ترکیه؛ دروازه خطرناکی که به تشدید کرونا در ایران کمک خواهد کرد/ منافع چه کسانی اجازه نمی دهد پروازهای ترکیه لغو شود؟

    کد خبر :799180

موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشور ترکیه به شدت افزایش یافته و به طور مشخص تنها در تاریخ 13 فروردین ماه سال جاری 42 هزار مورد ابتلای جدید به این ویروس در ترکیه ثبت شد. این موضوع آنقدر مهم و نگران کننده بود که وزیر بهداشت و درمان را مجاب کند تا خواستار لغو کلیه پروازه های ایران به ترکیه شود؛ درخواستی که البته به آن ترتیب اثر داده نشد تا همچنان خطر انتقال ویروس کرونا از ترکیه به ایران پابرجا بماند.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست علی رغم اینکه گزارش های جدید حکایت از آن دارد که شرایط بهداشتی و درمانی ترکیه به لحاظ شیوع ویروس کرونا در این کشور اصلاً خوب نیست و روزانه موارد چند ده هزار نفری ابتلا به ویروس در این کشور ثبت می شود، اما هنوز مسئولان اجرایی و متولیان ارشد کشورمان اقدامی برای توقف ترددها به ترکیه به ویژه ترددهای غیر ضرور انجام نداده اند.

این مهم در حالی مورد اشاره قرار می گیرد که از آنسو می دانیم، سعید نمکی- وزیر بهداشت و درمان کشورمان در تاریخ 11 فروردین ماه و طی نامه ای خطاب به رحمانی فضلی- وزیر کشور خواستار لغو کلیه پروازها ایران به ترکیه به مدت یک هفته شده بود.

به صورت مشخص در این تاریخ سعید نمکی درخواستی را خطاب به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا مبنی بر تصویب توقف پروازهای ترکیه در این قرارگاه و ابلاغ آن به وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری ارائه داد.
در این نامه، وزیر بهداشت از قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا درخواست کرد تا ظرف ۴۸ ساعت آینده، تمام ترددهای هوایی و زمینی به ترکیه به مدت یک هفته متوقف شود.

با اینکه پس از صدور این درخواست انتظار می رفت، همه پروازهای رفت و برگشت به شهرهای آنکارا و استانبول با ایرلاین‌های داخلی و خارجی متوقف شود، اما شواهد و قرائن گویای واقعیت دیگری بود.

به طور مشخص و در تاریخ 18 فروردین ماه، حداقل 10 پروزار خروجی به سمت شهر استانبول و 4 پرواز ورودی در فرودگاه امام خمینی (ره) به ثبت رسید.

بررسی های بیشتر حکایت از آن دارد که در روزهای اخیر و بر خلاف درخواست وزیر بهداشت، پروازهای ترکیه لغو نشد و استمرار داشته است.

به طور مثال ترکیش ایر هم اکنون روزانه یک پرواز رفت و برگشت تهران – استانبول دارد. ماهان ایر نیز پروازهای خود را در این خط پروازی ادامه می دهد. علاوه بر این پرواز شرکت های ایران ایرتور، قشم ایر و آسمان نیز به قوت خود باقیست.

همه این ها در حالی است که گزارش های اخیر کشور ترکیه در مورد ویروس کرونا نشان می داد حداقل حداقل 58 مرکز استان در این کشور شرایط قرمز دارند و روزانه بین 30 تا 40 هزار نفر در ترکیه بر آمار مبتلایان کرونا افزوده می شود.

آمارهای وزارت بهداشت ترکیه نشان داده است که پس از سفرهای اخیر و رفتار آزادانه و سرشار از غفلت، 58 استان ترکیه کاملاً قرمز و پرخطر شده ¬اند و بسیاری از روزنامه ¬های چاپ آنکارا، در تیتر و عکس این موضوع را برجسته و نسبت به آن ابراز نگرانی کردند.

واقعیتی که وزیر بهداشت ایران نیز نسبت به آن نگران شده و به درستی درخواست لغو پروازهای غیر ضرور به ترکیه را به وزارت کشور منعکس کرد، اما از قرار معلوم اینجا منافع و مصالحی وجود دارد که ارزشش از سلامتی مردم کشورمان بالاتر است.

چرا که اگر جز این بود، باید با قید فوریت این اقدام صورت می گرفت و سفرهای غیر ضرور هوایی و زمینی میان دو کشور به حداقل می رسید.

با این تفاسیر نه تنها باید نگران شرایط ایران و به ویژه شهر بزرگی چون تهران در روزهای آینده بود، همچنین باید از مسئولان و متولیان امر به ویژه در وزارت راه و شهرسازی این پرسش را مطرح کرد که علت بی اعتنایی به درخواست وزیر بهداشت توسط آنها چه بوده است؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید