تنظیم وزن بدن با شناسایی پروتیین هایی در مغز

    کد خبر :986086
تنظیم وزن بدن با شناسایی پروتیین هایی در مغز

محققان کانادایی دانشگاه لاوال، با تجزیه و تحلیل ژنوم بیش از ۸۰۰ هزار فرد اروپایی تبار، ۶۰ پروتئین منحصر به فرد را در مغز شناسایی کرده اند که نقش حیاتی در تنظیم وزن بدن ایفا می کنند.

چاقی، نوعی بیماری است که با تجمع بیش از حد یا غیر طبیعی چربی در بدن مرتبط است. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۶۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری چاقی مبتلا هستند.

افراد چاق ممکن است در زندگی با مشکلات زیادی از جمله افسردگی و اضطراب یا عدم اعتماد به نفس مواجه شوند. یافته های چندین مطالعه نشان داده اند که علاوه بر سبک زندگی، عوامل خارج از کنترل ما، مانند ژنتیک نیز نقش زیادی در تغییرات وزن بدن ایفا می کنند.

پژوهشگران توضیح داده اند:نتایج مطالعات قبلی نشان داده بود که صدها ناحیه ژنتیکی بر وزن بدن تأثیر می ‌گذارد. اکنون یافته های ما نشان می دهد: حدود ۶۰ مورد از این ژن ‌ها، پروتئین‌ هایی را در مغز رمزگذاری می ‌کنند که می ‌توانند بر وزن بدن تأثیر بگذارند.

در این مطالعه، دانشمندان روی قشر پشتی جانبی پیش پیشانی، تمرکز کردند؛ ناحیه ‌ای از مغز که مسئول ایجاد اشتها و احساس سیری است و در فرآیندهای شناختی از جمله تصمیم‌ گیری و حافظه نیز نقش دارد. نتایج این مطالعه، شواهدی را مطرح کرده اند که نشان می دهند مغز، نقش مهمی را در تنظیم وزن بدن ایفا می کند.

تیم تحقیقاتی، معتقد است که نقش بیولوژیکی این پروتئین ها در نواحی مختلف مغز و سهم آنها در هموستاز انرژی، یعنی تعادل بین دریافت غذا و مصرف انرژی، باید با جزئیات بیشتری مورد مطالعه قرار گیرد.

به گزارش بهداشت نیوز، یافته های تحقیقاتی این مطالعه در مجله iScience منتشر شده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید