تعداد کلاهک‌های هسته‌ای جهان در یک سال گذشته چقدر افزایش داشته است؟

    کد خبر :1024203
تعداد کلاهک‌های هسته‌ای جهان

سایت «Statista.com » به نقل از انجمن دانشمندان آمریکایی گزارش داد که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای در جهان از ژانویه 2022 تا ژانویه 2023میلادی 136 فروند افزایش یافته است.

این آمار کلاهک‌های هسته‌ای مستقر و ذخیره شده را محاسبه کرده است. این گزارش نشان می‌دهد که افزایش تعداد کلاهک‌های هسته‌ای عمدتاً در چین، روسیه، کره شمالی، پاکستان و هند بوده است.

در سال 2022میلادی تعداد کلاهک‌های هسته‌ای در جهان اندکی کاهش یافت اما در دوره 2009 تا 2017 میلادی شمار این کلاهک‌های هسته‌ای با سرعتی سریع، بین 100 تا 450 کلاهک در سال کاهش یافت.

عمده میزان این افزایش مربوط به چین است که ذخایر خود را از ۳۵۰ کلاهک هسته‌ای به ۴۱۰ کلاهک هسته‌ای افزایش داد.

هند، پاکستان و کره شمالی هم ذخایر خود را افزایش دادند و روسیه به میزان کمتری میزان ذخایر خود را از ۴ هزار و ۴۷۷ کلاهک هسته‌ای به ۴ هزار و ۴۸۹ کلاهک هسته‌ای رساند. این در حالی بود که دیگر قدرت‌های هسته‌ای میزان زرادخانه خود را حفظ کردند.

روسیه و آمریکا مشترکا حدود ‌۹۰ درصد کل سلاح‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند.

بر اساس برآوردهای این انجمن، در سال 2022 میلادی کشورهای هسته‌ای جهان حدود 13400 کلاهک هسته‌ای داشتند که بیشتر آنها در روسیه و ایالات متحده امریکا بودند.

در حال حاضر 9 کشور دارای تسلیحات هسته‌ای هستند: روسیه، ایالات متحده امریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، هند، پاکستان، اسرائیل و کره شمالی.

جمهوری آفریقای جنوبی تنها کشور هسته‌ای در جهان بود که در سال 1989 میلادی سلاح‌های هسته ای را کنار گذاشت.

شفقنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید