تاکید رئیس سازمان محیط زیست بر پیگیری وضعیت معیشتی محیط بانان

    کد خبر :462961

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از یگان حفاظت محیط زیست بر پیگیری وضعیت معیشتی محیط بانان تاکید کرد.

عیسی کلانتری امروز در بازدید از یگان حفاظت محیط زیست خواستار پیگیری آخرین ابلاغ در خصوص رسیدگی به وضعیت محیط بانان از فرمانده یگان حفاظت محیط زیست شد.

وی در این دیدار قول مساعد نسبت به مطلوب شدن وضعیت محیط بانان را داد و اظهارکرد: یگان حفاظت محیط زیست مسئولیت نظارت و رصد مصوبات نشست محیط بانان منتخب استان‌ها است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در ابلاغ کلانتری – که اصرار به اجرای دقیق بند به بند آن دارد – خطاب به مدیران کل حفاظت محیط زیست استان‌ها آمده است:

«پیرو نشست هم اندیشی ۲۹آبان۹۷ اینجانب با فرماندهان یگان‌ها و محیط بانان منتخب استان‌ها همچنین استماع نقطه نظرات مطروحه از جانب نمایندگان این عزیزان به آگاهی می‌رساند، پس از بررسی‌های کارشناسی از پیشنهادات و هماهنگی با فرمانده یگان حفاظت سازمان مقرر شد به منظور رضایمندی یگان‌های حفاظت استان‌ها از خواسته‌های اصولی، تسهیل در انجام صحیح امور حفاظتی همچنین رفع مشکلات پرسنلی و اداری – که در اغلب ادارات کل به نحوی مشهود بوده است – لازم است موارد مشروحه ذیل مورد توجه و در دستورکار مدیران کل حفاظت محیط زیست استان‌ها قرار گیرد.

با توجه به اینکه پرسنل یگان حفاظت باید با نظم و انضباط خاص در محل خدمتی حضور داشته و در سنگر حفاظت از محیط زیست پیشران و الگو باشند، شایسته است از وظیفه‌شناسی این سبزاندیشان که در اعتلای حفظ و صیانت از محیط زیست کشور صادقانه تلاش می‌کنند و محیط زیست را برای فردایی بهتر و سازنده آماده می‌سازند به نحو شایسته حمایت شود. تمام یگان‌های شهرستان‌ها و مراکز حفاظت استان‌ها ضروری است در فضایی مستقل در ساختمان اداری و تحت عنوان فرماندهی یگان حفاظت استان مستقر شوند و این اماکن با امکانات و تجهیزات مورد نیاز آنان تجهیز شود.

مدیران کل استانی هر ماهه جلساتی با فرمانده یگان حفاظت استان تشکیل دهند تا نسبت به مطالبات، رفع تمام کمبودها و مشکلات اقدام مقتضی صورت گیرد.

با توجه به لزوم پوشش بیمه تکمیلی پرسنل یگان حفاظت از طریق سازمان مرکزی، لازم است از جانب مرکز برنامه‌ریزی، تحول اداری و بودجه سازمان و با همکاری فرماندهی یگان حفاظت و سایر دفاتر مرتبط هر چه سریعتر اقدام شود.

با توجه به لزوم بازنگری در میزان ساعات کاری محیط بانان اصلح است مأمورانی که در مناطق تحت مدیریت سازمان خدمت می‌کنند و محل مأموریت آنان در خارج از شهرها و مناطق مسکونی است و کنترل مداوم حوزه استحفاظی و گشت و کنترل و سرکشی مستمر به نقاط مختلف حوزه و نیز مأموریت از ضروریات انجام وظایف قانونی آنان است و الزاماً باید در محل ماموریت خود نیز شبانه بیتوته کنند در هر ماه ۱۵ روز خدمت و ۱۵ روز استراحت به‌نحوی تعیین شود که میزان خدمت متوالی بیشتر از ۵ روز نباشد و خدمت به‌صورت ۲۴ ساعت شیفت و ۲۴ ساعت استراحت بر قرار شود.

تمام پاسگاه‌ها به خودروهای عملیاتی در سطح ادارات کل تجهیز شوند و در صورت اختصاص خودرو سازمانی یا خرید استانی، اولویت به مناطق تحت مدیریت سازمان اختصاص داده شود.

با توجه به لزوم برخورداری نیروهای یگان حفاظت و سایر افراد مرتبط از مزایای حق‌الکشف ناشی از مطالبه ضرر و زیان شکار و صید حیوانات وحشی، ضروری است معاونت توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان راهکار اصولی و قانونی را برای تحقق این امر تا پایان سال جاری به نحو مقتضی اقدام و پرداخت معوقات سال‌های گذشته را هم احصاء و اجرایی کند.

با توجه به خلأ قانونی موجود در خصوص زمان به‌کارگیری سلاح توسط محیط بانان اصلح است معاونت توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان با همکاری فرماندهی یگان حفاظت سازمان، از طریق مراجع ذیصلاح برای رفع ابهامات موجود در خصوص قانون به‌کارگیری سلاح، اقدامات لازم به عمل‌ آورند و نتیجه را به نحو مقتضی به ادارات کل اعلام کنند.

با توجه به کمبود نیروی حفاظتی موجود در برخی از استان‌ها و اجباراً به‌طور موقت نیروهای طرحی و شرکتی در بخش اجرایی به کار گرفته‌شده‌اند، ضروری است این‌گونه افراد از بخش اجرایی منفک و تا زمان تعیین تکلیف قطعی در صورت امکان در سایر بخش‌ها به کار گرفته شوند.

ضروری است تمام مدیران کل استان‌ها رسیدگی به مسائل و مشکلات یگان حفاظت استان را مورد توجه قرار دهند و دفاتر تخصصی مرتبط موفقیت در حوزه یگان حفاظت را وفق مقررات به‌عنوان یکی از شاخص‌های عملکردی مدیران لحاظ کند، به‌گونه‌ای که به‌جای افراد ضعیف یا فاقد کارایی، افراد توانمند و علاقه‌مند به این حوزه جایگزین شوند.

به گزارش ایسنا در تمام شیفت‌های خدمتی محیط بانان، حداقل باید دو نفر حضور داشته باشد. در صورت عدم رعایت این بند و بروز حادثه برای محیط بانان، مسئولیت مستقیم این امر متوجه فرمانده یگان حفاظت منطقه، فرمانده یگان حفاظت شهرستان و یا استان و شخص مدیرکل خواهد بود.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید