بی احترامی، سومین علت طلاق در سال 1400

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ ۲۲:۵۱
    کد خبر :843466

رئیس دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه با مشاهده و بررسی اطلاعات سامانه «تصمیم»، عدم مسئولیت‌پذیری، بی‌توجهی و کمبود مهارت‌های سازگارانه از علل اصلی طلاق عنوان شده‌اند، گفت: با برگزاری جلسات منظم و تلاش همکاران متخصص، در بیش از ۱۴.۶۸ درصد پرونده‌ها تاکنون سازش ایجاد شده است که در طلاق‌های توافقی رقمی بسیار مناسب و قابل توجه است.

فاطمه رضوان مدنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به گزارشات موجود از سامانه تصمیم، به تشریح بالاترین علت طلاق طی سال‌های گذشته پرداخت و گفت: در سال ۱۳۹۷ بالاترین علل طلاق به دلیل عدم مسئولیت‌پذیری در رتبه اول، بی‌توجهی در رتبه دوم و کمبود مهارت‌های سازگارانه در رتبه سوم بوده است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۸ نیز علت‌های طلاق به ترتیب مربوط به عدم مسئولیت‌پذیری در رتبه اول، بی‌توجهی در رتبه دوم و کمبود مهارت‌های سازگارانه در رتبه سوم و در سال ۱۳۹۹ نیز کمبود مهارت‌های سازگارانه در رتبه اول، عدم مسئولیت‌پذیری در رتبه دوم و بی‌توجهی در رتبه سوم بوده است.

به گفته رضوان مدنی، در سال ۱۴۰۰ نیز بالاترین علت طلاق به دلیل عدم مسئولیت‌پذیری در رتبه اول، بی‌توجهی در رتبه دوم و بی‌احترامی در رتبه سوم رخ داده است.

رئیس دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌های سازمان بهزیستی با بیان اینکه با مشاهده و بررسی اطلاعات سامانه تصمیم مشخص می شود که عدم مسئولیت‌پذیری، بی‌توجهی و کمبود مهارت‌های سازگارانه از علل اصلی طلاق هستند، به میزان سازش افراد ثبت شده در سامانه تصمیم اشاره و اظهار کرد: تاکنون موفق شده ایم ۱۴.۶۸ درصد سازش در سامانه «تصمیم» ثبت کنیم.

وی اظهار کرد: براساس گزارشات موجود امسال میانگین سنی زوجین ۳۸.۴۹ (مرد) و ۳۳.۸۹ ( زن) بوده است.

رئیس دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها سازمان بهزیستی در پاسخ به این سوال که باتوجه به برآوردها و اطلاعات موجود، سازمان بهزیستی برای کاهش مشکلات ناشی از طلاق چه اقداماتی انجام می‌دهد و اقدامات بهزیستی چقدر توانسته در کاهش میزان طلاق زوجین موثر باشد؟ اینطور توضیح داد: یکی از فعالیت‌های مهم سازمان بهزیستی، طرح کنترل و کاهش طلاق است که بررسی طلاق‌های توافقی و در برخی موارد طلاق های یک طرفه در بستر سامانه «تصمیم» و رسیدن به سازش پایدار از مهمترین اهداف آن است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، اقدامات و آموزش‌های روانی اجتماعی لازم و ارتقائی نیز برای جامعه هدف انجام می‌شود. هزینه غربالگری روانی-اجتماعی کلیه زوجین و هزینه مشاوره افراد تحت پوشش و فاقد بضاعت مالی رایگان بوده و سازمان بهزیستی آن را پرداخت می کند که از ابتدای راه اندازی سامانه تصمیم تاکنون، بیش از ۴۰۹ هزار و ۱۲۲ پرونده پذیرش شده و در این راستا بیش از یک میلیون و ۹۱۰ هزار و ۶۶۵ جلسه مشاوره برای زوجین توسط مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی اجرا شده است.

به گفته وی، این سامانه در تمامی مراکز استان‌ها و شهرستان‌های بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت فعال است که به طور کلی تعداد ۸۴۴ مرکز پیشخوان قضایی، ۶۴۵ مرکز ارزیابی (غربالگری) روانی-اجتماعی، ۹۶ کلینیک‌ مددکاری‌ اجتماعی و بیش از ۱۰۰۰ مرکز مشاوره در این سامانه فعالیت دارند. ضمنا میزان پشت نوبتی‌ها نیز در ۹۰ درصد استانها صفر شده است که گسترش مراکز غربالگری و مشاوره دلیل اصلی این مسئله است.

رضوان مدنی در خصوص میزان کمک و خدمت رسانی سامانه تصمیم به جامعه هدف گفت: با برگزاری جلسات منظم و تلاش همکاران متخصص، در بیش از ۱۴.۶۸ درصد پرونده‌ها تاکنون سازش ایجاد شده است که در طلاق‌های توافقی رقمی قابل توجه و مناسب است. همچنین بر اساس پژوهشی که میزان رضایت از خدمات سامانه تصمیم را از افراد خدمت گیرنده بررسی کرد، مشخص شد ۸۵.۳ درصد رضایت از خدمات سامانه تصمیم داشته و ۷۹.۷ درصد نیز رضایت از خدمات کارشناسان دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید