ترامپ دوباره از مشاوران خود رودست خورد

    کد خبر :632475

می توان این گونه جمع بندی کرد که عدم حمایت ترامپ از کردهای مخالف ترکیه، در مجموع گره کور انتخاباتی دیگری برای وی ایجاد کرده است. گره ای که شاید به زودی بازشدنی نباشد!

 

رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بنابر توصیه مشاوران خود، از شمال سوریه عقب نشینی کرد. اگرچه ترامپ به خوبی می دانست که این اقدام منجر به کاهش محبوبیت وی در نزد جمهوریخواهان می شود، اما تقریبا اطمینان داشت که بسیاری از “جمهوریخواهان ناراضی “زمانی که در دوراهی انتخاب وی و جو بایدن ( یا الیزارت وارن) در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 قرار بگیرند، بی درنگ رای خود را به ضرر نامزد دموکرات به گردش در خواهند آورد. نتایج نظرسنجی های اخیر ، صحت نسبی این محاسبه را تایید می کند: علی رغم مخالفت 40 درصدی جمهوریخواهان با عقب نشینی ترامپ از شمال سوریه، 18 درصد از هم حزبی های وی مخالف انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس جمهور هستند. البته قبلا 15 درصد از جمهوریخواهان مخالف انتخاب مجدد ترامپ بوده اند. سوال اصلی اینجاست که هدف ترامپ از تصمیم خود مبنی بر عدم دفاع از کردهای مخالف حکومت سوریه در جنگ با ترکیه و عقب نشینی از شمال سوریه چه بوده است ؟ پاسخ این سوال کاملا مشخص است!

 

به گزارش نامه نیوز: مشاوران ترامپ در صدد افزایش آرای وی در نزد رای دهندگان مستقل بوده اند. رای دهندگان مستقل، در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی، نقش تعیین کننده ای در تحقق پیروزی ترامپ داشتند. آنها در ایالاتی مانند کارولینای شمالی، فلوریدا، ویسکانسین، اوهایو، پنسیلوانیا و میشیگان آرای خود را به سود ترامپ به گردش در آوردند و در نهایت ، منجر به شکست هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در انتخابات شدند. ترامپ در نظرسنجی های اخیر به خوبی دریافته بود که محبوبیت وی در نزد رای دهندگان مستقل به شدت کاهش پیدا کرده است.

 

در ماجرای اوکراین گیت، بسیاری از رای دهندگان مستقل، به نامزدهای حزب دموکرات متمایل شدند و این روند همچنان ادامه دارد. رئیس جمهور ایالات متحده به خوبی می داند که اگر این روند ادامه پیدا کند، نه تنها مستقل ها دیگر به پل پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 تبدیل نمی شوند، بلکه به عوامل شکست وی در این انتخابات مبدل خواهند شد.

 

یکی از مهم ترین اهداف ترامپ در خصوص عقب نشینی از مناطق کرد نشسین در شمال سوریه و واگذار کردن صحنه نبرد به ترکیه همین مسئله بوده است! رئیس جمهور ایالات متحده به خوبی نسبت به حساسیتهای موجود در میان رای دهندگان دموکرات و جمهوریخواه نسبت به این موضوع آگاه بود اما قصد داشت از این طریق، معادله شکل گرفته در میان رای دهندگان مستقل ( پس از اوکراین گیت ) را برعکس کند! ترامپ تصور می کرد که چنین اقدامی به طور طبیعی منتج به حمایت 60 درصد از مستقل ها از تصمیم وی و در نتیجه، افزایش میزان آرای وی در نظرسنجی های عمومی و ایالتی خواهد شد. با این حال، نتایج نظرسنجی اخیر یو اس ای تودی ، نشان می دهد که مشاوران ترامپ بار دیگر مشاوره نادرست و ایده ال گرایانه ای به وی داده اند!

مروری بر این نظرسنجی نشان می دهد که در مجوع،54 درصد، یعنی اکثریت نسبی شهروندان آمریکایی معتقدند که اقدام ترامپ در عقب نشینی از سوریه، منافع متحدان این کشور را تهدید می کند. 72 درصد از دموکراتها، 44 درصد از جمهوریخواهان و 50 درصد از رای دهندگان مستقل، با این تصمیم ترامپ مخالف هستند. ترامپ برای فرار از مهلکه “اوکراین گیت” و تغییر موازنه در نظرسنجی ها، نیاز به حمایت 60 درصد از رای دهندگان مستقل داشت.نکته مهم تر اینکه حتی در میان موافقان مستقل تصمیم ترامپ، کسانی وجود دارند که در دیگر موارد، با ترامپ مخالف بوده و حاضر نیستند در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده او را مجددا انتخاب کنند!

 

لازم به ذکر است که در نظرسنجی یو اس ای تودی،12 درصد موافقت مطلق، 19 درصد موافقت نسبی،12 درصد مخالفت نسبی و 36 درصد مخالفت مطلق خود را با تصمیم ترامپ در عقب نشینی از سوریه اعلام کرده اند. 21 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی اخیر نیز نظری در این خصوص نداشته اند.

 

در هر حال، نظرسنجی یو اس ای تودی، نقطه آشکار شکست و محاسبه نادرست مشاوران و اطرافیان ترامپ و از آن مهم تر، بیانگر عدم ادراک آنها در ماهیت رای دهندگان مستقل است. بدون شک در صورتی که روند فعلی ادامه یابد و. مخالفت مستقل ها با ترامپ ادامه داشته باشد، وی در ایالات مهعم و خاکستری در مقابل نامزد رقیب خود از حزب دموکرات شکست خواهد خورد. در این میان اهمیتی ندارد که این نامزد، بایدن ، سندرز یا وارن باشند! هم اکنون نه تنها ترامپ نتوانسته است آرای رای دهندگان مستقل را به سود خود جا به جا کند، بلکه باید به فکر مخالفت 44 درصدی جمهوریخواهان با خود نیز باشد! می توان این گونه جمع بندی کرد که عدم حمایت ترامپ از کردهای مخالف ترکیه، در مجموع گره کور انتخاباتی دیگری برای وی ایجاد کرده است. گره ای که شاید به زودی بازشدنی نباشد!

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید