بیگاری کشیدن از فارغ التحصیلان افتخار نیست!

    کد خبر :38024

یک مقام مسئول کارگری معتقد است رونمایی از طرح کارورزی پوششی برای اجرای طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کسب و کار بوده تا فارغ التحصیلان و کارورزان از هیچگونه حمایت بیمه‌ای یا دستمزدی برخوردار نشوند.

علی خدایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در جریان بررسی طرح کارورزی در جلسه شورای عالی کار متوجه شدیم طرحی تحت عنوان مهارت آموزی در محیط واقعی کار به استانها ابلاغ شده و استناد آن به جلسه مورخ پنجم بهمن ماه سال گذشته است. در حالی که آن جلسه بدون حضور نمایندگان کارگری و اطلاع از مراحل تدوین دستورالعمل‌های اجرایی برگزار شده و به همین دلیل جامعه کارگری از اصل مصوبه بی اطلاع بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که این طرح چه تفاوتی با طرح کارورزی دارد؟ گفت: برخلاف طرح کارورزی که در آن شرط سنی وجود دارد و فرد از حمایت بیمه‌ای برخوردار است و یک سوم حداقل دستمزد را می‌گیرد، طرح مذکور، محدودیت سنی ندارد و رایگان است به نحوی که کارفرما می‌تواند به جای یک یا دو کارورز از چندین کارورز استفاده کند.

این مقام مسئول کارگری تصریح کرد: طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار برای سنین و گروههای تحصیلی پیش بینی شده و می‌تواند جزوی از طرح مهارت آموزی باشد که قبلا ابلاغ و اجرا شده است منتها اعتماد ما بر این است که طرح کارورزی پوششی برای اجرای این طرح بوده و پیش‌بینی پرداخت حقوق و بیمه برای جذب کارورز بوده است.

خدایی درباره استقبال از طرح کارورزی توسط فارغ التحصیلان، گفت: آمارهای متفاوتی از تعداد ثبت‌نام کنندگان در سامانه کارورزی منتشر می‌شود و از ۶۰ هزار نفر تا ۲۷۰ هزار نفر را اعلام می‌کنند ولی اگر این آمار واقعیت هم داشته باشد، عمق فاجعه بیکاری در جامعه ما را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: اینکه ۲۷۰ هزار نفر حاضرند بیگاری بکشند تا سر کار بروند، افتخار نیست و نظام آموزش عالی باید مسیر ورود فارغ التحصیلان به بازار کار را به گونه‌ای ترسیم می‌کرد که امروز با فرصتهای شغلی خالی و تقاضای بالای نیروی کار مواجه نبودیم.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار با تاکید بر اینکه مهارت آموزی و کارورزی جزو وظایف نظام آموزشی کشور است، اظهار کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با ارائه آموزشهای مهارتی باید به وظیفه خود در قبال مهارت آموزان عمل کند.

وی گفت: اگر هدف، کارآموزی نیروی انسانی است باید مطابق ذیل فصل پنجم قانون کار که به مهارت آموزی و کارورزی اشاره دارد، عمل کنیم؛ یعنی فرد از زمانی که وارد محیط کار شد ذیل قانون کار باشد. منتها در آنجا قید شرط سنی داریم و حداقل سن ۱۵ سال و حداکثر سن ۱۸ سال است ولی وقتی قید شرط سنی برداشته می‌شود با ناهنجاری مواجه می‌شویم.

به گفته خدایی در چنین طرح‌هایی عنوان فرد به کارورز، کارآموز یا مهارت آموز تغییر می‌کند و با تغییر و عوض کردن مفاهیم، دستورالعمل‌های غیر قانونی صادر می‌شود.

این مقام مسئول کارگری در پایان گفت: علیرغم آنکه جلسات طرح کارورزی در وزارت کار به خوبی پیش می‌رفت و با طرح دغدغه‌ها و پیشنهادات خود دستورالعمل مذکور رو به اصلاح بود؛ متاسفانه اطلاع از ابلاغ طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار موجب شد تا از تشکیسل جلسات بعدی طرح کارورزی خودداری و ادامه بحث را منوط به توقف کامل اجرای دستورالعمل‌ مهارت آموزی کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید