تقلای داماد ترامپ برای تبلیغ معامله قرن

    کد خبر :583724

تلاش های داماد ترامپ برای تبلیغ طرح آمریکایی معامله قرن در منطقه که تاکنون با شکست رو به رو شده است، این روزها در سایه خوش خدمتی امارات برای آمریکا و رژیم صهیونیستی ناکام مانده است.

بررسی آخرین تحولات مربوط به طرح آمریکایی معامله قرن برای از بین بردن مسأله فلسطین و محو کامل آن نشان از شکست اجرایی شدن این طرح تا به این لحظه دارد. به موجب این طرح، رژیم صهیونیستی به طور کامل کنترل کرانه باختری را برعهده می‌گیرد و در منطقه “غور اردن” (منطقه‌ای میان کرانه باختری و اردن) حضور امنیتی دائمی خواهد داشت و قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام خواهد شد. معامله قرن، تمامی طرح‌های موجود درخصوص برقراری سازش و تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی را هم از بین می‌برد.

به گزارش مهر،ناکامی مقامات آمریکایی به ویژه جرد کوشنر مشاور رئیس جمهور آمریکا در تبلیغ این طرح و جلب موافقت کشورهای عربی و فلسطینی ها با معامله قرن به قدری آشکار است که کوشنر هر از چندگاهی سفرهای تبلیغی به منطقه برای گوشزد کردن منافع این طرح! انجام می دهد و قرار است به زودی مجددا به خاورمیانه سفر کند. هدف کوشنر از این سفر، متقاعد کردن سران این کشورها برای تامین منابع مالی مربوط به این طرح اعلام شده است.

وی در این سفر از اردن، مصر، عربستان، اراضی اشغالی و مغرب دیدن می کند. در همین ارتباط آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش کردند با برگزاری نشستی در بحرین مقدمات این طرح را فراهم کنند. نشست اقتصادی منامه روزهای سه شنبه و چهارشنبه (۴ و ۵ تیرماه) با عنوان «صلح به خاطر شکوفایی اقتصادی» در بحرین برگزار شد تا مقدمه‌ای برای اجرای معامله قرن باشد.

شکست این نشست و عدم موافقت کشورهای عربی با طرح مذکور باعث شد تا کوشنر بر تعداد سفرهای منطقه ای خود برای تبلیغ طرح معامله قرن بیافزاید تا شاید با تطمیع و امتیاز دادن به کشورهای عربی بتواند موافقت آنها را با این طرح جلب کند؛ گرچه نباید از این مسأله غافل بود که برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مانند عربستان و امارات و بحرین که همواره به جهان عرب و اسلام خیانت کرده و از پشت به فلسطینی ها ضربه زده اند به صورت پنهانی موافقت خود را به واشنگتن در خصوص اجرایی شدن معامله قرن اعلام کرده اند.

در همین راستا باید به این مطلب اشاره کنیم که پس از شکست کارگاه اقتصادی منامه، این‌بار امارات میزبان کارگاه جدیدی در راستای اجرای معامله قرن خواهد بود. در این خصوص اعلام شده است که ابوظبی به‌طور رسمی از طریق جرد کوشنر به واشنگتن اعلام کرد که آماده میزبانی از رایزنی‌های مربوط به معامله قرن است و امارات پس از بحرین دومین کشور میزبان این کنفرانس خواهد بود.

این اقدام امارات در راستای تلاش های این کشور برای فعال نشان دادن خود در منطقه و خدمت رسانی به پروژه های آمریکا در خاورمیانه صورت می گیرد چرا که آمریکا طی دوره اخیر به امارات بی اعتنا شده است. بنابراین امارات تلاش دارد تا با ایفای نقش در خصوص تبلیغ برای اجرایی کردن طرح معامله قرن خود را نزد مقامات آمریکایی محبوب کند. منابع آگاه اعلام کرده اند که دولت آمریکا به‌رغم ملاحظه‌های بسیار خود درخصوص آنچه نقش ضعیف امارات در منطقه، کاهش نفوذ و تاثیرگذاری این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای عربی مانند عربستان و مصر می‌خواند، با این درخواست موافقت کرده و به‌صورت اولیه با برگزاری کارگاه بعدی معامله قرن در ابوظبی موافقت کرده است.

در حالی بحرین، امارات و عربستان برای اجرایی شدن طرح معامله قرن تلاش می کنند که فلسطینی ها بارها بر موضع یکپارچه خود در خصوص مخالفت با این طرح تاکید کرده اند. بر این اساس، «اسامه حمدان» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس از وحدت فلسطینی ها علیه معامله قرن با وجود اختلافات سیاسی قدردانی کرد. وی افزود: فلسطینی ها موفق شدند با وجود چند دستگی ها موضعی یکپارچه در برابر معامله قرن تشکیل دهند. فلسطینی ها در مخالفت با معامله قرن با یکدیگر توافق نظر دارند و حتی یک تاجر فلسطینی هم که به کنفرانس بحرین رفته بود هنوز نتوانسته است به خانواده خود بازگردد و نزد اشغالگران رفته است.

عملی نشدن این طرح به قدری آشکار و واضح است که خود صهیونیستها نیز به این مسأله اذعان دارند. رسانه های عبری زبان اذعان کرده اند که طرح آمریکایی معامله قرن بسیار مبهم بوده و بر مسائل اقتصادی متمرکز شده است در حالیکه مسائل سیاسی را در نظر نگرفته است. به نظر می رسد ارائه این طرح به قدری شتابزده و ناپخته صورت گرفته که تنها بیانگر تلاش مقامات آمریکایی برای حل و فصل مسأله فلسطین و یا بهتر بگوییم محو کردن و نابود کردن آن در دوره ریاست دونالد ترامپ است.

اقدامات اخیر آمریکا علیه مسأله فلسطین مانند انتقال سفارت خانه این کشور به قدس اشغالی، کاهش آشکار حمایت مالی در زمینه همکاری امنیتی با تشکیلات خودگردان فلسطین، اصرار ورزیدن بر عدم پایبندی بر راه کار تشکیل دو کشور، به رسمیت شناختن الحاق بخشهایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی، سخنان جنجال برانگیز جیسون گرینبلات فرستاده آمریکا علیه فلسطینی ها همه و همه باعث شده تا آمریکا در نظر فلسطینی ها تبدیل به کشوری شود که با اقدامات یک جانبه به دنبال از بین بردن مسأله فلسطین است.

در این میان اردن که بر اساس معامله قرن متحمل بیشترین بار اقتصادی خواهد شد بیش از دیگر کشورها نسبت به پیامدهای این طرح آگاهی دارد. این مسأله به قدری فراگیر بوده که شهروندان اردنی معتقدند که کشور آنها پس از فلسطین بزرگترین بازنده طرح صلح آمریکا خواهد بود و با معامله قرن درب‌های جهنم به روی آنها گشوده خواهد شد چرا که براساس این طرح، اردن به کشور جایگزین فلسطینی ها تبدیل خواهد شد. تحلیل گران معتقدند که هیچ کشوری در منطقه همانند اردن با چالش آوارگان فلسطینی مواجه نیست، چون تعداد زیادی از آوارگان فلسطینی در این کشور زندگی میکنند و ۶۰ درصد از جمعیت این کشور را فلسطینی‌ها تشکیل می‌دهند.

در نهایت باید گفت که طرح آمریکایی معامله قرن تاکنون نتوانسته نظر مثبت اعراب و فلسطینی ها را به جز چند کشور عربی که همواره روابط نزدیکی با آمریکا و رژیم صهیونیستی دارند جلب کند و تقلای داماد ترامپ نیز برای بازاریابی برای این طرح به شکست انجامیده و به نظر نمی رسد موفقیت آمیز باشد؛ اگر موضع کشورهای عربی علیه این طرح هم چنان به همین شکل یکپارچه و متحد باشد آمریکا در نهایت مجبور به لغو آن و یا اصلاحش خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید