تغییر رشته فرزندان هیات علمی ممنوع شد / زمان آغاز سال تحصیلی دانشجویان سال‌اولی

    کد خبر :737728

 منصور غلامی امروز در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، درباره آخرین وضعیت بررسی تسهیلات نقل و انتقال و تغییر رشته فرزندان اعضای هیات علمی گفت: امکان انتقال فرزندان هیات علمی سر جای خودش است. البته این انتقال چیزی جز روال معمول دانشگاه‌ها بوده است، اما چون دانشگاه اصولا در ترم یک، کمتر با انتقال موافقت می‌کردند این تسهیلات برای آن‌ها در نظر گرفته شد که همچنان پابرجا خواهد ماند.

وی افزود: مورد بعدی امکان تغییر رشته بود که در تجدید نظری که صورت گرفت، مقرر شد از سال آینده تغییر رشته فرزندان هیات علمی متوقف شود که اگر به تائید نهایی برسد، تغییر رشته متوقف می‌شود. هیچ سهمیه‌ای مازاد بر ظرفیت پذیرش نیست و فرزندان اعضای هیات علمی صندلی کسی را اشغال نمی‌کنند.

غلامی درباره بومی گزینی گفت: فلسفه طرح و تصویب بومی گزینی به زمان نسبتا دوری برمی گردد که برخی از موارد اعتراض هنوز باقی است. برخی از دلایل تصویب طرح بومی‌گزینی مسائل و مباحث فرهنگی و رفاهی بوده است بنابراین هنوز نیاز به بحث دارد. بحث دیگر امتیاز و ضریب افراد بومی برای پذیرش در دانشگاه‌های محل سکونت بود که موجب اعتراض این داوطلبان شده بود و اظهار می‌کردند نمی‌توانند به دانشگاه‌های مطرح بروند؛ امیدواریم که این موضوع حل شود، ولی به سال تحصیلی و ورودی‌های امسال نمی‌رسد.

سال تحصیلی دانشجویان جدید الورود ابتدای آبان

به گزارش مهر،وزیر علوم ادامه داد: در برخی از رشته‌ها داوطلبان بدون نیاز به شرکت کردن در کنکور می‌توانند در سوابق تحصیلی شرکت و در ۱۵۰ رشته انتخاب داشته باشند. داوطلبانی که در سوابق تحصیلی شرکت کرده اند به همراه کسانی که در آزمون شرکت می‌کنند بعد از مشخص شدن نتایج آزمون و انتخاب رشته البته اگر آزمون سراسری در موعد مقرر برگزار شود، اوایل آبان ماه ثبت نام کنند. بر اساس شرایط موجود و فضای فعلی، احتمال دارد ترم پیش رو به صورت آموزش مجازی برگزار شود.

غلامی گفت: تبدیل دانش به ثروت را در وزارت علوم پیگیری کردیم، وزارت علوم مسئولیت ۴۳ پارک علم و فناوری را در کشور بر عهده دارد. قریب به ۹ هزار شرکت مبتنی بر دانش و فناوری در کشور داریم و ۶ هزار شرکت دانش بنیان هستند. در سال‌های گذشته این شرکت‌ها دستاوردهای فناورانه خود را به فروش رسانده اند.

وی ادامه داد: فروش دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان در سال ۹۸ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است. سال گذشته ۸۰ میلیون دلار صادرات محصولات فناورانه شرکت‌های دانش بنیان داشتیم. ۶۵ دانشگاه کشور در بین دانشگاه‌های معروف و مطرح دنیا قرار گرفته اند. خوشبختانه آموزش عالی کشورمان در ارزیابی‌های جهانی، از نظر رشد علمی رتبه ۱۵ کسب کرده است.

نحوه استعلام اعتبار مدارک تحصیلی

وزیر علوم تاکید کرد: پرونده‌های مختلفی در خصوص جعل مدرک در دادگاه‌ها و دادگستری‌ها در حال بررسی است. برای حل این مسئله تمام سوابق مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان روی سامانه‌ ملی که قابل دسترس برای تمام ارگان‌های مختلف است در حال فعال شدن است. این کار باعث می‌شود هر جا کسی مدرکی ارائه می‌دهد با وارد کردن کد ملی دانش آموخته، بتواند استعلام مدرک را بگیرد.

غلامی ادامه داد: دانشگاه‌های غیرانتفاعی علاوه بر این سامانه باید یک کد کیو آر را هم روی مدرک ثبت کنند که با آن کد می‌توان به اصالت آن پی برد. برای مدارک دانشگاه آزاد علاوه بر سامانه ملی ارزیابی تحصیلی، سامانه داخلی هم توسط دانشگاه تعریف شده است که بر اساس گزارش رئیس دانشگاه آزاد این سامانه هم در حال نهایی شدن است.

وی افزود: دستگاه‌های مختلف با مراجعه به این سامانه اعتبار مدرک را می توانند بسنجند، هر چند تا جا افتادن این سامانه ممکن است برخی اقدام به جعل کنند، ولی برای آن‌ها هم مثل سابق، نظارت وجود دارد.

استخدام اعضای هیات علمی از طریق فراخوان جذب

وی درباره روند جذب استادان حق التدریسی گفت: در دانشگاه‌ها همکاری با استادان از طریق شرکت در فراخوان‌ها و طی مراحل جذب صورت می‌گیرد. برخی حق التدریس و یا استخدام یک ارگان دیگر هستند و بنا به تخصصشان دانشگاه‌ها از آن‌ها می‌خواهند به صورت حق التدریس در دانشگاه تدریس کنند.

وی ادامه داد: تعدادی هم هستند که فارغ التحصیل دکتری و کارشناسی ارشد هستند و آن‌ها بر حسب صلاحیت و شایستگی به دانشگاه می‌روند و به عنوان حق التدریس فعالیت می‌کنند. این افراد در پایان ترم هیچ رابطه دیگری با دانشگاه ندارند جز اینکه قرارداد دیگری منعقد شود. در مجموع باید گفت متقاضیان برای جذب هیات علمی شدن باید از مسیر فراخوان جذب عبور کنند و مسیر دیگری برای استخدام وجود ندارد.

ترم تحصیل آینده ترکیبی خواهد بود

وی افزود: طرحی هم داریم که اگر شرایط مناسب باشد دانشجویان جدید برای آشنا شدن با دانشگاه به مدت ۲ تا ۳ هفته به صورت حضوری در دانشگاه حاضر ‌شوند خوابگاه به آنان ارائه می شود و در کنار این دانشجویان تعدادی از دانشجویان پذیرفته شده در سال‌های قبل که واحد عملی و تحقیقاتی دارند و بر اساس برنامه‌هایی منطبق با پروتکل‌های بهداشتی در دانشگاه حضور پیدا می‌کنند که نحوه حضور آن‌ها در اختیار دانشگاه‌ها است. در مجموع ترم تحصیلی آینده ترکیبی از حضوری و مجازی با تاکید بر آموزش‌های مجازی خواهد داشت.

درخواست اینترنت رایگان را مطرح کرده ایم

وزیر علوم ادامه داد: ترم قبل در وضعیت اضطرار بودیم و با تمام این شرایط اینترنت رایگان را در اختیار دانشجویان قرار دادیم و برای نیمسال بعدی هم درخواست اینترنت رایگان را مطرح کرده ایم. دانشگاه‌ها تلاش می‌کنند برای دانشجویان امکانات سخت افزاری بیشتر فراهم کنند تا مشکلات و موانع موجود برطرف شود. آموزش مجازی و شیوع کرونا در این دوران نتایج ارزشمندی را برای ما به دنبال داشته است که برای ترم‌های بعد به عنوان سرمایه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مبنای آموزش دانشجویان خارجی در ترم جدید
وی درباره وضعیت دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در کشور افزود: تعدادی از دانشجویان خارجی از کشور خارج شدند و برخی هم در داخل کشور باقی ماندند. مبنا برای این دانشجویان آموزش مجازی خواهد بود. ارائه خدمات دانشجویی به دانشجویان خارجی با دانشجویان داخلی تفاوتی ندارد. ظرفیت جدیدی در پذیرش دانشجویان خارجی در این شرایط به دست آورده ایم که بعد از کرونا آن را ادامه می‌دهیم.

برگزاری کنکور در ورزشگاه‌ها

وزیر علوم درباره استفاده از ظرفیت ورزشگاه‌ها برای برگزاری کنکور سراسری گفت: اگر تغییری در پروتکل‌های بهداشتی روی بدهد آن زمان از فضای ورزشگاه‌ها برای کنکور سراسری استفاده خواهد شد.

غلامی درباره رصد اشتغال فارغ التحصیلان افزود: در دو سال اخیر تمرکز بیشتری روی رصد اشتغال داشتیم. دانش آموخته‌های سال‌های ۹۲ به بعد را رصد کردیم. گزارش‌ها از سال ۹۲ تا ۹۵ نشان می‌دهد بالای ۵۰ درصد در کارشناسی، کارشناسی ارشد بالای ۷۰ درصد و در دکتری بالای ۸۵ درصد مشغول به کار شده اند.

او گفت: اینکه شغل این فارغ التحصیلان چیست را نمی‌دانیم و فقط از طریق بیمه و واریزی این آمار را به دست آورده ایم. آمار بعد از سال ۹۵ را هنوز در دست نداریم. در مقاطع ارشد، تعداد داوطلبان به فشردگی قبل نیست؛ این نشان می‌دهد که تمایل ورود به بازار کار بیشتر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید