بهادری: عوارض خروج از کشور برای مرز نشینان اصلاح شود

    کد خبر :292471

نمایند مردم ارومیه با انتقاد خود از عملکرد ستاد احیا دریاچه ارومیه گفت: اراده چندانی برای احیا دریاچه ارومیه دیده نمی شود.

به گزارش ایسنا سید هادی بهادری نماینده مردم ارومیه در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس گفت: از شهدای مجلس یاد می‌کنیم که به دست مزدوران داعشی در رمضان سال گذشته به شهادت رسیدند که در راس آنها مسئول دفتر اینجانب و از جوانان غیور میهن بودند و رحلت مجاهد آذربایجان جناب حسنی را که در مبارزات قبل و بعد از انقلاب مخصوصا در مبارزه با احزاب کمونیستی نقش بارزی داشتند تسلیت می‌گویم.

وی افزود: پیشنهاد می کنم روز اول خرداد به مناسبت شصت سال مجاهدت ایشان روز مجاهد نام گذاری شود. منطقه آذربایجان غربی از دیر باز مورد طمع دشمنان داخلی و خارجی قرار گرفته بود که البته خوشبختانه با وجود شیرمردانی در هر دوره تاریخ این تحرکات پاسخ داده شده است، اما متاسفانه آسیب‌هایی جدی به مردم این قسمت وارد شده دقیقا صد سال پیش در چنین روزهایی با حمایت دشمنان تاریخی این ملت یعنی آمریکا و انگلیس در شهرهای ارومیه و سلماس فجیع‌ترین جنایت‌های بشری نسل کشی بر مردم مظلوم وارد شد. در نتیجه آن ده‌ها هزار نفر از مردم فقط حدود ۴۰ هزار نفر در شهر ارومیه قتل و عام شدند.

نماینده مردم ارومیه ادامه داد: مقام معظم رهبری در سخنرانی سال ۷۵ در ارومیه می فرماید وقتی آنچه که بر سر مردم در آن زمان گذشته به یاد می‌آوریم قلبم متلاطم می شود. از دولت و مجلس انتظار دارم روزی را برای گرامی‌داشت یاد جانباختگان این حادثه در تقویم درج کنند. امروز هم البته تروریست‌های دیگری با نام‌های پ ک ک و پژاک دست از سر مردم آن منطقه بر نداشته و هر از گاهی تعدادی از جوانان پاک و مظلوم مرزبان را به شهادت می رسانند. ترامپ بداند که مردم ایران به این نتیجه رسیده‌اند که خودشان فکری به حال خودشان بکنند و وابستگی شرق و غرب برای آنها چاره نخواهد بود.

بهادری تاکید کرد: به قول امام راحل آمریکا از انگلیس بدتر و انگلیس از آمریکا بدتر و شوروی از هر دو بدتر است و ما باید روی پای خود بایسیتم و ما باید ضمن سعی در تعامل با دنیا حواسمان جمع باشد که پشت سر رهبری فقط به مردم خودمان تکیه کنیم. روسای محترم قوا آنچه که مهم است تلاش همه شما و مجموعه‌های تحت امر برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و پاسخ منطقی به اعتراض مردم و حذف پارتی‌بازی و رشوه و فساد و فامیل بازی است. برازنده نظام اسلامی نیست که علی مقتدای ما باشد و اختلاس‌های میلیاردی و حقوق‌های و املاک‌های نجومی را شاهد باشیم. سریعا نیروهای شرکتی تعیین و تکلیف شود. حقوق بازنشستگان کشوری تعیین تکلیف شود. دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند و باید عوارض خروج از کشور برای مرز نشینان اصلاح شود.

این نماینده مجلس خطاب به رییس جمهور بیان کرد:‌ قرار بود در آذربایجان فرهنگستان زبان ترکی تاسیس شود، بنییاد فرهنگ و هنر ایجاد شد اما هیچ خروجی روشنی برای فرهنگ آذربایجان نداشت. ‌آقای رییس جمهور قرار بود اصول ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی اجرا شود و کودکان در مدارس به زبان ترکی بخوانند و بنویسند ولی عملی نشد. آقای رییس جمهور با پیگیری به عمل آمده قطار مراغه به ارومیه در شرف افتتاح است. تشکر می‌کنیم لاکن قرار بود راه‌آهن سریع سیر ارومیه به تبریز به زودی کار شود ولی به نظر می‌رسد که تلاش چندانی به جز پیگیری‌های حقیر انجام نشده است.

وی افزود: آقای رییس جمهور قرار بود دریاچه ارومیه احیا شود لاکن اکنون ستاد احیای دریاچه نیاز به احیا دارد. وزارت نیرو سدها را باز نمی‌کند و شبکه‌های اصلی انتقال آب با لوله را اجرا نکرده‌اند. انتقال آب دریاچه وان به بی‌حوصلگی مطرح می‌شود و اراده جدی برای احیای دریاچه دیده نمی شود. در وزارت کشاورزی اوضاع مشابه است. از الگوی کشت خبری نیست و به جز الگوی سنتی و معیشتی مورد دیگری دیده نمی شود. تلاش‌ها باید جدی‌تر شود و با کاهش ۴۰ درصد مصرف آب دریاچه احیای گردد.

بهادری تصریح کرد: آقای رییس جمهور انتظار داریم از مفاخر تاریخی آذربایجان هم بر روی اسکانس‌ها و اسناد ملی اثری بگذارید و در کتب درسی به تاریخ پر افتخار ترکان ایران نیز اشاره شود. آقای علی عسگری همانطور که قبلا گفتم انتظار داریم به زبان حدود ۴۰ درصد مردم ایران یعنی زبان ترکی حداقل یک شبکه سراسری تلویزیون برای ترک‌ها وجود داشته باشد. آقای وزیر اقتصاد انتظار داریم سرمایه‌های بانک‌های خصوصی در استان انجام شود و به اصناف و صنعتگران برای مالیات فشار وارد نشود.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: آقای وزیر صنعت انتظار داریم صنعت و معدن آذربایجان غربی احیا شود و مشکل اشتغال جوانان مورد توجه قرار گیرد. آقای وزیر ارتباطات انتظار داریم فضای مجازی در دستور کار باشد. آقای وزیر ورزش انتظار داریم از تیم‌های والیبال ارومیه و فوتبال تراکتور سازی حمایت شود. آقای وزیر کشور عزیز انتظار داریم برای فروش محصولات زراعی و باغی برنامه ریز شود و وضع کشاورزان مورد رسیدگی قرار گیرد و سریعا خسارات سرمازدگی و سیل پرداخت شود. آقای وزیر علوم انتظار داریم به وضع دانشگاه ارومیه رسیدگی عاجل شود. آقای وزیر بهداشت انتظار می رود نسبت به تعیین تکلیف بیمارستان نیمه کاره ارومیه تصمیم عاجل شود و حق الزحمه پرسنل و پزشکان سرموقع پرداخت شود.

وی ادامه داد: آقای وزیر کشور انتظار می‌رود نسبت به پرداخت حقوق عقب مانده کارگران زحمت کش شهرداری ارومیه مساعدت شود. آقای رییس جمهور آذربایجان غربی نیاز به سرمایه گذاری دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید