تصویر حرکت نخستین اتوبوس برقی در تهران

  • اجتماعی
  • پنجشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ ۱۵:۳۰
    کد خبر :902070
تصویر حرکت نخستین اتوبوس برقی در تهران | ای

نخستین اتوبوس تمام‌برقی ایرانی در خط میدان بهارستان تا میدان جمهوری به‌صورت آزمایشی آغاز به‌کار کرد.

براساس آمارها هزینه و خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از آلودگی هوا در کشور سالانه حدود ۳۰ میلیارد دلار است؛ هزینه‌های سنگین و از آن مهم‌تر حفظ سلامتی مردم باعث شده تا توجه به استفاده از سوخت‌های پاک و سالم ازجمله استفاده و گسترش وسایل نقلیه برقی و الکترونیک بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار بگیرد. از اواخر سال ۱۴۰۰ گام‌هایی در این مسیر برداشته شده که در سال جدید آثار و نتایج عملی و عینی آنها را به شکل ملموس‌تری مشاهده می‌کنیم.

بعد از راه‌اندازی طرح پایلوت موتورسیکلت‌های برقی اشتراکی در اراضی عباس‌آباد که قرار است با اضافه شدن دوچرخه‌های برقی در سطح شهر اجرا شود، این‌بار نوبت به آغاز فعالیت آزمایشی نخستین اتوبوس برقی پایتخت رسید. بر این اساس، از روز سه‌شنبه فعالیت یک اتوبوس آبی‌رنگ در مسیر میدان جمهوری اسلامی تا میدان بهارستان توجه بسیاری از شهروندان را به‌خود جلب کرده است.

یک گام دیگر به سمت کاهش آلودگی

پس از رونمایی اتوبوس زیما، به‌عنوان نخستین اتوبوس برقی ساخت داخل در شهرهای مشهد و اصفهان، این بار از این اتوبوس در خیابان‌های تهران و در خط اتوبوسرانی میدان بهارستان – میدان جمهوری اسلامی رونمایی شد. این اتوبوس برقی از روز سه‌شنبه به‌مدت ۲ روز در یکی از پرترددترین مسیرهای اتوبوسرانی تهران به‌صورت آزمایشی، حدود ۱۵۰۰ مسافر را جابه‌جا کرد. استقبال شهروندان از این اتوبوس برقی در همین مدت کوتاه خوب بود و این اتوبوس توجه اغلب شهروندان را به‌خود جلب کرد.

در این میان، تعدادی از مسافران نخستین اتوبوس تمام‌برقی تهران از راه‌اندازی چنین دستگاه حمل‌ونقلی پاک اظهار رضایت و ابراز امیدواری ‌کردند تا تعداد این اتوبوس‌ها افزایش پیدا کند؛ به‌خصوص از این نظر که نرخ بلیت‌شان مانند دیگر اتوبوس‌های خط میدان بهارستان – میدان جمهوری اسلامی، ۱۲۲۲ تومان است. نکته مهمی که در این بین وجود دارد بومی و داخلی بودن این اتوبوس است؛ به‌گونه‌ای که تمام مراحل طراحی و ساخت اتوبوس «زیما» در داخل کشور انجام شده و محصولی کاملا ایرانی است.

جبار جعفری، یکی از مسافران این اتوبوس به همشهری می‌گوید: «شروع فعالیت اتوبوس‌های برقی در تهران با این حجم از آلودگی جای خوشحالی دارد و امیدوارم که تعداد اتوبوس‌های برقی زیاد شود و با سرعت بیشتری به سمت حمل‌ونقل برقی و پاک پیش برویم.»

دیگر مسافران هم دیدگاه و نظراتی از این دست داشتند؛ ازجمله منیژه گل‌محمدی که این موضوع را به فال نیک می‌گیرد: «آلودگی هوای تهران واقعا نگران‌کننده شده و اگر شهرداری اتوبوس‌های برقی را جایگزین اتوبوس‌های دیزلی کند، واقعا عالی می‌شود. فقط امیدوارم یک حرکت نمایشی نباشد و همانطور که وعده داده‌اند اتوبوس‌های برقی به مرور وارد ناوگان حمل‌ونقل شده و جای اتوبوس‌های فرسوده و آلاینده فعلی را بگیرند.»

اتوبوس‌های برقی بیشتر در راه پایتخت

محمدمهدی میرزایی‌قمی، سرپرست شرکت کنترل کیفی هوای تهران در نخستین جلسه ستاد توسعه حمل‌ونقل عمومی و پاک اعلام کرده بود که سهم اتوبوسرانی در تولید ذرات آلاینده ۵.۷ درصد است و غلظت این ذرات معلق در برخی از مناطق مرکزی شهر به ۱۰ درصد نیز می‌رسد. با فرض میانگین مصرف سوخت ۴۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برای یک دستگاه اتوبوس شهری، در پیمایش ۲۰۰ هزار کیلومتر حدود ۷۰ هزار لیتر گازوئیل مصرف می‌شود که آلایندگی حاصل از این مصرف نیز در اتمسفر شهری منتشر می‌شود. با استفاده از اتوبوس‌های برقی اما ضمن کاهش این حجم بالای آلایندگی، دیگر شاهد آلودگی‌های صوتی ناشی از صدای موتور و اگزوز اتوبوس‌های دیزل نخواهیم بود.

رسول محمدی‌راستین، مدیرعامل اتحادیه اتوبوسرانی‌های شهری کشور هم در این جلسه خبر داد که از ۲ سال گذشته روی موضوع اتوبوس‌های برقی کار شده و با ۵ شرکت تولیدکننده اتوبوس‌های برقی مذاکراتی را انجام داده‌اند و قرار است قرارداد ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی امضا شود که سهم تهران ۵۰۰ دستگاه خواهد بود و تا پایان سال این اتوبوس‌ها تحویل داده می‌شود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید