بی حسی دهان نشانه چیست؟

  • آرشیو
  • جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ ۱۰:۲۵
    کد خبر :782752

کمتر اتفاق می افتد که سِر شدن دهان بدون هیچ علتی رخ دهد و هایپوکالسمیا، واکنش آلرژیک، تشنج و سرطان دهان تنها چند نمونه از دلایل بی حسی و سر شدن دهان می باشد.

به نوشته نمناک، ممکن است با بی حسی داخل دهان آشنا باشید که معمولاً به دلیل استفاده از مواد بی حسی در طول پروسه های دندانپزشکی رخ می دهد. سر شدن و بی حس شدن دهان بدون استفاده از هیچ نوع ماده بی حس کننده ای برای کم تر کسی اتفاق می افتد. اگر دهان شما بدون هیچ علت خاصی سر شده، احتمالاً نگران شده اید. در این قسمت ا عللی را به شما معرفی می کنیم و راهکارهای درمانی را نیز به شما ارائه خواهیم داد.

احساس غیر طبیعی و از دست دادن حس

پارستزیای دهانی یک نوع حس غیر طبیعی در دهان است. این حس ممکن است باعث سوزش، خارش یا احساس ورم و سوختگی در دهان شود اما هایپراستزیای دهانی به معنی از دست دادن حس در دهان است. افرادی که این نوع بی حسی را تجربه می کنند، می توانند محرک های مختلف را در داخل دهان احساس کنند. مثلاً این افراد نمی توانند متوجه دما، لمس یا فشار روی قسمت های تحت تاثیر شوند.

علل بی حسی و سر شدن دهان

ممکن است که حس ناشناخته ای در دهان خود داشته باشید و یا این که کلا هیچ حسی در دهان خود احساس نکنید. این اتفاق علل رایجی دارد که شامل وضعیت های دهان و دندانی می باشد که روی کل بدن تاثیر گذار است که در این قسمت آن ها را معرفی خواهیم کرد.

هایپوکالسمیا

هایپوکالسمیا به سطح پایین کلسیم در خون گفته می شود که می تواند باعث بی حسی در اطراف دهان یا دیگر بخش های بدن شود. این وضعیت اغلب برای افرادی اتفاق می افتد که به اندازه کافی غده های پاراتیروئید ندارند و یا با کمبود شدید ویتامین D مواجه هستند.

کمبود ویتامین

کمبود ویتامین های ب 12 یا فولات ممکن است علت بی حسی دهان باشد. این ویتامین ها کمک می کند که عصب های شما سالم بمانند، کافی نبودن این ویتامین ها، ممکن است احساس سوزش را در دهان ایجاد کند.

هایپوگلایسمیا

بی حسی زبان یا دهان یکی از علائم رایج هایپوگلایسمی یا همان کمبود قند خون است. معمولا برای افرادی که از انسولین یا دیگر داروها برای مدیریت دیابت استفاده می کنند، رخ می دهد. عواملی مثل نادیده گرفتن وعده های غذایی، استفاده زیاد از دارو ها، نخوردن کربوهیدرات به اندازه کافی می تواند عاملی برای کاهش قند خون باشد.

اسکلروزیس چندگانه

اسکلروزیس چندگانه یک نوع بیماری سیستم عصبی مرکزی می باشد که باعث بی حسی صورت و دیگر نواحی می گردد. اسکلروزیس چندگانه می تواند بی حسی خفیف تا شدید را به همراه داشته باشد. افرادی که این بی حسی را در دهان خود احساس می کنند، ممکن است که زبان یا داخل گونه های خود را هنگام غذا خوردن گاز بگیرند.

وضعیت های روانی

بی حسی در دهان می تواند به دلیل وضعیت های روانی اتفاق بیفتد. این پدیده به بی حسی دهانی سایکوژنیک مربوط است که بر افرادی با اختلال خشم و اضطراب یا افسردگی اثر می گذارد که اغلب زبان آن ها را درگیر خواهد کرد.

بی حسی مربوط به عصب

طبق گزارشات انجام شده، بی حسی عصب دهان که معمولاً بعد از درمان های جراحی و دندانپزشکی اتفاق می افتد، می تواند عاملی برای بی حسی دهانی باشد. بعد از اتمام جلسه دندانپزشکی، ممکن است که فرد حس کند احساس دهانش تغییر کرده یا بی حسی در لب ها، گونه ها، زبان یا داخل دهان اتفاق افتاده است.

واکنش آلرژیک

بعضی از افراد واکنش های آلرژیک را در دهان خود بعد از خوردن میوه ها و سبزیجات احساس می کنند. این واکنش ها به سندروم آلرژی دهانی معروف هستند که می تواند عاملی برای احساس سوزش دهان باشد.

تشنج

تشنج می تواند روی نواحی محدودی از مغز تاثیر گذار باشد که عاملی برای علائم مختلف در بدن است و بستگی به بخشی از مغز دارد که تحت تاثیر قرار گرفته است. احساس های غیر طبیعی مثل سوزش زبان یا بی حسی می تواند با تشنج مرتبط باشد.

سندرم سوزش دهان

سوزش دهان همچنین می تواند مرتبط به وضعیت های پزشکی خاص و پیچیده مثل سندروم سوزش دهان باشد. این وضعیت احساس سوزش، خارش یا بی حسی را در دهان ایجاد می کند و به دلیل آسیب عصبی یا دیگر وضعیت های پزشکی مثل عفونت دهانی، دیابتی، رفلاکس اسید معده اتفاق بیفتد.

سرطان دهان

در موارد نادری بی حسی دهانی یکی از نشانه های سرطان دهان است. سرطان دهان می تواند روی زبان، لثه و دیگر نواحی داخل دهان تاثیر بگذارد. این نوع سرطان اغلب به دلیل استفاده از الکل یا دخانیات یا عفونت رخ می دهد.

تشخیص و درمان بی حسی دهان

برای این که متوجه شوید علت بی حسی دهان چیست، باید به پزشک و دندانپزشک مراجعه کنید. در این جلسات پزشک از شما سوالاتی در مورد علائم، تاریخچه و وضعیت پزشکی می پرسد و در صورت نیاز آزمایش می گیرد.

آزمایش ها شامل ارزیابی های مربوط به آلرژی، آزمایش خون و دیگر آزمایش هایی می باشد که پزشک صلاح می داند.

زمانی که علت بی حسی مشخص شد، پزشک هزینه های درمانی را برای شما توضیح می دهد.

به طور مثال؛ اگر کمبود ویتامین باعث بی حسی شده باشد، برای شما مکمل ویتامین تجویز می کند. در مواردی که علت روانی داشته باشد، دارو های مربوط به ضد افسردگی کمک کننده خواهد بود.

درمان سرطان دهان ممکن است شامل جراحی و رادیوتراپی باشد.

پزشک یا دندان پزشک در این شرایط اطلاعات مشخص و جزئی تری را در مورد درمان به شما شرح می دهد.

طیف وسیعی از وضعیت ها می توانند باعث بی حسی دهانی شود اما درمان ها همیشه در دسترس هستند. اگر دهان شما بی حس است، پس با دندانپزشک یا پزشک خود قرار ملاقات تعیین کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید