تکرار چند باره جرائم رانندگی با ساز و کارهای ناقص پلیس/ چرا پلیس راهور تخلفات رانندگان را به سرعت اطلاع رسانی نمی کند؟

    کد خبر :772060

در ایران، کم نیستند رانندگانی که در هنگام توقف خودرو خود توسط پلیس، متوجه میزان بالای جریمه های خودروی خود می شوند. عدد های بالایی که برای همه آنها شوک آور است و گاهاً ادعا می کنند اگر از اولین تخلف مطلع می شدند، دیگر اقدام به تکرار تخلف ها نمی کردند. اما چرا اینگونه می شود؟ چه کسی از تکرار تخلفات رانندگان سود می برد؟

بازتاب؛ رعنا امیری– می توان گفت تعدادشان زیاد و قابل توجه است، خلافی هایی که در اکثر موارد از طرف راننده خاطی صورت گرفته است اما به دلیل مشغله های فراوان، بدان توجهی نکرده است ولی وقتی میزان خلافی خودرو به او یادآوری می شود، گلایه و نارضایتی خود را نشان می دهد، گلایه هایی که البته پلیس راهور بارها نسبت به آن واکنش نشان داده است، اما برای مخاطبان و رانندگان متخلف رضایت بخش نبوده است.

مسئولان پلیس راهور بر این عقیده هستند که همواره ارسال پیامک را به صورت مکانیزه انجام می دهند. در همین باره پیشتر سایت اطلاع رسانی پلیس نوشت: حداقل در سال های اخیر شاهد توسعه سامانه های هوشمند و الکترونیکی در سراسر کشور بوده ایم، به نحوی که بلافاصله پس از شناسایی تخلف توسط دوربین ها و سامانه های هوشمند پیامک اولیه به مالک وسیله نقلیه ارسال می گردد که اگر قدری انصاف داشته باشیم نمونه های آن را خود ما یا اطرافیانمان دریافت کرده اند یا حداقل در مواردی اعتراض دوستان و همکاران و یا از طریق رسانه ها اعتراض شهروندان به موضوع پیامک های اشتباهی را شاهد بوده ایم که قطعا اگر پیامکی ارسال نمی شد اشتباه هم منتفی بود.

با این همه این گفته های پلیس راهور مثال های نقض فراوانی نیز دارد که غیر قابل انکار است و در حال حاضر فرایند اطلاع رسانی پلیس به صورت استاندارد و دقیق انجام نمی شود.

همانطور که اشاره شد بسیاری از رانندگان عقیده دارند زمان و دانش کافی برای استعلام مرتب تخلفات خود از سامانه های مذکور را ندارند و این وظیفه قانونی پلیس است که هر تخلف صورت گرفته را از طریق پیامک و دیگر پل های ارتباطی به اطلاع شهروندان برساند.

همچنین در بسیاری از موارد سامانه پیامک و پورتال راهور 120 هم به دلایل مختلف آنطور که باید و شاید نمی تواند پاسخگوی نیاز مردم باشد.

 

 

پس از سه بار جریمه شدن، پیامک جریمه اول برایم ارسال شد

تعجب در یک آن، از تمام وجودش آویزان می شود. آویزان از عددبالای خلافی خودرو که به ناگاه متوجه اش می شود. تصویری که همه ما با آن نا آشنا نیستیم. اما چرا اینگونه است؟ با وجود اپلیکیشن ها و سامانه های متعددی که در اختیارمان، قرار گرفته است و در کسری از ثانیه می توانیم از عدد خلافی خودرویمان اطلاع پیدا کنیم.

در این رابطه یکی از شهروندان به «بازتاب» گفته است: معاینه فنی ماشین بنده تمام شده بود و اصلا به خاطر نداشتم که برای معاینه فنی جدید اقدام کنم و این گذشت تا اینکه 12 روز بعد جریمه سوم معاینه فنی برایم پیامک شد. در حالی که دو بار قبل را بدون ارسال پیامک، جریمه شده بودم.

وی در ادامه افزود: اگر جریمه اول به سرعت برایم ارسال شده بود ضمن پرهیز از تکرار تخلف، حتماً برای تمدید معاینه فنی اقدام می کردم. ضمن اینکه در حال حاضر بر اساس اطلاعات موجود در سایت راهور 120 یک جریمه حق تقدم نیز دارم که پیامکش را دریافت نکرده ام!

مردم از جریم و تخلفات خود زودتر باخبر شوند

«وظیفه دستگاه متولی است که خلافی های خودرو را سریعا به مالک خودرو اطلاع داده و از میزان تخلف و مجازاتش، باخبرش سازند.». این را پیمان حاج محمود عطار؛ حقوقدان می گوید. وی در توضیح جمله اش می افزاید: این اطلاع رسانی سریع سبب می شود که از تکرار تخلف فرد، پیشگیری شده و هم بلافاصله دیگران نیز به واسطه فرد مطلع، اطلاع یابند و باعث پیشگیری از ارتکاب تخلف در سایرین شود.

عطار، دغدغه های اقتصادی، معیشتی و کاری که اینروزها مردم با آن درگیر هستند را یادآوری کرده و بیان می کند: مردم در بسیاری از موارد متوجه نیستند که کاری را که انجام داده اند جرم است و مرتکب خلافی شده اند.

او به اجرای فریضه امربه معروف و نهی از منکر که فریضه الهی است اشاره و خاطرنشان می کند: براین اساس قانونگذار به راهنمایی و رانندگی هم تکلیف کرده است شخصی را که مرتکب تخلف شده است و حواسش نیست را مطلع نماید.

این وکیل دادگستری می افزاید: در بسیاری از موارد راننده ای وارد طرح ترافیک شده و یا تابلوی ورود ممنوع را مشاهده نکرده، وارد مسیری می شود که در این زمان دوربین های نصب شده، شماره پلاک ماشین راننده خاطی را ثبت می کنند. اگر این اطلاع رسانی از طریق پیامک، ایمیل به آدرسی که از وی در سامانه پلیس راهور، ثبت دارد، سریعا و بلافاصله گوشزد شود، شاهد کاهش تخلفات رانندگان و انجام تخلفات تکراری خواهیم بود.

وی با اشاره به مشترک بودن علایم راهنمایی و رانندگی در کل جهان، می گوید: علایم و آیین نامه های راهنمایی و رانندگی در تمام کشورها، یکسان و مشترک است و این در حالی است که آمارهای جهانی بارها ایران را به عنوان دارنده یکی از بالاترین آمار تخلف، تصادف و فوت های ناشی از رانندگی معرفی کرده اند.

مستند به آنچه گفته شد، به نظر می رسد ساز و کارهای ناقص پلیس راهور به ویژه در امر اطلاع رسانی لحظه ای در تکرار چند باره تخلف های رانندگی موثر واقع شده است. در چنین شرایطی لازم است سامانه ها و زیرساخت های فنی و پشتیبانی آن بیش از پیش تقویت و به روز رسانی شود تا ضمن رعایت قانون، از تکرار تخلف توسط بسیاری از رانندگان جلوگیری شود.

 

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. ناشناس گفت:

    اطلاع رسانی نشه بهتر میشه پول گرفت

دیدگاهتان را بنویسید