سرپرست وزارت رفاه:

تا ۲۵ درصد از سالمندان دچار افسردگی و اضطراب هستند

    کد خبر :400906

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر هزینه‌های بالای درمان بیماری‌های سالمندان، از افسردگی و اضطراب ۱۵ تا ۲۵ درصدی آنان خبر داد.

انوشیروان محسنی بندپی در تشریح برنامه‌های دولت در حوزه سالمندی گفت: همه کشورها با روند افزایش سن سالمندی روبه‌رو هستند اما نرخ رشد جمعیت در ایران ١.٢ درصد است و نرخ رشد جمعیت سالمندی نیز به ٣.٨ درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه در سال ٢٠٣٠ حدود ١٣ درصد جمعیت کشور سالمند خواهند شد،اظهارکرد: این رقم در سال ٢٠۵٠ به حدود ٣٠ درصد خواهد رسید.

محسنی بندپی با اشاره به نقش خانواده، اجتماع و دولت در جوامع در حال سالمندی گفت: باید به عنوان دولت به دو بخش دیگر نیز کمک کنیم تا اقدامات بهتری انجام دهند. در حال حاضر دبیرخانه شورای ملی سالمندان در سازمان بهزیستی مستقر شده و با تدوین وتصویب سند سالمندی نقشه راه ترسیم کرده است.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: توانمندسازی سالمندان با تاکید بر نقش آموزش، اشتغال و ایجاد محیط سالم برای حمل و نقل بهتر آنها و… امکان پذیر خواهد شد و این موارد سیاستگذاری جمهوری اسلامی در حوزه سالمندان هستند. هم خانواده و هم اجتماع می‌توانند به سالمندان کمک کنند و در حال حاضر ۱۲۰ بنیاد فرزانگان به عنوان حلقه‌های ارتباطی بین سالمندان و سیاستگذاران این ارتباط را میسر کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، محسنی بندپی در ادامه از تنهایی ۶ درصدی سالمندان مرد در ایران خبر داد و گفت: این آمار در مورد زنان سالمند به ۲۱ درصد می‌رسد. یکی از نقش‌هایی که دولت می‌تواند در این زمینه ایفا کند، توسعه بنیاد فرزانگان همچنین توسعه مراقبت‌های در منزل است، یعنی شرایطی در منزل فراهم شود که کانون خانواده برای نگهداری سالمندان مناسب سازی شود.

وی افزود: به عبارت دیگر حمایت‌های اجتماعی و مناسب سازی فضای خانه و زمینه‌سازی برای نگهداری سالمندان در خانه باید در دستور کار قرار بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید