تجزیه یک “یخ‌تاق” غول پیکر در جنوبگان خاوری

    کد خبر :619150

طبق اعلام دیده‌بان‌های کارشناسی یک کوه یخ غول پیکر به اندازه حدودی “لندن بزرگ” از یخ‌تاق “آمری” در منطقه جنوبگان خاوری جدا شده است.

 

این کوه یخ تخته‌ای که نام رسمی آن D-28 است، در تاریخ ۲۶ سپتامبر از این یخ‌تاق جدا شد.

 

مساحت این کوه یخ شناور ۱۶۳۶ کیلومتر مربع اعلام شده است.

 

یخ‌تاق‌ها سکوهایی از یخ شناور هستند که در بخش‌هایی که صفحات یخی قطب جنوب با اقیانوس برخورد دارند، تشکیل می‌شوند.

 

مساحت یخ شناور یخ‌تاق “آمری” بالغ بر ۶۰ هزار کیلومتر مربع تخمین زده شده و آب تا عمق ۵۵۰ کیلومتری زیر آن نفوذ می‌کند.

 

این نخستین واقعه بزرگ جدا شدن در یخ‌تاق “آمری” از سال ۶۴-۱۹۶۳ میلادی است، با این حال دانشمندان اعتقادی به ارتباط این واقعه با تغییرات اقلیمی ندارند.

 

این واقعه جدا شدن در نزدیکی محلی معروف به “دندان شل” که دانشمندان به دقت بر آنجا نظارت داشتند، رخ داده است. دانشمندان برنامه قطب جنوب استرالیا، انستیتوی مطالعات دریایی و قطب جنوب و مؤسسه اقیانوس شناسی اسکریپس حدود ۲۰ سال است که این سایت را تحت نظر دارند.

 

این دانشمندان ابتدا در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی متوجه شکافی در جلوی یخ‌تاق شده و پیش‌بینی کرده بودند که یک کوه یخ شناور بزرگ بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی شکسته و از آن جدا شود.

 

جدا شدن این کوه یخ شناور بزرگ از یخ‌تاق “آمری” دانشمندان بسیاری را هیجان‌زده کرده است.

 

“آمری” سومین یخ‌تاق بزرگ قطب جنوب است و بین ایستگاههای تحقیقاتی “دیویس” و “ماوسون” استرالیا قرار دارد.

 

محققان از دهه ۱۹۶۰ میلادی روی این یخ‌تاق مطالعه کرده و در حال حاضر ابزارهایی روی این یخ‌تاق نصب کرده‌اند که تأثیر ذوب اقیانوسی و جریان یخ را اندازه گیری می‌کنند.

 

به گفته محققان جدا شدن کوه یخ از این یخ‌تاق بخشی از چرخه طبیعی آن است و هر ۶۰ تا ۷۰ سال چنین جدا شدن‌های بزرگی رخ می‌دهد.

 

به گزارش ایسنا،جدا شدن اخیر کوه یخ از یخ‌تاق “آمری” از طریق تصاویر ماهواره‌ای تشخیص داده شده است. محققان اعلام کرده‌اند که این واقعه به طور مستقیم بر سطح دریا تأثیر نمی‌گذارد، چرا که این یخ‌تاق از قبل نیز روی آب‌های اقیانوسی مانند یک قطعه یخ داخل یک لیوان آب شناور بوده است.

 

به نوشته روزنامه گاردین، نکته‌ای که می‌تواند جالب باشد چگونگی تاثیر از دست رفتن این یخ بر ذوب اقیانوسی در زیر یخ‌تاق باقی مانده و سرعتی که یخ‌ از قطب جنوب خارج می‌شود، خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید