بن سلمان و بن زاید، ترامپ را درباره پرونده خاشقجی تهدید کردند

    کد خبر :425952

یکی از شاهزادگان سعودی اعلام کرد، ولیعهد ابو ظبی و ولیعهد عربستان رئیس جمهور آمریکا را پیش از صدور بیانیه کاخ سفید درباره پرونده خاشقجی تهدید کردند.

به گزارش بازتاب، به نقل از سایت خبری خلیج آنلاین، یک شاهزاده سعودی از تهدیدهای جدی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پرده برداشت که هدف از این تهدیدها این بوده است که ترامپ را از اتخاذ موضع شفاف درباره امکان دست داشتن ولیعهد در صدور دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی بازدارد.

این شاهزاده سعودی آگاه از مسائل پشت پرده خاندان سلطنتی به نقل از منابع نزدیک به ولیعهد گفت، بن سلمان ترامپ را تهدید کرد که اگر علیه او اقدام کند، مدارک‌، اطلاعات و معامله‌های مالی‌ را فاش خواهد کرد که این اسناد و مدارک آینده دولت شخص رئیس جمهور آمریکا را به خطر می‌اندازد.

به گفته این منبع که خواست نامش فاش نشود، تنها بن سلمان ترامپ را تهدید نکرده؛ بلکه محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی هم که از همان لحظات نخست قتل خاشقجی با بن سلمان اعلام همبستگی کرده بود، رئیس جمهور آمریکا را تهدید کرده است. بن زاید در پیامی به ترامپ از او خواست اتهام دست داشتن بن سلمان در این جنایت را منتفی بداند و در غیر این صورت، معامله‌های مالی، تسهیلات و امتیازاتی را که امارات به شرکت‌های ترامپ در داخل آمریکا و امارات ارائه می‌دهد، فاش خواهد کرد.

طبق اظهارات این شاهزاده سعودی، بن سلمان رئیس جمهور آمریکا را به لغو قراردادهای بزرگ تسلیحاتی تهدید کرد که قبلا به امضا رسیده‌ بودند. او همچنین به ترامپ اعلام کرده بود که اگر او را به دست داشتن در قتل خاشقجی متهم کند، حمایت مالی از سرمایه گذاری‌هایی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار را لغو می‌کند.

خلیج آنلاین نوشت، این اخبار با اطلاعات پیشین که از منابع دیپلمات غربی نقل شده بود، مطابقت دارد که طبق این اخبار، ولیعهد عربستان در راستای تلاش برای برون‌رفت از بحران قتل خاشقجی، از بن زاید درخواست کمک کرده بود.

همچنین این سایت خبری به نقل از منابع آگاه خود از وجود مذاکرات در بالاترین سطح میان رهبران عربستان و امارات و مسؤولانی از کشورهای غربی و در رأس آن آمریکا خبر داد. هدف از این مذاکرات منحرف کردن غرب از اتهام‌زنی علیه بن سلمان در قتل خاشقجی بوده است. این در حالی است که ولیعهد عربستان هنوز حاضر نشده در قبال رفع اتهام‌ها امتیازاتی به ترکیه بدهد.

موضع کاخ سفید موکد اطلاعات موجود است

ترامپ روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، به احتمال قوی ولیعهد عربستان از قتل این روزنامه‌نگار مطلع بوده است؛ اما در عین حال صرف نظر کردن از قراردادهای چندین میلیارد دلاری با عربستان حماقت است.

کاخ سفید اعلام کرد، در سال ۲۰۱۷ توافق نامه‌ای با عربستان امضا کرده که براساس آن ریاض ۴۵۰ میلیارد دلار در آمریکا سرمایه‌گذاری می‌کند و این یک مبلغ هنگفتی است و صدها هزار فرصت شغلی فراهم می‌کند و اقتصاد کشور را توسعه می‌بخشد؛ بنابراین لغو این قراردادها حماقت است، زیرا روسیه و چین از این امر استفاده چشمگیری خواهند برد و این یک هدیه عالی و مستقیم از سوی آمریکا برای این دو کشور خواهد بود.

این موضع‌گیری رئیس جمهور آمریکا خشم عمومی را در داخل آمریکا و در سطح بین‌المللی برانگیخته و روزنامه واشنگتن پست این موضع‌گیری را “خیانت به ارزش‌های آمریکا” توصیف کرده است.

حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه نیز اعلام کرد، بیانیه رئیس جمهور آمریکا درباره پرونده خاشقجی شبیه یک طنز و کمدی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید