بنزین‌های یورو۴ کجاست که در همسایگی پایتخت هم توزیع نمی‌شود؟

    کد خبر :665508
بنزین‌های یورو۴ کجاست که در همسایگی پایتخت هم توزیع نمی‌شود؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز با بیان اینکه دیروز شاخص آلودگی هوا در البرز طی یک ساعت به طور ناگهانی ۵۵ واحد بالا رفت و با ثبت یک رکورد مواجه شد گفت: شاخص در روز گذشته به ۱۸۰ هم رسید.

 

فردین حکیمی ، با اشاره به تداوم آلودگی هوا در روزهای اخیر و تصمیمات کارگروه اضطرار کاهش آلودگی هوا به خصوص تعطیلی مدارس، گفت: تصمیماتی که از سوی کارگروه اضطرار اتخاذ می‌شود مقطعی و در زمان بحران است بنابراین لازم است به وظایف محوری دستگاه‌های مختلف برای کاهش آلودگی پرداخته شود.

 

حکیمی یکی از موضوعات مهم برای پیشگیری از افزایش غلظت آلاینده‌ها در کلانشهرها را نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی دانست و گفت: به طور کلی در کرج ۶۲ درصد آلودگی ناشی از خودروهاست که ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص اتوبوس‌های شهری در آن نقش زیادی دارد.

 

این مسئول افزود: ۳۸ درصد منابع آلاینده نیز متعلق به منابع ثابت همچون صنایع، موتورخانه‌ها و … است که در این زمینه هم باید موضوع نوسازی صنایع، استفاده از فناوری‌های نوین و گازسوز کردن صنایع دنبال شود.

 

وی بر توسعه فضای سبز در کلانشهر کرج هم تأکید کرد و ادامه داد: بحث از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و توجه به معاینه فنی خودروها هم در پیشگیری و کاهش آلودگی هوا مطرح است.

 

حکیمی اعلام کرد: با وجود اینکه همه اینها در قانون مشخص شده است اما عمدتاً شاهد این هستیم که اقدامات به صورت رضایت‌بخشی دنبال نمی‌شود.

 

وی در خصوص اینکه گفته می‌شود سوخت غیراستاندارد یکی از عوامل اصلی آلودگی این روزهاست خاطرنشان کرد: بنا به آنچه که به محیط زیست اعلام شده، در حال حاضر بنزین یورو۴ فقط در هسته مرکزی کلانشهر کرج توزیع می‌شود و این نوع بنزین در سایر مناطق استان در دسترس نیست؛ البته گازوئیل یورو۴ در تمام نقاط استان توزیع می‌شود.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز تصریح کرد: سوخت می‌تواند از عوامل اصلی آلودگی باشد، در شش ماهه اول سال ذرات آلاینده ۲.۵ میکرون عمدتاً از جنس گرد و غبار است اما در فصل سرما از محل خودروها و مصرف سوخت است.

 

وی در خصوص اینکه جنس آلاینده‌ها در فصل سرما و ترکیب آن با بارش‌ها چقدر می‌تواند خطرناک باشد گفت: معمولا ذرات آلاینده هوا در فصل سرما به راحتی در آب باران حل نمی‌شود، به همین دلیل اخیراً دو مرحله بارندگی رخ داد که در ساعات ابتدایی بارندگی آلودگی کاهش نیافت و پس از هشت ساعت آلودگی کم شد؛ البته این بارندگی‌ها اسیدی نبود چون باران اسیدی زمانی تولید می‌شود که در آلاینده‌ها ذرات SO۲ و NO۲ وجود داشته باشد که در این بارندگی‌ها چنین مشکلی وجود نداشته است.

 

حکیمی در بخش دیگری از این گفت و گو به افزایش ناگهانی آلودگی هوای البرز به خصوص کرج و فردیس در روز یکشنبه یکم دی ماه هم اشاره کرد و در خصوص علت آن گفت: این افزایش ناگهانی به دلیل تغییر جهت باد از سمت تهران به کرج بود که باعث شد آلودگی تهران به سمت استان حرکت کند و ابتدا کرج و فردیس و تا شب ساوجبلاغ و نظرآباد را هم تحت تأثیر قرار داد.

 

وی افزود: از طرف دیگر حجم خودروهای خروجی از تهران به سمت کرج نیز افزایش یافته بود و همین عوامل باعث شد روز گذشته شاخص آلودگی هوا در کرج در یک ساعت ۵۵ درجه بالاتر برود و به رکورد ۱۸۰ برسد.

 

به گزارش ایسنا،حکیمی در خصوص انتقاد بسیاری از شهروندان از دیر اعلام شدن تصمیمات کارگروه اضطرار کاهش آلودگی هوا نیز گفت: روند تصمیم گیری در کارگروه اضطرار مشخص است و طبق آن ۹۶ ساعت قبل از شروع پایداری هوا، هواشناسی موضوع را به علوم پزشکی اعلام می‌کند، دانشگاه علوم پزشکی ۱۲ ساعت فرصت دارد تا نیاز به تشکیل جلسه کارگروه اضطرار را به کارگروه اعلام و جلسه تشکیل شود، پس از تشکیل جلسه با حضور اعضای اصلی و مدعو گاهی ممکن است تا سه ساعت بررسی لازم باشد؛ البته تصمیمات بر اساس شاخص مشخص شده و نه کمتر از آن و نه بیشتر نمی‌توان تصمیم گیری کرد، بر همین اساس علت این موضوع حساسیت ویژه اعضا در اتخاذ تصمیم است تا تصمیم اشتباه گرفته نشود چون مثلا در تعطیلی مدارس بسیاری دچار مشکل می‌شوند و به همین دلیل نباید تصمیم بی مورد گرفته شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید