بیشترین تورم ماهانه خوراکی ها در آبان

    کد خبر :1035594
تورم

جدیدترین گزارش مرکز آمار از تورم مواد غذایی نشان می‌دهد در آبان ماه تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها افزایش ۰.۶ و تورم نقطه به نقطه افزایش ۰.۲ درصدی نسبت به ماه قبل داشته و از بین خوراکی‌ها بیشترین تورم ماهانه مربوط به و سبزیجات، ماهی‌ها و صدف‌داران و محصولات خوراکی طبقه‌بندی‌نشده در جای دیگر است.

به گزارش خبرآنلاین، جزئیات گزارش مرکز آمار در بخش تورم مواد غذایی نشان می‌دهد در آبان‌ماه ۱۴۰۲، تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها، ۳۵.۹ درصد بوده و بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به گروه گوشت قرمز و گوشت ماکیان با ۸۲.۴ درصد است.

همچنین پس از گروه یادشده، گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها ۸۱.۶ درصد، ماهی‌ها و صدف‌داران با ۷۲.۴ درصد، چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه با ۴۷.۲ و شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی با ۳۷.۱ درصد در آبان امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل، بیشترین افزایش قیمت را داشتند. کمترین تورم نقطه به نقطه هم با با ۲.۹ درصد مربوط به روغن‌ها و چربی‌ها است.
تداوم افزایش قیمت و کاهش مصرف گوشت در کشور

تداوم نرخ بالای تورم گوشت قرمز در حالی است که امروز هم ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی به ایسنا گفته که در چند روز اخیر قیمت گوشت ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان افزایش یافته و علت این افزایش قیمت کاهش عرضه و گرانی دام در شهرستان‌ها بوده‌ است. بنابراین در حال حاضر قیمت شقه گوسفندی به کیلویی ۴۷۰ تا ۴۷۵ هزار تومان رسیده و قیمت آلایش گوسفندی از جمله دنبه و جگر نیز افزایش یافته است.

افزایش قیمت گوشت قرمز در سال جاری همواره خبر ساز بوده و آنطور که علیرضا پیمان پاک، قائم مقام وزیر جهادکشاورزی، ماه گذشته در یک برنامه تلویزیونی توضیح داده بود، مشکلات در فرآیند تولید ناشی از حذف ارز ترجیحی و حذف یارانه‌ها و همچنین محدودیت‌های ارزی و مشکلات بین وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی از جمله دلایل اصلی افزایش قیمت گوشت بوده است. در این شرایط شاهد کمبود واردات گوشت منجمد برای صنعتی که بخش صنف و صنعت و در پی آن تغییر مصارف صنف و صنعت به سمت گوشت گرم بودیم.

میانگین مصرف سالانه گوشت قرمز در کشور ۸۵۰ هزار تن است که از این میزان حدود ۱۰۰ هزار تن طی سال‌ها در قالب گوشت منجمد و مصارف صنعتی وارد کشور می‌شود و ۷۵۰ هزار تن نیز تولید داریم.

با این حال در سال‌های اخیر بارها این موضوع مطرح شده که با افزایش بی‌رویه قیمت گوشت، این محصول مهم از سفره مردم حذف شده و بخشی از مردم مرغ را جایگزین گوشت کرده‌اند. هرچند با حذف ارز دولتی و افزایش قیمت گوشت مرغ به نزدیک ۸۰ هزار تومان، این محصول هم از سفره بخشی از مردم حذف شده است.
اخیرا هم رییس اتحادیه گوشت گوسفندی به خبر آنلاین گفته که در حال حاضر دیگر کسی توان خرید گوشت ندارد و به همین دلیل بازار خیلی راکد است.

افزایش نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه

در مجموع گزارش جدید مرکز آمار حاکی از افزایش نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها است.

بر این اساس نرخ تورم ماهانه در این بخش از ۰.۴ درصد در مهر به یک درصد در آبان، تورم نقطه به نقطه از ۳۶.۱ به ۳۶.۳ درصد رسیده، اما نرخ تورم سالانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها از ۵۵.۳ در مهر به ۵۲.۴ در آبان ماه درصد کاهش یافته است.

سبزیجات و ماهی، صدرنشین تورم ماهانه

بر اساس این آمار تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها یک درصد و تورم ماهانه خوراکی‌ها هم یک درصد اعلام شده است.

از بین خوراکی‌ها بیشترین تورم ماهانه با رقم ۳.۶، ۲.۹ و ۲و۱ درصد، مربوط به گروه سبزیجات، ماهی‌ها و صدف‌داران و محصولات خوراکی طبقه‌بندی نشده در جای دیگر است.

ماهی‌ها و صدف‌داران ماه قبل هم در این جدول صدرنشین تورم ماهانه بودند. اما گزارش‌ها حاکی از این است که بخشی از این رشد قیمت‌ها مربوط به دلال‌بازی است. چراکه اخیرا ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون، به تجارت نیوز گفته که دولت حاضر نیست از نظام توزیع محصولات کشاورزی و شیلات خارج شود و در مقابل برخی افراد و گروها فقط در حوزه شیلات ۲۰۰ درصد بیشتر از قیمت واقعی ماهی را به مصرف‌کننده می‌رسانند و حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای را آلوده کرده‌اند.

کمترین تورم ماهانه مواد غذایی نیز با ۰.۴ درصد مربوط به نان و غلات است.

در این میان بر اساس آمار قیمت روغن‌ها و چربی‌ها و میوه و خشکبار نسبت به مهر کاهش داشته و تورم ماهانه آن‌ها به منفی ۱.۰ و منفی ۱.۲ درصد اعلام شده است.

گوشت و روغن صدرنشین تورم سالانه

همچنین برای آبان ماه، نرخ تورم سالانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۵۲.۴ درصد و نرخ تورم سالانه خوراکی‌ها ۵۲.۹ درصد از سوی مرکز آمار اعلام شده است.

در بین خوراکی‌ها نیز گروه گوشت قرمز و گوشت ماکیان با ۹۰.۷ درصد، گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها با ۸۷.۶ درصد و ماهی و صدف‌داران با ۵۷ درصد بیشترین تورم سالانه را به خود اختصاص داده‌اند.

کمترین تورم سالانه نیز مربوط به محصولات خوراکی طبقه بندی نشده در جای دیگر است که معادل ۳۰.۷ درصد اعلام شده است.

گفتنی است تورم سالانه به معنی، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه مورد نظر، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. اما تورم نقطه به نقطه نشان دهنده درصد تغییر شاخص قیمت در دو مقطع زمانی مختلف نسبت به یکدیگر است و مقاطع زمانی بین دو نقطه، نادیده گرفته می‌شوند.

نکته قابل توجه هم این است که تازه‌ترین گزارش بانک جهانی درباره امنیت غذایی نیز نشان می‌دهد که ایران در رده پنجم جدول تورم مواد غذایی در جهان قرار دارد.

همچنین در سال جاری موسسه مطالعات پژوهش‌های بازرگانی گزارشی تحت عنوان «تورم مواد غذایی و تجربه سیاست‌گذاری کشورها» منتشر کرده که نشان می‌دهد ایران جزو ۱۰ کشوری است که در فاصله زمانی مارس ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ بالاترین تورم اسمی و واقعی مواد غذایی را داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید