ترسیم چهره‌ای تندرو از ابراهیم رئیسی در رسانه‌های اسرائیلی/ هدف اسرائیلی‌ها از آغاز دور جدید پروژه ایران هراسی چیست؟

    کد خبر :820089
اسرائیل انتخابات ایران

مقام‌ها و رسانه‌های اسرائیل، انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور ایران را به ابزاری برای ترویج ایران هراسی تبدیل کرده‌اند و تهدید به اقدام مستقیم اسرائیل علیه تأسیسات هسته‌ای ایران را افزایش داده‌اند. این در حالی است که به نظر می‌رسد اینکه چه کسی در جایگاه ریاست جمهوری ایران قرار می‌گیرد، تأثیری بر راهبرد اسرائیل علیه ایران ندارد.

«بازتاب»؛ آرش صفار- تحلیل‌گران اسرائیلی مشغول بررسی پیامدهای پیروزی «ابراهیم رئیسی» در انتخابات ریاست ‌جمهوری ایران هستند.

روزنامه «تایمز اسرائیل» در گزارشی به دیدگاه‌ها و نکات مطرح شده از سوی مقام‌های تل‌آویو پرداخته است.

مقام‌های امنیتی اسرائیل بر این باورند که ابراهیم رئیسی «دیدگاه‌های تند آیت‌الله خامنه‌ای در زمینه سیاست خارجی و هسته‌ای را دنبال خواهد کرد».

بر این اساس، اسرائیل باید بار دیگر طرح‌های خود برای حمله بالقوه به تأسیسات هسته‌ای ایران را آماده کند.

مطابق این گزارش، یک مقام ارشد اسرئیلی معتقد است که ابراهیم رئیسی از بازگشت به توافق هسته‌ای 2015 حمایت می‌کند؛ به گفته این مقام اسرائیلی، بعید است که توافق احیای برجام پیش از آغاز به کار دولت جدید در ایران نهایی شود؛ در این مدت ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را افزایش خواهد داد.

به گفته او «چاره‌ای جز آماده کردن دوباره طرح‌های حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران وجود ندارد؛ این امر مستلزم بودجه و تخصیص مجدد منابع است».

«یائیر لاپید»، وزیر خارجه اسرائیل نیز در توئیتی رئیس جمهور جدید ایران را متعهد به «جاه‌طلبی‌های» هسته‌ای ایران دانسته است.
به گفته او انتخاب رئیسی «باید عزم برای توقف فوری برنامه هسته‌ای ایران و پایان دادن به بلند پروازی‌های مخرب منطقه‌ای آن به دنبال داشته باشد».

سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل نیز در حساب توئیتری خود نوشته است «انتخاب یک شخصیت افراطی که به برنامه هسته‌ای نظامی به سرعت در حال پیشرفت ایران متعهد است، اهداف خباثت‌آمیز ایران را روشن می‌کند و باید نگرانی جدی جامعه بین‌المللی را در پی داشته باشد».

یک روز پیش از برگزاری انتخابات در ایران، «بنی گانتز»، وزیر دفاع اسرائیل با بیان اینکه تل‌آویو و واشنگتن برای افزایش نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران کار می‌کنند، هشدار داد که «همه گزینه‌ها روی میز است».

پیش‌تر سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که «آویو کوخاوی»، رئیس ستاد ارتش قرار است با هم‌تایان آمریکایی خود در خصوص تهدیدات مشترک از جمله برنامه هسته‌ای، سیاست منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران گفتگو کند.

رسانه‌های اسرائیل اعلام کرده‌اند که «نفتالی بنت»، نخست وزیر اسرائیل قصد دارد قبل از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران، در سفری به آمریکا در خصوص بازگشت واشنگتن به برجام با مقام‌های آمریکایی گفتگو کند.

با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد در راهبرد اسرائیل در برابر برنامه هسته‌ای ایران، با تغییر رئیس‌جمهور در ایران تفاوتی ایجاد نخواهد شد.

این راهبرد ترکیبی از ترویج ایران هراسی، رایزنی با مقام‌های آمریکایی برای تأثیرگذاری بر فرایند احیای برجام و تهدید به اقدام مستقیم نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران و احتمالا ادامه فعالیت‌های خرابکارانه در این تأسیسات است.

تلاش اسرائیل برای معرفی ابراهیم رئیسی به عنوان «فردی تندرو که جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و منطقه‌ای ایران را دنبال می‌کند» در حالی انجام می‌شود که هشت سال پیش هم نتانیاهو، حسن روحانی را «گرگی در لباس میش» معرفی کرد و از جامعه جهانی خواست فریب گفته‌های او را نخورد.

نکته پایانی اینکه مقابله با توانمندی‌هایی که اسرائیل را قادر به عملیات ترور و خرابکاری در مراکز استراتژیک ایران کرده است، احتمالا باید یکی از بزرگ‌ترین پروژه دولت جدید باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید