تبخال‌های پوستی سوار بر دوش استرسی‌ها

    کد خبر :404446

یک متخصص پوست درباره علل بروز تبخال و راه‌های درمان آن توضیح داد.

امیرهوشنگ احسانی متخصص بیماری‌های پوستی درباره اختلال تبخال و روش‌های درمان آن اظهار کرد: تبخال یک بیماری پوستی ویروسی است و عامل آن ویروس تبخال است؛ این ویروس و اختلال پوستی ممکن است در هر جایی از پوست نمود پیدا کند اما دربیشتر موارد دور دهن دیده می‌شود.

وی افزود: معمولا شروع این اختلال با دانه‌های آبداری است که وزیکول نامیده می‌شوند؛ در بیشتر افراد ویروس در فرد وجود دارد اما تحت شرایط خاصی مثل استرس، کاهش ایمنی و آفتاب شدید فعال و دانه‌های ریز آبدار به صورت تجمعی ایجاد می‌شوند.

چه کسانی در چه سنی تبخال می‌زنند؟

وی درباره شیوعتبخال بیان کرد: در مجموع شیوع این اختلال مشخص نیست اما می‌دانیم بروز آن بین زن و مرد برابر است در بیشتر موارد در سنین ۲۰ تا۴۰ سال نمود پیدا می‌کند.

تبخال‌های پوستی سوار بر دوش استرسی‌ها

روش‌های خانگی درمان موثر هستند؟

این متخصص پوست با اشاره به بی اثر بودن برخی روش‌های خانگی درمان تبخال مثل استفاده از برفک یا خمیر دندان، گفت: درمان‌های متفاوتی برای این اختلال معرفی شده اما اصلی ترین آن‌ها داروی ضد ویروس است؛ معمولا از اسیکلوویل برای این کار استفاده می‌شود که هم به صورت پماد و هم به صورت خوراکی در دسترس است؛ استفاده از قرص اسیکلوویل به خصوص در چند روز اول بروز این اختلال بسیار موثر است؛ در افرادی که به دفعات بالا با این مشکل روبه‌رو می‌شوند برای پیشگیری از حملات دوباره، قرص‌ها به صورت مرتب و طولانی مدت تجویز می‌شود اما یک یا ۲ بار تبخال زدن در سال مهم نیست.

احسانی ادامه داد: استفاده از پماد فقط اگر در چند ساعت اول بروز آفت استفاده شود موثر خواهد بود و در غیر این صورت تاثیر چندانی بر بهبودی آن ندارد.

تبخال زده‌ها مراقب اطرافیانشان باشند

وی درباره راه‌هعای انتقال این بیماری تصریح کرد: از آن جا که این بیماری یک اختلال ویروسی است منتقل می‌شود و می‌توان آن را در دسته بیماری‌های مسری دانست؛ انتقال آن هم از طریق تماس پوستی مسقیم و هم از طریق تماس با وسایل امکتن پذیر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید