظر می‌رسید. این سیزدهمین سفر نتانیاهو به روسیه برای دیدار با پوتین است، در این سفر پوتین عاقبت دعوت نتانیاهو برای سفر به سرزمین‌های اشغالی را پذیرفت و اظهار امیدواری کرد که نخست‌وزیر بعدی این رژیم هم در همکاری با روسیه مانند نتانیاهو عمل کند. نتانیاهو در این سفر با وزیر دفاع روسیه، سرگی شویگو نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

تهدید لیبرمن

نتانیاهو که از ابتدای سال جاری با رقابت سرسختانه وزیر دفاع پیشین خود، آویگدور لیبرمن در میان احزاب راست‌گرا مواجه شده است، علاقه‌مند بود در سفر به سوچی در آستانه انتخابات سه روز دیگر، نظر یهودیان روس‌تبار ساکن سرزمین اشغالی فلسطین را جلب کند که به دلیل وابستگی‌های نژادی از آویگدور لیبرمن و حزب او حمایت می‌کنند. پوتین در این دیدار به اهمیت انتخابات پیش رو در سرزمین‌های اشغالی برای روسیه اشاره کرد. بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر از شهروندان جمهوری‌های پیشین اتحاد جماهیر شوروی به سرزمین‌های اشغالی فلسطین مهاجرت کرده‌اند. پوتین تاکید کرد: «ما همیشه این مهاجران را مردم و هم‌میهنان خودمان می‌دانیم و قطعا اینکه چه کسی به پارلمان راه پیدا کند برای‌مان علی‌السویه نیست.» در شرایطی که نتانیاهو امیدوار است با وعده‌هایی همچون ضمیمه کردن بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن و جنگ علیه غزه، برای پنجمین دوره به نخست‌وزیری رژیم اشغالگر برسد، اما آویگدور لیبرمن، دوست پیشین و رقیب سیاسی کنونی‌اش توانسته است با بهبود جایگاه حزب ییسرایل بیتنو، جاه‌طلبی نتانیاهو را متوقف کند. فروردین ماه سال جاری لیبرمن که در انتخابات 5 کرسی کنست را

به دست آورده ‌بود، به دلیل ائتلاف نتانیاهو با تندروهای مذهبی حاضر به مشارکت در دولت ائتلافی او نشد تا نتانیاهو مجبور شود با اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام، شانس خود را دوباره آزمایش کند. اما حالا پیش‌بینی حاکی از این است که لیبرمن در انتخابات سه‌شنبه می‌تواند کرسی‌های خود را دوبرابر کند و با 10 کرسی به حزب تاجبخش پارلمان رژیم اشغالگر تبدیل شود. در شرایطی که نه ائتلاف آبی‌سفید به رهبری بنی گانتز و نه حزب لیکود به رهبری نتانیاهو امیدی به کسب 61 کرسی لازم برای تشکیل دولت اکثریت ندارند، لیبرمن نقشی کلیدی در تشکیل دولت آینده رژیم اشغالگر بازی می‌کند.

تهدید حمله به غزه

نتانیاهو که با وجود رونمایی از نقشه جدیدش برای ضمیمه کردن سرزمین‌های کرانه باختری رود اردن، همچنان نتوانسته از پیروزی بی‌دردسر در انتخابات مطمئن شود، این‌بار تهدید خود را متوجه غزه کرد. سه روز بعد از آنکه شلیک موشک‌ها از نوار غزه، سخنرانی تبلیغاتی نتانیاهو را نیمه‌کاره گذاشت تا محافظانش او را به سمت پناهگاه هدایت کنند، رسانه‌های چپ‌گرای سرزمین‌های اشغالی به‌شدت از او انتقاد کرده‌اند. روزنامه هاآرتص، نوشته که ویدیوی فرار نتانیاهو در سخنرانی تبلیغاتی اشدود «وجهه بزدل و نامحبوب او را بر ملا کرده است.» این روزنامه ویدیوی منتشر شده از فرار نتانیاهو را «یک ویدیوی 15 ثانیه‌ای که می‌تواند کل کارزار تبلیغاتی پرزرق و برق نتانیاهو را به زیر بکشد» توصیف می‌کند. نتانیاهو که غزه را تهدیدی برای انتخاب مجدد خود به نخست‌وزیری می‌بیند تهدید کرده است که به زودی جنگ تازه‌ای را در غزه آغاز خواهد کرد. او در سخنانی تاکید کرده است که تصمیم‌گیری در مورد جنگ غزه حتی ممکن است قبل از برگزاری انتخابات اتخاذ شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید