تجربه‌ موفق‌ «عصرجدید» در‌ تلویزیون

    کد خبر :529164
مسابقه استعدادیابی

پس از گذشت حدود دو ماه و 15 روز و پخش 25 قسمت از برنامه «عصر جدید»، سرانجام یک شنبه‌شب مرحله مقدماتی این برنامه به ایستگاه پایانی رسید. «عصر جدید» از همان ابتدای پخش تا آخرین قسمت، بازتاب‌های فراوانی در فضای مجازی داشت و در تعطیلات نوروز 98، موفق شد از رقابت با دیگر برنامه‌ها در شبکه‌های مختلف، سربلند بیرون بیاید و عنوان پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون را از آن خود کند. به بهانه پخش آخرین قسمت از مرحله مقدماتی «عصر جدید» نگاهی انداخته‌ایم به ویژگی‌های این برنامه که باعث شد مورد توجه عموم مخاطبان قرار بگیرد.

1- اولین در کشور

نوآوری یکی از برگ‌های برنده «عصر جدید» است. در وضعیتی که خلاقیت و اتفاقات جدید، حلقه مفقوده بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی است، این برنامه موفق شد از اتفاقات جدیدی رونمایی کند. مخاطبان در صحنه رقابت «عصر جدید»، شاهد اجراهایی بودند که یا تا به حال شبیه آن‌ها را ندیده یا نمونه‌های آن را تنها در فضای مجازی و ویدئوهای خارجی تماشا کرده بودند.

این تازگی با خودش جذابیتی به همراه داشت که توانست مخاطب را پای تلویزیون بکشاند و او را با اجراهای مختلفی که چه در زمینه هنر و چه در زمینه ورزش، در ایران کمتر دیده شده آشنا کند. تا به حال افراد مستعد در زمینه دوبله، خوانندگی و استندآپ کمدی فرصتی برای نمایش توانایی خود در تلویزیون داشته‌اند اما «عصر جدید» اولین مسابقه استعدادیابی است که به هنرهای نمایشی جدید و ناشناخته فرصت دیده شدن داده است.

2- سرگرمی، تنوع و هیجان

هنرهایی که در صحنه «عصر جدید» اجازه خودنمایی داشتند، محدود به یک یا دو رشته نبودند و از یکنواخت بودن ریتم برنامه جلوگیری کردند. به دلیل همین گستردگی دایره استعدادها، مخاطبان در هر قسمت از برنامه به تماشای استعدادهای رنگارنگی می‌نشستند. علاوه بر تنوع رشته‌ها، اجراهای پویا و فعالی مانند حرکات آکروباتیک، شعبده‌بازی، شمشیرزنی و امثال این‌ها، لحظات جذاب و نفس‌گیری را برای تماشاگران رقم زدند و مخاطبانی را که پای تلویزیون بودند در هیجان تماشاچیان داخل استودیو و داوران شریک کردند. سرگرم‌ کردن و هیجان‌زده کردن مخاطب سخت‌گیر، کار مهمی است که «عصر جدید» از پس آن برآمده است.

3- رعایت اصول برنامه‌سازی

دست‌اندرکاران «عصر جدید» همان گونه که از یک برنامه موفق انتظار می‌رود، آیتم‌سازی را جدی گرفتند و تنها روی اجرای شرکت‌کنندگان حساب نکردند. صحبت از آرزوها و اهداف شرکت‌کنندگان قبل و بعد از اجرا، شریک کردن مخاطبان با حس‌وحال خانواده شرکت‌کنندگان در لحظه اجرا، تهیه پشت‌صحنه‌ برنامه تحت عنوان «استودیو عصر جدید» و حضور تماشاچیان داخل استودیو، همه و همه در کنار یکدیگر در مجموع باعث شد «عصر جدید» برنامه استاندارد و خوبی از آب در بیاید.

به علاوه بازی دادن مخاطب هم به موفقیت «عصر جدید» کمک کرد. در «عصر جدید» مخاطب نیز در جایگاه داور قرار داشت و او بود که دومین فینالیست هر قسمت را راهی مرحله فینال می‌کرد، بنابراین برای دنبال‌کردن اجراها و انتخاب شرکت‌کنندگان، هیجان و حساسیت داشت.

4- ورود علیخانی به عصر جدید اجرا

احسان علیخانی که سال‌ها برنامه‌ای مانند «ماه عسل» را اجرا کرده بود، دیگر به عنوان چهره‌ای که استعداد خوبی در سرازیر کردن اشک مردم در لحظات افطار داشت، جا افتاده بود. اجرای ویژه‌برنامه تحویل سال هم که فضای شادی داشت، نتوانسته بود جایگاه احسان علیخانی را تغییر بدهد تا این که علیخانی سال 97، وارد عصر جدیدی در برنامه‌سازی شد و «ماه عسل» را به کلی کنار گذاشت.

او در هر قسمت از مسابقه، ابتدا از دوران کودکی نسل جوان امروز و شکل برخورد خانواده‌ها با استعداد فرزندشان خاطرات بامزه‌ای روایت می‌کرد و به تناسب فضا، با شرکت‌کنندگان و داوران شوخی می‌کرد و جو برنامه را تغییر می‌داد. احسان علیخانی در «عصر جدید» خیلی خوب توانست به عنوان یک شخصیت بامزه جای خود را میان تماشاگر باز کند و ظرفیت‌های جدیدی از توانایی‌هایش را در اجرا نشان بدهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید