تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه، انتقام سیاسی یا فساد اقتصادی؟

    کد خبر :770388

چند صباحی است که پیرامون برخی مناسبات مالی و اداری در شرکت فولاد مبارکه اصفهان گمانه های نگران کننده ای مطرح می شود؛ گمانه هایی که البته به تشدید انتقادها از سوی کارشناسان حوزه فولاد منجر شده و حالا پای مدیران غول فولادسازی کشور و منطقه را به بهارستان باز کرده است.

به گزارش «بازتاب»، دو سال از انتصاب مدیر جدید شرکت فولاد مبارکه می گذرد و هر روز برگ جدیدی از پرونده مسائل مربوط به توزیع رانت، امضای قراردادهای پر ابهام و مداخلات متعدد مدیریت در فرآیند خرید این شرکت رو می شود.

البته تلاش های چند ماهه 18 نماینده مجلس شورای اسلامی برای انجام تحقیق وتفحص از مجتمع فولاد مبارکه به ثمر نشست و پس از پیگیری های بسیار در جلسه روز سه شنبه هفته جاری اعضای کمیسیون صنایع با تحقیق و تفحص از این شرکت موافقت کردند.

به گفته سیدناصر موسوی لارگانی، محور تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه، بررسی دلایل کاهش حجم صادرات، عملکرد مالی انتصابات مخالف قانون، افزایش هزینه های تولید، توزیع رانت، انعقاد قراردادهای پر ابهام، پرداخت حقوق های نجومی و مداخلات متعدد مدیریت در فرآیند خرید در مجتمع فولاد مبارکه و کلیه شرکت های زیر مجموعه از سال ۹۷ تاکنون است.

به نظر می رسد که دلیل موافقت و رای قاطع اعضای کمیسیون صنایع مجلس با طرح تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه مشاهده اسناد و گزارش ها و پی بردن به عمق فساد و سوءمدیریت در این مجتمع بوده است.

 

دلایل بالاگرفتن انتقادها به سوءمدیریت فولاد مبارکه

نگاهی به عملکرد شرکت فولاد مبارکه طی ماه های اخیر به خوبی دلیل جدی شدن تحقیق و تفحص از این شرکت را مشخص می کند، اواخر خرداد سالجاری شاهد کلنگ زنی پروژه واحد نورد گرم ۲ شرکت فولادمبارکه بودیم، پروژه ای که به گفته متخصصان اگرچه می تواند کشور را در زمینه ورق های فولادی به خودکفایی برساند اما سیاست فولاد مبارکه برای این پروژه به گونه ای بوده که توان شرکت های داخلی و تخصصی در این پروژه نادیده گرفته شده و ضرری بیش از ۲۰۰ میلیون یورو را به کشور تحمیل می کند.

تیرماه هم جمعی از بازنشستگان این مجتمع نسبت به عدم پرداخت مطالباتشان در مقابل دادگستری اصفهان تجمع کردند و جار و جنجال بسیاری درباره عدم توجه به حقوق بازنشستگان این مجتمع به پا شد.

موضوع دیگر مربوط به نامه تعدادی از سهامداران شرکت فولاد مبارکه است، آنها در این نامه به مدیرعامل آن ضمن انتقاد از سیاست های فروش فولاد مبارکه، آن را شبهه برانگیز دانستند.
در این نامه آمده که به نظر می رسد برخی دستگاه ها با همکاری با مدیران آن شرکت قصد دارند تا از جیب سهامداران فولاد مبارکه که به طور عمده قشر ضعیف سهام عدالت هستند، منافعی را برای افراد خاص به بهانه حمایت از تولید در نظربگیرند.

این سهامداران از مدیرعامل شرکت درخواست کردند که در این شرایط منافع سهامداران را در نظرگرفته و با هرگونه تعدی به حقوق سهامداران برخورد کند.

چند روز پیش هم یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در توییتی خواستار توضیح مسئولان شرکت فولاد مبارکه درباره سرنوشت ۴۰ هزار میلیارد تومان ‫رانت فولاد شد.‬

اما در شرایطی که انتقادها به سوءمدیریت در فولاد مبارکه بالاگرفته و تحقیق و تفحص از این مجتمع فولادی جدی شده است، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به نقش حیاتی و استراتژیک فولاد مبارکه در اقتصاد کشور، گفت: همه ما باید از شفافیت و روشن شدن جوانب مختلف امور استقبال کنیم، اما به نظر می رسد مطرح شدن موضوع تحقیق و تفحص فولاد مبارکه برپایه برخی مسائل سیاسی است.

همچنین پروین صالحی نماینده مردم شهرستان مبارکه هم در واکنش به طرح تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان اظهارکرد: در شرایطی که فولاد مبارکه در تحریم قرار دارد، فضاسازی و جنجال علیه این شرکت به صلاح کشور نیست.

او افزود: در شرایط کنونی کمک به صنایع بزرگ، کمک به کشور است و اگر نواقصی وجود دارد باید از طرق قانونی و بدون جنجال و فضاسازی دنبال شود.

واکنش های مخالف نسبت به بحث تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه در حالی مطرح می شود که اگر این شرکت در فعالیت هایش کاملا شفاف عمل کرده باشد، تحقیق و تفحص می تواند علاوه بر پایان دادن به انتقادها، برگ برنده ای در پرونده کاری مسوولان این شرکت باشد، ضمن اینکه تداوم ابهام ها در این باره به کاهش راندمان بزرگترین مجتمع فولادی کشور می انجامد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید