تامین ۶۰ درصد سبد غذایی مردم ایران از نان!

    کد خبر :1030126
نان

 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ۶۰ درصد سبد غذایی و تامین انرژی مردم ایران از نان تامین می‌شود، بر ضرورت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای استقرار نان کامل در سبد غذایی مردم تاکید کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: ۶۰ درصد سبد غذایی و تامین انرژی مردم ایران از نان تامین می‌شود.

آرد کامل طبق تعریف جهانی حاوی پوسته، جوانه و آندوسفر است.

بزرگترین بخش نان کامل، فیبر موجود در آن است که می‌تواند از بروز بیماری‌های گوارشی نظیر یبوست، مشکلات گوارشی و سرطان کولون پیشگیری کند.

درحال‌حاضر نان لواش متداول‌ترین نان مصرفی در تهران است و پس از آن نان تافتون و سنگک قرار دارد.

دکتر علیرضا زالی در ششمین نشست گروه کاری سلامت و امنیت غذایی استان تهران اظهارکرد: سال‌های آغازین استقرار نان کامل در سفره مردم هزینه در بردارد گرچه این کار در واقع سرمایه‌گذاری برای ارتقا و بهبود سلامت مردم و کاهش بیماری هایی نظیر سرطان و سوء تغذیه محسوب می‌شود.

زالی این نشست را همگرایی بین بخشی در حوزه آرد و نان بین تمام دستگاههای ذی‌ربط از جمله وزارت صمت، جهاد کشاورزی، سازمان استاندارد، معاونان غذا و داروی دانشگاهها، اصناف و اتحادیه‌ها برشمرد که به آسیب شناسی چالشهای موجود در تهیه آرد و نان کامل پرداخته و ضمن بررسی وضعیت موجود راهبردهای اصلاحی در این خصوص ارائه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: حرکت به سمت مصرف نان کامل، باید علمی، متقن با جلب مشارکت عمومی آحاد شهروندی، بدون کارهای هیجانی، با برنامه‌ریزی مدون و در چهارچوب‌های تعیین شده صورت بگیرد.

وی افزود: در دانشگاه مسیری که در حوزه سلامت می‌خواهیم فراهم کنیم باید حتما در این راستا باشد زیرا کارهایی که به صورت موضعی انجام شود بدون نتیجه خواهد بود.

زالی گفت: در این نشست بارقه‌های رسیدن به اشتراک نظر در خصوص تولید نان کامل را مشاهده کردیم اما رسیدن به گفتمان مشترک بسیار مهم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر حرکت متعهدانه نسبت به سلامت مردم گفت: استفاده از نان کامل و گنجاندن آن در سبد غذایی مردم را باید به عنوان یک راهبرد بپذیریم.

به گفته وی، نانی که امروز در اختیار مردم قرار می‌گیرد ممکن است تامین‌کننده سلامت مردم نباشد و به جز تامین نیازهای کالریک در زمینه رفع نیازهای سلامت مردم نقشی ایفا نمی‌کند.

زالی با اشاره به تغییر دیدگاه جهانی نسبت به نان و اصطلاح «نان درمانگر» گفت: نان درمانگر علاوه بر تامین انرژی و کالری باید درحوزه پیشگیری و کاهش بیماری‌ها و رفع مشکلات سلامت موثر باشد که تمام اینها در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها، تقلیل عوارض سوء ناشی از مصرف نان غیرمطلوب و در عین حال آثار مثبت سلامت بخش نان کامل حاصل می‌شود.

وی افزود: بی‌تردید در بدیل‌سازی و جایگزینی (استخلاف) نان کامل نسبت به نان موجود باید حرکت رو به جلو همگرایانه با مشارکت‌های بین بخشی را آغاز کنیم؛ نان کامل از مسیر آرد کامل می‌گذرد و در خصوص تعاریف موجود در خصوص آرد کامل نیز نیاز به همزبانی مشترک است.

زالی آرد کامل را طبق تعریف جهانی حاوی پوسته، جوانه و آندوسفر برشمرد و تاکید کرد: آنچه آرد کامل را متمایز می‌کند، این است که هیچ یک از این سه عنصر بیولوژیک حیاتی در طول فرآیند تولید نان نباید دچار خدشه و کاهش شوند.

وی با اشاره به این که پوسته گندم حاوی مقدار زیادی فیبر است گفت: شش درصد گندم را پوسته تشکیل می‌دهد اما بزرگترین بخش نان کامل، فیبر موجود در آن است که می‌تواند از بروز بیماری‌های گوارشی نظیر یبوست، مشکلات گوارشی و سرطان کولون جلوگیری کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید