تهاتر کالا با نفت؛ برنامه جدید ایران

    کد خبر :755966

با توجه به دستور حسن روحانی- رئیس‌جمهوری- درباره هماهنگی دستگاه‌ها برای افزایش صادرات و تامین کالاهای مورد نیاز، جلسه مشترکی با حضور وزرای نفت، جهاد کشاورزی، صمت و همچنین رئیس کل بانک مرکزی تشکیل که بر اساس آن تهاتر کالا با نفت برنامه جدید ایران در دوران تحریم اعلام شد.

پیام ویژه این جلسه، هماهنگی کامل تیم اقتصادی دولت و وزرای اقتصادی برای مواجهه با اقدامات دشمن در جنگ اقتصادی تحمیلی است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، تهاتر از جمله روش‌های کلاسیک مقابله با تحریم‌ها و توسعه تجارت خارجی است که به گفته مسئولان در شرایطی که مبادلات پولی و بانکی ایران زیر سایه تحریم‌های آمریکا با انواع محدودیت‌ها مواجه شده است، می‌تواند گره‌گشا باشد. قرار است این روش در دو مرحله اجرا شود؛ مرحله نخست آن شامل تامین کالاهای اساسی و مرحله دوم آن شامل کالاهای ضروری و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی خواهد بود.

در شرايطي که کشور در يک جنگ اقتصادي گرفتار آمده، نگاه دولتمردان به سمت توسعه صادرات غيرنفتي تغيير کرده، هرچند که در اين ميان مشکلاتي نيز به‌واسطه برخي سوءاستفاده‌ها ايجاد شده است. بانک مرکزي از 250 صادرکننده‌اي حرف مي‌زند که هفت ميليارد دلار صادرات انجام داده‌اند اما حتي يک دلار ارز به کشور بازنگردانده‌اند و در اين ميان 70 صادرکننده بدحساب کارتن‌خواب هستند و از سوي ديگر، فعالان اقتصادي نسبت به بي‌هويت بودن صادرکنندگاني که موفق به دريافت کارت بازرگاني شده‌اند، انتقاد مي‌کنند.

افزون بر اينها، گفته مي‌شود که صادرات ايران تحت تاثير تحريم‌ها، شيوع کرونا و بسته‌شدن مرزها و همچنين از آنجايي که بيشتر صادرات ما را مواد اوليه تشکيل مي‌دهد و امروز تقاضا براي اين مواد پايين آمده است، متحمل فشارهايي شده است که در نتيجه برخي پيش‌بيني مي‌کنند تا پايان سال صادرات ايران حدود 40 درصد کاهش يابد. از آنجايي که گره پايه‌هاي صادراتي بر رونق صادرات ايران ديده مي‌شود، عده‌اي فعالان اقتصادي پيشنهاد مي‌کنند که مراکز تجاري در کشورهاي مختلف تشکيل شوند که جايي براي تهاتر ارزي (ايجاد صندوق‌هاي تهاتر ارزي) بين صادرکنندگان و واردکنندگان کشور خودمان باشند. هم‌اکنون نيز مسئولان دولتي در نشست فوق، از برنامه جديد ايران براي تهاتر نفت با کالا صحبت مي‌کنند که در صورت موفقيت منجر به افزايش تجارت خارجي در نيمه دوم سال خواهد شد.

وزرا چه گفتند؟

رئيس بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران در جلسه مشترک با وزراي نفت، جهاد کشاورزي، سازمان برنامه و بودجه و گمرک، گفت: تامين کالاهاي مورد نياز کشور اعم از کالاهاي اساسي و ضروري و همچنين مواد اوليه مورد نياز بخش توليد، اولويت نخست تهاتر کالا با نفت است. عبدالناصر همتي تاکيد کرد: با اجراي اين برنامه شاهد تحول بزرگي در حوزه تجارت خارجي کشور خواهيم بود و حتما تجارت خارجي در نيمه دوم سال افزايش مي يابد.

به گزارش ایران جیب، وزير صنعت، معدن و تجارت نيز گفت: شرايط براي افزايش صادرات کشور در شش ماهه دوم سال جاري فرآهم است و با تدبير مي‌توانيم در خصوص تامين کالاهاي اساسي، مايحتاج ضروري مردم و همچنين مواد اوليه مورد نياز بخش توليد گام هاي خوبي برداريم. عليرضا رزم‌حسيني اضافه کرد: سابقه درخشان مردم عزيز کشورمان در مقاطع حساس پس از انقلاب اسلامي، مويد اين امر است که با هماهنگي و همراهي همه بخش ها از شرايط سخت موجود نيز به خوبي عبور خواهيم کرد. همچنين، وزير نفت با اشاره به موافقت رئيس جمهوري با پيشنهاد وزارت نفت براي ايجاد پنجره‌اي واحد به‌منظور واردات کالا از طريق صادرات نفت با هدف سرعت‌بخشي به کارها گفت: از هفته آينده کار عملياتي را آغاز مي‌کنيم. بيژن زنگنه افزود: نتيجه کار هم بايد سريع به متقاضي اعلام تا تکليف مشخص شود. او گفت: ما بايد درباره چارچوب تشکيل اين پنجره واحد تصميم‌گيري کنيم. انشاا… از هفته جاري کار عملياتي آغاز مي‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید