«بوقی» که «صادق» به صدا درآورد!

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ ۱۵:۱۰
    کد خبر :1040894
«بوقی» که «صادق» به صدا درآورد!

«صادق بوقی» نام آشناترین اسمی است که این روزها در فضای مجازی و بین مردم به گوش می‌رسد. ویدیویی از او به صورت جهانی وایرال شده. در این ویدئو پیرمردی که در بازار رشت به آوازخوانی مشغول است و مردم کنارش با دست و شادی او را همراهی می‌کنند.

«صادق بنا متجدد»، متولد ۱۳۳۲ بوقچی سابق فوتبال است که این سال‌ها در بازار رشت، ماهی فروشی می‌کند. صفحه اینستاگرامی او که در پی فراگیر شدن فیلم شعرخوانی و رقصش بسته شده بود، پس از بازگشایی مجدد با سیل همراهی ایرانی‌ها روبه‌رو شد؛ در کمتر از 10 ساعت تعداد دنبال‌کننده (فالوورها) آن از ۱۵۰ هزار نفر به 423 هزار نفر رسیده است.

رشت، مرکز گیلان و گیلان مرکز ایران!

حساب رشت از دیگر شهرهای کشور جداست. شهری که گرد شادی در روزمره مردمانش پاشیده شده. امکان ندارد در میدان اصلی شهر و بازار بزرگ رشت قدم بزنید و نوای موسیقی به گوش‌تان نخورد. شب‌های روشن رشت و آوازخوانی و سازنوازی از رشت شهری ساخته که خواب ندارد. باید رشتی باشی تا رشت را به کمال درک کنی.

حتما بارها و بارها در شبکه‌های مجازی شاهد ویدیوهایی از دست و پایکوبی مردم در سطح شهر رشت بوده‌اید؛ اما داستان ویدیو اخیر با بقیه متفاوت شد و توجه تمام ایران را به خودش جلب کرده است. «صادق بوقی»؛ این روزها نام آشناترین اسمی است که در فضای مجازی و بین مردم به گوش می‌رسد. پیرمردی که در بازار رشت به آوازخوانی مشغول است و مردم پیرامون او مشغول به دست و شادی هستند.

حال این دست و پایکوبی قضایی شد. مجری قانون گفته برخوردها به‌خاطر «جریحه‌دار کردن عفت عمومی» بوده است. در قوانین عفت عمومی این‌طور بیان شده است: «هنجارها و ارزش‌هایی که ریشه در اعتقادات افراد جامعه دارد و عموم مردم علاقمند به صیانت و پاسداری از آن هستند.»

هم‌دلی ملی با مرد گیلکی

محمدجواد آذری جهرمی وزیر اسبق ارتباطات در واکنش به حواشی پیش آمده در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) خود نوشت: آقای روحانی از آقای نوبخت -که اهل گیلان هستند- پرسید: این «آوووو» در گویش گیلانی چه معنایی می‌دهد؟ یکباره همه جمع خندیدند و من با خودم فکر می‌کردم ممکن است این سوال حتی در خانواده آنکه دستور برخورد با صادق بوقی هم داد، پرسیده شده باشد… خدا قوت! تصمیمات موثری برای دور ریختن هر چه بیشتر «سرمایه اجتماعی» گرفته‌اید.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری فعلی و ریاست سابق سازمان صداوسیما، در همایش افتتاحیه هفته پژوهش، با بیان اینکه ما در تولید شادی مشکل داریم، گفت: هنوز نتوانستیم شادی را به درستی ارائه کنیم، اگر پیرمردی درب مغازه‌اش شادی کرد یا یک موسیقی فولکور خواند از نظر ما متهم است، ولی اگر همین شادی را در ایام یا مناسبت مذهبی انجام می‌داد تشویق هم می‌شد. او در ادامه تاکید کرد که ببینید چقدر ملاک‌های ما در این حوزه چندگانه و متضاد است، تقاضای ما این است راه‌های پیموده نشده را طی کنیم.

برخی از روزنامه‌های صبح امروز، از جمله سازندگی با تیتر «موج صادق»، همشهری با تیتر «تبلیغات مبتذل ساسی به کمپین شادی پیرمرد رشتی باخت» و اعتماد با یادداشتی از عباس عبدی با تیتر «درسی که صادق بوقی داد» به بررسی این موضوع فراگیر در سطح جامعه پرداختند.

پرسش اینجاست که با وجود اظهار نظرات انتقادی سیاست‌مداران کنونی و سابق کشور و همینطور مطبوعات، چه می‌شود که مسئولی تصمیم به چنین برخوردهایی می‌گیرد؟ تصمیمی که باعث موج واکنشی مردم و انتشار ویدیوهای رقص و شای جدیدی با همان سروشکل ویدیو اصلی شد. به عبارتی اولا افکار عمومی نشان داد که نه‌تنها رقص و شعر صادق بوقی را خلاف عرف نمی‌داند که آن را درخور تحسین نیز می‌پندارد؛ دوما، اگر تصمیم‌گیر به دنبال محدودکردن این‌طور کارهایی بوده است که عملش نتیجه‌ای کاملا عکس به‌وجود آورده است.

 اکوایران

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید