بی‌اعتنایی موتورسیکلت‌سوارها به طرح ترافیک

    کد خبر :64270

 

با گذشت چهار روز از آغاز مهلت ثبت‌نام طرح ترافیک موتورسیکلت‌ها، تنها 6هزار و 325 موتورسیکلت (اندکی بیش‌از 2/ 0 درصد )از دست کم 5/ 2 میلیون موتورسیکلت پلاک تهران، در این مدت به سامانه طراحی شده برای این منظور مراجعه و اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند.

این در حالی است که مهلت تعیین شده برای ثبت‌نام موتورسیکلت‌های متقاضی تردد در محدوده طرح ترافیک، حداکثر تا 15 مرداد است. آمار ناچیز ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه طرح ترافیک موتورسیکلت‌ها نشان از نوعی بی‌اعتنایی راکبان موتورسیکلت به طرح جدید شهرداری برای ساماندهی این وسایل نقلیه دارد، چراکه آنها به سادگی در شهر مرتکب تخلفات رانندگی می‌شوند و بدون دردسر می‌توانند حتی از تور کنترل ترافیکی پلیس نیز بگریزند. به گزارش دنیای اقتصاد، موتورسیکلت‌سواران حتی در معابر نزدیک دوربین‌های ثبت تخلف ورودی به محدوده طرح ترافیک به همدستانی برای رانندگان خودروهای فاقد طرح ترافیک تبدیل شده‌اند و در ازای دریافت وجه، مقابل پلاک خودروهای متخلف که بدون مجوز وارد محدوده طرح می‌شوند، حرکت کرده و از ثبت تخلف آنها جلوگیری می‌کنند.

در چنین شرایطی طبیعی است که راکبان موتورسیکلت تمایلی به استفاده از طرح ترافیک ندارند و در واقع نیازی به ضرورت اخذ مجوز برای تردد در معابر مرکز شهر حس نمی‌کنند، چراکه آنها راهکارهای مختلفی برای فرار از اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی می‌شناسند. با این وجود شهرداری تهران مصر است که به واسطه اجرای این طرح، علاوه بر ساماندهی موتورسیکلت‌ها به یک بانک اطلاعاتی قابل استناد از آنها نیز دست یابد.

مصطفی قنبرنژاد، مدیرکل واحد صدور آرم طرح ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه سن مجاز تردد موتورسیکلت طبق مصوبه هیات دولت، هشت سال (برای موتورسیکلت) است، گفت: برای اخذ مجوز تردد در طرح ترافیک، علاوه بر شرط سنی باید نسبت به پرداخت عوارض و اخذ برگه معاینه فنی نیز اقدام شود.

به گفته وی، بر اساس آخرین پژوهش‌های انجام شده، موتورسیکلت‌ها در تولید ۳۲ درصد از آلودگی شهر تهران نقش دارند و این در حالی است که هر موتورسیکلت کاربراتوری، هشت برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند. با این حال در صورت تشدید آلودگی هوا و هنگامی که کمیته اضطرار تشکیل می‌شود، هیچ محدودیتی برای تردد این موتورسیکلت‌ها که انواع و اقسام عارضه‌ها را ایجاد می‌کند، وضع نمی‌شود.

قنبرنژاد با بیان اینکه موتورسیکلت‌ها از هیچ قاعده ترافیکی پیروی نمی‌کنند خاطرنشان کرد: موتورسیکلت‌ها تقریبا هیچ مقرراتی را رعایت نمی‌کنند و حالا وقت آن رسیده تحت کنترل دوربین‌ها قرار گیرند.

مدیرکل صدور آرم طرح ترافیک با بیان اینکه متاسفانه تاکنون سرشماری دقیقی درخصوص تعداد موتورهای درحال تردد در شهر تهران انجام نشده، به گونه‌ای که حتی نمی‌دانیم چند موتورسیکلت در تهران تردد می‌کند، خاطرنشان کرد: آمارهای متضادی در مورد تعداد موتورسیکلت‌ها در شهر وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر مشکلات مالکیت برخی موتورسیکلت‌ها گفت: در سامانه به سه طریقه می‌توان مالکیت موتور را مشخص کرد به‌این‌ترتیب که در میان گزینه‌ها، قولنامه دستی، سند وکالتی و گزینه مالک وجود دارد و راکبان می‌توانند یکی از این دو گزینه را انتخاب کنند. وی افزود: موتورسیکلت‌ها برای ثبت نام به اطلاعات معاینه فنی احتیاج دارند و بهتر است هر چه سریعتر به مراکز معاینه فنی شهر تهران برای دریافت برگه معاینه فنی مراجعه کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید