نشنال اینترست: احتمال تقابل نظامی ایران با آمریکا و رژیم اسرائیل در سال 2023

    کد خبر :961246

حضور راست های افراطی به نخست وزیری بنیامین نتانیاهو در عرصه قدرت سیاسی اسرائیل و تسخیر مجلس نمایندگان آمریکا به دست جمهوریخواهان، بر شدت تلاش ها جهت هدف قراردادن و یا ایجاد خرابکاری در تاسیسات اتمی(به ویژه تاسیسات هسته ای فردو) و موشکی ایران خواهد افزود.

بازتاب– پایگاه خبری-تحلیلی “نشنال اینترست” در گزارشی به ارزیابی شماری از اصلی ترین و مهمترین ریسک‌ها و خطراتی که جهان احتمالا در سال 2023 با آن ها رو به رو خواهد شد، پرداخته است. نشنال اینترست در گزارش خود ضمن اشاره به تحولات ایران به طور خاص این پیش بینی را ارائه کرده که احتمال برخورد و مواجهه سختِ ایران با آمریکا و رژیم اسرائیل در سال 2023 بسیار بالاست.

“نشنال اینترست” ایران را کشوری مهم در چهارچوب تحولات منطقه خاورمیانه ارزیابی می کند که به نوعی باید آن را مبدا صلح و ثبات و همچنین تنش در کل این منطقه دانست. از این منظر، زمانی که جهان غرب اقدام به تنش‌زایی علیه تهران می کند، ایران نیز واکنش هایی را از خود نشان می دهد که می توانند بحران های فزاینده‌ای را در خاورمیانه به همراه داشته باشند و وقتی هم که روابط توام با تشن زدایی میان ایران و غرب برقرار می شود، اوضاح متفاوتی حاکم می شود و شاهد ثبات و آرامش منطقه ایِ به مراتب بیشتری هستیم. از این رو، گزاره تنش‌زایی علیه ایران، گزینه ای پرهزینه به ویژه از حیث متغیرها و فضای منطقه ای و بین المللی است.

پایگاه خبری-تحلیلی نشنال اینترست در گزارش خود می نویسد:

«تحولات جاری اخیر در ایران و وقوع برخی اعتراضات در این کشور می توانند خود موجب شمار دیگری از بحران ها شوند. در این راستا، بسیاری از ناظران و تحلیلگران مدتی است که از تقویت احتمال تقابل مستقیم میان ایران با آمریکا و رژیم اسرائیل خبر می‌دهند. توجه داشته باشیم که مذاکرات احیای برجام نیز که چند ماه قبل در آستانه موفقیت و به نتیجه رسیدن بود، اگر نگوییم به کل از بین رفته است، اکنون وضعیت راکد و مبهمی را به خود گرفته است.

ایران به شدت بر میزان و سطح غنی سازی اورانیومِ خود افزوده است و بر اساس آنچه برخی محافل غربی ادعا می‌کنند، تنها چند هفته با ساخت بمب اتمی و همچنین دو سال یا کمتر با ساخت کلاهک جنگی که بتواند بمب اتمی را با خود حمله کند، فاصله دارد.

 

پیش بینی نشنال اینترست از شانس تقابل ایران با آمریکا و رژیم اسرائیل در سال 2023

نشنال اینترست در گزارشی به طور خاص به این نکته اشاره می کند که خطر تقابل و برخورد نظامی ایران با آمریکا و رژیم اسرائیل در سال 2023، با توجه به برخی تحولات میدانی، از جمله رویدادهای بین المللی است که از شانس بسیار زیادی جهت تحقق برخوردار است. تقابل و برخوردی که در نوع خود می تواند حامل تبعات و پیامدهای پرشمار و قابل توجهی باشد.

در عین حال، طرح مسائل گوناگون در مدت اخیر در مورد همکاریهای پهپادی و موشکی ایران با روسیه نیز انگیزه‌های جدیدی را جهت تقابل غرب با ایران و تحمیل تحریم های جدید علیه این کشور ایجاد کرده است. در این فضا، تحولات اخیر ایران نیز بر ابهام هر چه بیشتر فضا و موقعیت در رابطه با معادلات مرتبط با ایران افزوده است. البته که باید توجه داشت تحولات ایران از قدرت اثرگذاری زیادی بر معادلات منطقه ای و بین المللی نیز برخوردارند و نمی توان تبعات آن ها را کم اهمیت و غیرجدی دانست.

حضور راست های افراطی به نخست وزیری بنیامین نتانیاهو در عرصه قدرت سیاسی اسرائیل و تسخیر مجلس نمایندگان آمریکا به دست جمهوریخواهان، بر شدت تلاش ها جهت هدف قرار دادن و یا ایجاد خرابکاری در تاسیسات اتمی(به ویژه تاسیسات هسته ای فردو) و موشکی ایران خواهد افزود.

در واکنش به این مسائل، نگرانی های زیای دال بر این مساله مطرح می شود که ایران نیز روند حمل و نقل دریایی و یا پایانه های مهم نفتی در منطقه خلیج فارس را هدف قرار دهد و در این روند ایجاد اختلال کند. با این همه، آنچه مهم است این نکته می باشد که تحولات ایران از قدرت قابل توجهی جهت اثرگذاری ویژه بر ژئوپلیتیک منطقه خاورمیانه برخوردار هستند و بایستی به دقت این تحولات و روندهای آتی آن ها را رصد و بررسی کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید