تزار همچنان در قدرت؛ دیکتاتور برای غرب، محبوب برای روس ها

    کد خبر :247128

پویتن از سال 2000 یا رئیس جمهور بوده با نخست وزیر. او دور چهارم رئیس جمهوری خود را جشن می گیرد.
تزار جدید روسیه شاید نام پر بیراهی نیست که برای مرد آهنین روسیه گذاشته اند. او حالا برای چهارمین بار رئیس جمهور روسیه است. هر چند روس ها مجبور نیستند مانند دوره شوروی سابق به یک نفر رای دهند تا او با ٩٩ درصد آرا رييس‌جمهور شوروي شود و گزینه های بیشتری پیش رویشان بود تا روی برگه رای بنویسند اما نتيجه آن تا حد زيادي پيش از اعلام رسمي نتايج مشخص است. پوتين محبوب است و او نامزد از پيش برنده اين انتخابات محسوب مي‌شد.

پوتین از سال 2000 به این سو یا رئیس جمهور بوده یا نخست وزیر و از این رو باید روسیه امروز را حاصل حکومت و سیاستهای او دانست. این روند شاید در دموکراسی های غربی محبوب نیست و از چنین فردی براحتی می توان با نام دیکتاتور یاد کرد، اما در شرق در روسیه جایی که تزارها و پس از آن شبیه ترین افراد به آنها مانند استالین بر آن حکومت کرده اند، فردی مانند پوتین نیز که حالا یک تنه در مقابل غربی ها ایستاده و هجمه شدید انگلیسی ها با دیگر دوستانشان از اروپا و امریکا در آستانه انتحابات روی مرگ جاسوس سابق روسی،او را تسلیم نمی کند؛ همچنان محبوب روس هاست.
به گزارش نامه نیوز: انتخابات ریاست جمهوری روسیه دیروز در 94 هزار و 500 حوزه انتخاباتی داخلی و 369 حوزه رای گیری در 145 کشور جهان برگزار شد.
فراتر از نظر سنجی ها که پوتین را با 75 درصد آرا پیروز انتخابات می دانستند، او توانست با بیش از 75 درصد آرا برنده دهمین دور انتخابات ریاست جمهوری پس از فروپاشی شوروی باشد. در اين انتخابات پوتين، به عنوان يك فرد مستقل وارد اين انتخابات شده بود. پاول گرودينين نامزدي حزب كمونيست، گئورگي ياولينسكي نامزدي ليبرال، ولاديمير ژرينوفسكي نامزدي حزب ليبرال دموكرات، سرگئي بابورين نامزدي حزب اتحاد ملت از جمله اصلي‌ترين نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري روسيه محسوب مي‌شدند.
پوتین با اعتماد نفس در آخرین ساعت دیشب و پس از باز شدن صندوقها و نشر اخبار پیشرو بودن او به میان مردم رفت و با شعار «روسیه روسیه» مردم را به وجد آورد. او سپس دقایقی بعد از حضور در جمع طرفدارانش در میدان مانژ (میدانی در مقابل میدان سرخ)، به جمع خبرنگاران رفت و در کنفرانس مطبوعاتی کوتاهی صحبت کرد.
پوتین به کوتاهی به مسائلی که در حال حاضر روسیه با آن درگیر است پرداخت. او به اقدامات برخی کشورها علیه روسیه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و نیز جام جهانی فوتبال اشاره کرد و آن را غیرقابل قبول خواند. پوتین گفت: با این حال برای همکاری آمادگی داریم و آماده ایم تا هر مشکلی را برطرف کنیم.
رئیس جمهور پیشین و فعلی روسیه به موضوع تنش جدید مسکو و لندن اشاره کرد و گفت: از حادثه مسمومیت اسکریپال از طریق رسانه ها مطلع شده ام. روسیه هیچ ماده سمی شیمیایی در اختیار ندارد؛ تسلیحات شیمیایی روسیه تحت نظارت بین المللی نابود شده است، اما شرکای ما به رغم وعده ای که داده اند سلاح شیمیایی خود را نابود نکرده اند.

پوتین هم چنین به روابط برابر با سایر کشورها تاکید کرد و گفت: می خواهیم امیدوار باشیم که روابط در قرن بیست و یکم بر اساس یکسان برقرار خواهد شد. ما می خواهیم مناسبات بین المللی مثبت با دیگران داشته باشیم.
پوتین حالا 65 سال دارد و برای شش سال آتی رئیس جمهور روسیه است. نباید انتظار تغییرات اساسی در روشها و استراتژِی های روسیه داشته باشیم. او با چالشهایی روبرو است که همچنان آنها را دنبال خواهد کرد. از حضور در سوریه، چالش اوکراین تا روابط با ایالات متحده موضوعاتی است که پوتین خود را برای روبرو شدن با آنها باید خود را آماده کند.
به نظر می رسد او در راهبرد خاورمیانه ای خود را با قدرت ادامه دهد و به حضور در سوریه و منطقه غرب آسیا ادامه دهد. روسیه کشوری است که توانسته است با تفکیک مسائل و مشکلات بازیگران منطقه ای با همه این بازیگران، از عربستان و ایران گرفته تا اسرائیل و ترکیه روابط تعریف شده ای داشته باشد در حالی همه این بازیگران با یکدیگر مشکلات عدیده ای دارند و تقابل آنها می تواند فضای منطقه را بحرانی تر کند. از این رو در این صحنه، روسیه به عنوان بازیگری فرا منطقه ای، روند مناسبی را برای تاثیر گذاری بر همه این بازیگران شکل داده است.
طبق قانون اساسي پوتین پس از اين دوره دیگر نمي‌تواند در مسند رياست‌جمهوري قرار گيرد. بسياري معتقدند دور جديد مي‌تواند انتظار يك چالش براي جانشيني پوتين باشد و در بين شركت‌كنندگان كنوني در انتخابات برخي در حال ارزيابي شرايط براي جايگزيني پوتين هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید