تعیین تکلیف تعرفه جدید مصرف برق برای پرمصرف‌ها تا پایان ماه جاری

    کد خبر :440017

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر گفت: افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها در دولت تایید شده، بنابراین این پیشنهاد در مراحل نهایی خود قرار دارد و تا پایان ماه جاری نتایج قطعی آن به مردم اعلام می‌شود.

محمدحسن متولی‌زاده مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیردر حاشیه سمینار تخصصی راهکارهای هوشمندسازی در مصرف انرژی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پنج درصد مشترکان برق در ایران 10 برابر مشترکان کم‌مصرف برق مصرف می‌کنند، بنابراین با اجرای راهکارهای عملی در بخش مدیریت مصرف، این پرمصرف‌ها نیز به راحتی می‌توانند به گروه کم‌مصرف‌ها بپیوندند.

وی افزود: قیمت برق ایران نسبت به قیمت برق در کشورهای افغانستان، ‌عراق و ترکیه یک اختلاف یک به 10 دارد که این اختلاف قیمت باعث شده که مصرف برق نتوانسته کاهشی باشد.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر با بیان اینکه “مصرف برق در ماه‌هایی از سال و به‌صورت محدود، به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد”ف گفت: برای کنترل مصرف برق، یکی از راه‌ها، مدیریت بار شبکه است چراکه در تمام دنیا با مدیریت بار توانسته‌اند، مصرف برق را کنترل کنند.

وی ادامه داد: در این راستا براساس مطالعات صورت گرفته، می‌توان بدون کاهش رفاه مردم، با صرفه جویی و مدیریت مصرف، برق مورد نیاز برای مردم را به نحو مطلوب تامین کرد و با اجرای روش‌های ساده می‌توان 30 درصد مصرف برق خانگی را کاهش داد.

متولی‌زاده تعداد مشترکان خانگی را در کشور 30 میلیون مشترک اعلام کرد و گفت: با ابزارهای قدیمی دیگر امکان ارتباط دوسویه با مشترکان برق وجود ندارد، پس شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در زمان‌هایی که نیاز است مردم از بار شبکه برق کم کنند، با ارتباطی که با آن‌ها می‌گیرند، این موضوع را تحقق ببخشند.

وی ادامه داد: با هوشمندسازی در مصرف انرژی مثل ارتباط دوسویه با مردم، می‌توان همانند بخش صنعت و کشاورزی که به‌صورت تشویقی مصرف برق خود را کاهش دادند، بخش خانگی نیز مصرف برق خود را کاهش دهد.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر با بیان اینکه “سال گذشته بخش صنایع 200 میلیارد تومان به دلیل کاهش بار شبکه، پاداش همکاری دریافت کرد”، گفت: بخش صنعت توانست با مدیریت بار 900 مگاوات از بار شبکه برق را کاهش دهد، پس مردم نیز می‌توانند با کاهش بار شبکه در بخش خانگی پاداش دریافت کنند.

متولی‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت صادرات برق ایران به عراق گفت: ایران تا این مقطع کمک‌های زیادی برای تامین برق به کشورهای همسایه و به خصوص کشور عراق داشته، به گونه‌ای که حجم مناسبی از نیاز مصرف برق عراق توسط ایران تامین شده است.

وی افزود: به‌دلیل گستردگی و طولانی بودن شبکه، برای تامین برق نمی‌توان به سرعت کشوری را جایگزین کشور دیگری کرد، پس بیان مسائلی در خصوص جایگزینی کشور دیگری به‌جای ایران، در کوتاه مدت برای عراق میسر نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر در خصوص میزان طلب ایران از کشور عراق بابت فروش برق به این کشور گفت: ایران در حال حاضر به شکل لحظه‌ای 1400 مگاوات برق به عراق صادر می‌کند اما درباره مطالبات باید بگویم که پیگیر دریافت این مطالبات از عراق هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر با تمام کشورهایی که مرز خاکی داریم، ارتباط الکتریکی و شبکه برق داریم به طوری‌که برق را به بعضی از کشورها صادر و از برخی وارد می‌کنیم و با برخی نیز ترانزیت برق داریم.

متولی‌زاده تصریح کرد: یکی از مباحث مطرح میان ایران و روسیه، اتصال، فرکانس و سنکرون شدن شبکه است که هدف ما از این‌کار کمک به شبکه بوده و به‌دلیل اختلاف دما و افق می‌توانیم در برخی ایام به هم کمک کنیم.

به گزارش تسنیم ،وی افزود: هم‌چنین در حال حاضر، گروه‌های کارشناسی از دو کشور در حال انجام امور مربوطه هستند و اخیرا هیات جدید کارشناسی ایرانی، عازم روسیه شده و امیدوارم که پیشرفت‌هایی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر در خصوص زمان اعمال تعرفه جدید مصرف برق برای پرمصرف‌ها گفت: وزارت نیرو پیشنهاد افزایش تعرفه برق برای پرمصرف‌ها را در راستای درآمدزایی خود نمی‌بیند پس بنابراین این اقدام تنها با هدف تبدیل پرمصرف‌ها به خوش‌مصرف‌ها بوده است.

وی ادامه داد: افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها در مراحل اولیه در دولت تایید شده، بنابراین این پیشنهاد در مراحل نهایی خود قرار دارد و تا پایان ماه جاری نتایج قطعی آن به مردم اعلام می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید