تصویب لوایح دوگانه قدمی برای پیشگیری از شهرفروشی است

    کد خبر :589374

معاون پارلمانی شهردار تهران با اشاره به اینکه تصویب لوایح عوارض بر ارزش افزوده و درآمدهای پایدار شهرداری‌ها می‌تواند برای تثبیت درآمد شهرداری‌ها کمک خیلی موثری باشد، گفت: تصویب این لوایح گامی جهت پیشگیری از شهر فروشی است.

داریوش قنبری در خصوص دو لایحه عوارض مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای پایدار شهرداری‌ها – که در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارند – گفت: مراحل بررسی این لوایح در کمیسیون‌های تخصصی به اتمام رسیده است.

وی افزود: کار بررسی لایحه عوارض مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مراحل پایانی را می‌گذراند و جمع‌بندی‌های نهایی صورت گرفته است. در ارتباط با لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها هم کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون مشترک تشکیل شده و این کمیسیون هم کار تصویب لایحه را به پایان رسانده است. منتظریم در هفته‌های آینده کار بررسی این لوایح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شود.

معاون پارلمانی شهردار تهران با اشاره به اینکه این لوایح می‌تواند برای تثبیت درآمدهای شهرداری‌ها کمک خیلی خوب و گامی در جهت پیشگیری از شهر فروشی باشند، تصریح کرد: نیاز است در زمینه تصویب این لوایح تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد. این ادعا را ندارم که با تصویب این دو لایحه کل منابع مالی مورد نیاز شهرداری‌ها تامین می‌شود اما می‌توانند کمک خیلی خوبی برای تامین منابع مالی شهرداری‌ها باشند.

قنبری ادامه داد: چاره‌ای نیست که شهرداری‌ها به این سمت بروند. انتظار داریم مجلس هم در این زمینه کمک کند. خوشبختانه نمایندگان مجلس دید بسیار خوبی نسبت به تامین منابع درآمد پایدار برای کمک به شهرداری‌ها دارند و همکاری خوبی تا این لحظه برای پیشبرد اهداف شهرداری‌ها در کمیسیون‌های تخصصی صورت گرفته است. امیدواریم همین طور که همکاری‌های خوبی در کمیسیون‌های تخصصی صورت گرفته در صحن علنی هم همکاری‌ها برای تصویب این لوایح وجود داشته باشد.

وی اظهار امیدواری کرد: بررسی این لوایح در صحن علنی بعد از تعطیلات مجلس با اولویت مورد توجه نمایندگان قرار بگیرد.

قنبری افزود: با توجه به اینکه بحث انتخابات را پیش رو داریم و از آذر بحث بررسی بودجه و فرایندهای مربوط به آن در صحن مطرح می‌شود، امیدواریم این لوایح زودتر به صحن علنی وارد و بررسی شود.

معاون پارلمانی شهردار تهران با اشاره به اینکه سهم مالیات برارزش افزوده حدود ۹ درصد است که در گذشته از این مبلغ ۳ درصد به عنوان سهم شهرداری‌ها از عوارض و ارزش افزوده در نظر گرفته می‌شد، گفت: براساس قانون قبل سهم شهرداری‌ها تحت عنوان عوارض مالیات بر ارزش افزوده ۳ درصد تعیین شده بود و به شهرداری‌ها پرداخت می‌شد.

قنبری ادامه داد: حسن قانون جدید عوارض مالیات بر ارزش افزوده این است که عوارض سهم شهرداری‌ها به چهار درصد ارتقا پیدا کرده و در مجموع معافیت‌هایی در نظر گرفته شده است که این معافیت‌ها بعضا منطبق با قانون برنامه و اصول مالیات ستانی نیست. تلاش‌هایی کردیم که این معافیت‌ها کاهش پیدا کند تا در نتیجه هم درآمد دولت افزایش پیدا کند و هم عدالت مالیاتی برقرار شود و هم سهم شهرداری‌ها ارتقا یابد.

وی با اشاره به اینکه لایحه درآمدهای پایدار شهری هم در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد، گفت: یک سری منابع پایدار برای درآمد شهرداری‌ها در نظر گرفته شده است. این نوع درآمدها شهرداری‌ها را از درآمدهای ناپایدار که معضلی ریشه‌دار در مدیریت شهری است، بی‌نیاز می‌کند.

به گزارش ایسنا، معاون پارلمانی شهردار تهران با تاکید بر اینکه یکی از اهداف شورای شهر پنجم و مدیریت جدید شهری افزایش درآمدهای پایدار و حذف شهر فروشی است،اظهارکرد: شهر فروشی معضلات و مشکلات بسیاری را به وجود آورده است. به عنوان مثال در تهران شاهدیم که بسیاری از باغات قدیمی شهر تبدیل به برج شدند و با توجه به اینکه اتوبان دو طبقه با درآمدهای ناشی از شهر فروشی و فروش تراکم ساخته شد، باز هم ترافیک همچنان ادامه پیدا کرد.

قنبری ادامه داد: دیدیم که عملا نه تنها مشکلی از ترافیک شهر تهران رفع نشد بلکه ترافیک هم دو چندان شد. به همین اندازه که ترافیک افزایش پیدا کرد، آلودگی هوا هم بیشتر شد. برای اینکه تهران تبدیل به یک شهر زیست‌پذیر و سلامت شهروندان حفظ شود، باید این نحوه کسب درآمد متوقف شود و مدیریت تخصصی باید بر این مبنا باشد که درآمدهای پایدار در کنار درآمدهای ناپایدار به وجود آید.

وی در پایان گفت: با توجه به نگاهی که مدیریت شهری جدید به بحث سلامت شهروندان داشته است، روند گذشته کاهش پیدا کرده و متوقف شده است. همچنین شهرداری بحث برج باغ‌ها را با حساسیت خاصی پیگیری کرده است و راهی جز این نداریم که به سمت درآمدهای پایدار حرکت کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید