تداوم اصلاح در بازار سرمایه طی روزهای آینده/ بورس همچنان درگیر نگرانی اُفت شاخص است

    کد خبر :844356
بازار سرمایه

نگاهی به وضعیت بازار سرمایه در هفته های اخیر حکایت از فضایی پُر نوسان دارد، به نظر می رسد شایعات منتشر شده درباره مذاکرات برجام و نگرانی درباره ریزش نرخ دلار بازار را با افت چشمگیری مواجه کرده است.

«بازتاب»؛ زهره علامی- بورس طی هفته گذشته با افت شاخص همراه شد اما در آخرین روز معاملاتی، رشدی سه هزار واحدی را تجربه کرد، شرایط بازار در هفته جاری هم چنگی به دل نمی زند، در روز شنبه شاخص کل تاحدودی رشد کرد اما امروز(یکشنبه 21 شهریورماه) دوباره بازار با افت همراه شد.

امروز شاخص کل با افت ۳۳ هزار واحدی در محدوده یک میلیون و ۴۹۶ هزار واحد قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن هم با ۱۱ هزار واحد منفی در محدوده ۴۵۱ هزار واحد ایستاد.

در این شرایط که بازار سرمایه با افت همراه است این سوال مطرح می شود که مهمترین عوامل اثرگذار بر بازار چه بوده است ؟ علی سنگینیان، کارشناس ارشد بورس درگفت و گو با بازتاب می گوید: بازار سهام در یکی دو هفته گذشته دچار نوسانات شدیدی بوده و بازده کمی داشته است، در این میان عوامل اثرگذار بسیاری در افت بازار سرمایه موثر بوده اند که مهمترین آنها جابه جایی دولت و انتخاب وزرای جدید است که بورس چشم اندازی از سیاستگذاری های آنها ندارد بنابراین با ابهاماتی روبروست.

او ادامه می دهد: همچنین اظهارات ضد و نقیض بسیاری هم درباره قیمت گذاری محصولات، انتشارات اوراق بدهی و … منتشر شده است که بر روند بازار بی تاثیر نبوده و تا حدودی سرمایه گذاران را دچار سردرگمی کرده است.

تاثیر نرخ ارز بر تلاطم های بازار

یکی دیگر از عوامل موثر بر افت بازار سرمایه در هفته های اخیر ترس از کاهش چشمگیر نرخ ارز است، موضوعی که سنگینیان هم به آن اشاره می کند و می گوید : آنچه درباره نرخ ارز، احیای مذاکرات برجام و پیش بینی سرمایه گذاران درباره کاهش نرخ ارز پیش بینی می کنند بسیار خوش بینانه است و این درحالی است که همچنان اما و اگرهایی درباره کاهش شدید قیمت دلار با به نتیجه رسیدن مذاکرات وجود دارد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه اضافه می کند: حتی اگر کاهشی در بازار ارز و نرخ ها شاهد باشیم این کاهش برای بلندمدت و حتی میان مدت ادامه نخواهد داشت و کوتاه است.

او می گوید: اگر نگاهی گذرا به متغیرهای پولی کشور در شش ماهه اول سالجاری داشته باشیم به این نتیجه می رسیم که رشد اقتصادی کمی در حد صفر تا یک درصد را در ماه های آتی تجربه می کنیم ضمن اینکه تورم شدیدی هم خواهیم داشت، رشد نقدینگی هم که در نیمه اول بسیار تند بوده و پیش بینی می شود که اگر این رشد کنترل هم شود بیشتر از میانگین رشد نقدینگی در سال های گذشته خواهد بود.

به گفته سنگینیان، مجموعه این عوامل نوید دهنده تورم انتظاری بالاست و مجموع این موارد و اطلاعات درباره نرخ ارز پیش بینی می شود که قیمت دلار کاهش چشمگیری نخواهد داشت.

بیش واکنش بورس به قیمت دلار

این کارشناس ارشد بازار سرمایه می گوید: در روزهای اخیر بازار به اخبار منتشر شده درباره احتمال کاهش نرخ ارز عکس العمل نشان داده و دچار بیش واکنشی شده است و این درحالی است که اگر بپذیریم مذاکرات نتیجه بخش هم باشد باید به جنبه مثبت آن هم نگاه کنیم.

سنگینیان عنوان می کند: نتیجه بخش بودن گفت و گوهای برجام موجب آزادی مبادلات، امکان تجارت خارجی راحتتر، دسترسی به منابع مالی ایران در سایر کشورها، امکان دستیابی به مواد اولیه و تکنولوژی و … کاهش هزینه های تولید و مبادله و همچنین سودآوری بیشتر شرکت ها را به همراه دارد.

او ادامه می دهد: چرا بازار به این بعد موضوع نگاه نمی کند، اگر معتقدیم با افزایش نرخ ارز سودآوری شرکت های صادرات محور افزایش می یابد نتیجه بخش بودن مذاکرات با غرب، اثرات مثبت بیشتری بر بازار خواهد داشت.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است:کاهش نرخ ارز بسیار متعادل و با دوره زمانی کوتاه انجام می شود و بازار سرمایه همچنان در یکی دو هفته آینده نسبت به تصمیمات گرفته شده حساس خواهد بود، چون نگرانی ها درباره افت شدید شاخص در سال گذشته همچنان ادامه دارد.

بررسی اظهارات علی سنگینیان و بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه نشان می دهد که فعلا روند اصلاح قیمت در بازار ادامه‌دار است و در این میان نکته مهم و ضروری این است که سهامداران نباید تصمیمات عجولانه بگیرند و پرتفوی خود را روزانه تغییر دهند.

فعالان بازار سرمایه بارها توصیه کرده اند افرادی که در شاخص مثبت، سهام می خرند و در شاخص منفی می‌فروشند سودی نمی برند و سهامداران باید در بورس تحمل و صبر داشته باشند، بنابراین به سرمایه گذاران پیشنهاد می شوند که فعلا به فکر خرید و فروش های هیجانی نباشند و تا برقراری آرامش در بازار سرمایه منتظر بمانند.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. ناشناس گفت:

    واقعا متاسفم که پایین آمدن قیمت دلار برای نویسندگان این خبر موجب ناراحتیه! من خودم بورسی هستم ولی اگر سود با بالارفتن دلار به دست بیاد به چه درد می خوره؟ قدرت خرید نادان هایی که منتظر بالارفتن نرخ دلار هستن پایین میاد که. همون کامپیوتری که باهاش بورس بازی می کنی را بر اساس نرخ دلار می خری.

دیدگاهتان را بنویسید