«برگ سبز» خودرو سند رسمی است نه سند مالکیت

    کد خبر :822260
«برگ سبز» خودرو سند رسمی است نه سند مالکیت

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: برگ سبز، سند رسمی است اما سند مالکیت رسمی نیست، اما برخی دلال‌ها برای فرار مالیاتی به دفاتر مراجعه نمی‌کنند.

ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک یکی از سازمان‌های تأثیرگذار در ایران است که خدمات متعددی در بخش‌های مختلف به مردم ارائه می‌دهد، در سال گذشته بیش از ۱۰۵ میلیون خدمت به مردم ارائه دادیم که بیش از ۹۵ درصد این خدمات الکترونیکی بود.

وی افزود: کاداستر یک طرح مهم ملی است که در صورت اجرای کامل این طرح زمینه سوءاستفاده در زمینه دستگاه‌های دولتی مطرح می‌شود، حدود ۵۳ میلیون هکتار در سال گذشته ضمن تثبیت سند مالکیت کاداستری برایشان صادر کردیم. که ۵ برابر ۴ دهه گذشته در این زمینه رشد داشته‌ایم.

خدائیان گفت: حدود ۶۴ میلیون هکتار از اراضی در نظام کاداستر تثبیت شدند که قریب به ۳ برابر سال‌های گذشته تثبیت اراضی دولتی و ملی داشته‌ایم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک بیان کرد: در سال گذشته قراردادی داشتیم که از تمام اراضی کشور عکس برداری هوایی داشته باشیم، همچنین حدود ۴۰ دستگاه ایستگاه ثابت ماهواره‌ای جهت پوشش ماهواره‌ای اراضی کشور خریداری شد.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۴۱ هزار سند مالکیت کاداستری برای اراضی ملی صادر کردیم که رشد ۷ برابری داشته است، ۱۱۲ هزار سند برای ادارات صادر کردیم که ۴۳ درصد رشد داشته است و برای مؤسسات غیردولتی ۲۱ هزار سند صادر شده است.

خدائیان بیان کرد: اجرای اسناد رسمی لازم‌الاجرا بر عهده سازمان ثبت اسناد است در سال گذشته حدود ۷۰۳ هزار پرونده مختومه شد که رشد ۴.۵ برابری داشته است.

وی با اشاره میزان وصول مطالبات معوق بانک‌ها گفت: ۳۰ هزار میلیارد تومان در یک سال گذشته توسط واحدهای اجرای ثبت وصول شدند که ۲.۵ برابر شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک تصریح کرد: در سال گذشته ۳ هزار و ۵۰۰ اختراع را ثبت کردیم که حدود ۱۰۴ درصد رشد داشته است و حدود ۱۹۱ هزار اظهارنامه علامت تجاری ثبت کردیم که ۲۹ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در سال گذشته حدود ۴ هزار و ۵۰۰ پرونده‌ای که مورد اعتراض قرار گرفته است که به تمامی آنها رسیدگی شده است، که ۸۷۸ درصد رشد داشته است.

خدائیان بیان کرد: رشد ۳۷ درصدی در زمینه بازرسی و بازدید دفاتر ثبت ازدواج و طلاق داشتیم که حدود ۶۰ هزار بازدید می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد گفت: حدود ۸ هزار میلیارد تومان وصولی داشته‌ایم که رشد ۱۵۵ درصدی داشته است، این وصولی‌ها مستقیم به خزانه واریز شده است.

وی با اشاره به آمار ممنوع‌الخروجی ها گفت: از ابتدای سال ۹۹ تا کنون ۲۰ هزار نفر ممنوع‌الخروج شدند و ۲۴ هزار نفر رفع ممنوع‌الخروج شدند.

خدائیان در ارتباط با اینکه برگ سبز پلیس سند رسمی است یا خیر، گفت: برگ سبزی که نیروی انتظامی با عنوان سند مالکیت خودرو صادر کند سند مالکیت رسمی محسوب نمی‌شود، چراکه در قانون مشخص شده است که سند رسمی سندی است که دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود، سوال این است که ناجا مرجع صلاحیت دار است یا خیر، که جواب را ماده ۲۹ قانون رسیدگی به جرایم رانندگی می‌دهد که آنجا گفته شده است نقل و انتقال خودرو با برگ سبز به عنوان برگه شناسایی و مالکیت است اما سند رسمی نیست.

وی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه آیا برگ سبز رسمی است یا خیر، گفت: دقت کنید برگ سبز سند رسمی است اما سند مالکیت رسمی نیست؛ برخی از افراد هستند که در ماه ۲۰ تا ۳۰ مورد نقل و انتقال انجام می‌دهند این افراد وقتی به دفاتر مراجعه نمی‌کنند صدها میلیارد تومان ضرر به بیت‌المال زده می‌شود چراکه با برگ سبز نیازی نیست مالیات پرداخت کنند و دلال‌ها به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمی‌کنند و فرار مالیاتی دارند.

خدائیان در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه در راستای انحصار زدایی در اعطای مجوز دفاتر اسناد رسمی که در سند تحول هم اشاره شده است، چه اقداماتی انجام داده‌اید، گفت: همانطور که در سند تحول هم به آن اشاره شده است ما بر اساس نیاز اقدام به برگزاری آزمون و اعطای مجوز می‌کنیم و دیگر مثل سابق نیازمند طی کردن یک بازه زمانی خاص نیست، تلاش داریم تا امسال آزمون سردفتری را برگزار کنیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده اراضی اصطلک در پردیس و صحت و سقم اسناد این منطقه و اینکه آیا این اراضی جزو اراضی ملی هستند یا خیر گفت: در سفری که به پردیس داشتیم یکسری تعاونی‌ها و ساختمان‌های مسکن مهر مشکلات ثبتی داشتند در همین راستا من کارگروهی را مأمور کردم تا مشکلات را پیگیری کنند و منتظر نتیجه آن هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سندی که به نام تالاب‌ها می‌خورد گفت: حفاظت از تالاب برعهده وزارت نیرو است و اگر سندی صادر شود به نام نظام جمهوری اسلامی ایران است یعنی تمام این اسناد به نام کشور است و سند آن در خزانه نگهداری می‌شود و باید خود دولت اختلافات را رفع کند تا رویه‌ای واحد داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود شرط پنج سال سابقه کار در سازمان ثبت اسناد و دفاتر اسناد رسمی برای آزمون کارشناس رسمی قوه قضائیه، این شائبه ایجاد می‌شود که انحصار در اختیار سازمان ثبت است؛ آیا اقدامی در راستای حذف این شرط انجام داده‌اید؟ گفت: شرایط جذب کارشناس را قانون مشخص کرده و بر عهده ما نیست. اعتقاد من این است که چنین شروطی نباید برای کارشناس ثبت وجود داشته باشد. به دلیل وجود چنین شرایطی است که تعدادی از کارکنان دادگستری یا سازمان ثبت به عنوان کارشناس انتخاب شدند و اخیراً ریاست قوه قضائیه طی بخشنامه‌ای تاکید کردند که این اشخاص حق کارشناسی ندارند چون ممکن است مورد سوءاستفاده قرار بگیرد. بر این اساس به نظر من بهتر است چنین شروطی برداشته شود.

وی درباره آمارهای ازدواج و طلاق گفت: ازدواج‌ها در سال ۹۸، ۵۴۱ هزار و ۶۰۴ مورد و در سال ۹۹، ۵۶۲ هزار و ۹۰۲ تعداد بوده است. طلاق نیز ۱۷۹ هزار و ۳۱۲ مورد در سال ۹۸ و ۱۸۷ هزار و ۳۰۳ واقعه در سال ۹۹ بوده است که رشد ۴ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ دستگاه ایستگاه ثابت ماهواره‌ای خریداری کردند گفت: این دستگاه‌ها برای پوشش کل اراضی کشور است و ۴۱ هزار سند مالکیت برای منابع طبیعی صادر کردیم و رشد ۷ درصدی داشته است.

خدائیان افزود: ۱۱۲ هزار سند برای وزارت خانه‌ها صادر شده است و ۱۴۳ درصد رشد داشته است همچنین برای مؤسسات و نهادهای دولتی ۲۱ هزار سند صادر شده، برای اراضی موقوفه ۲۰ هزار سند صادر شده که با رشد ۳۲ درصدی مواجه بوده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: در اراضی کشاورزی ۴۲ هزار سند صادر شده است.

وی با بیان اینکه اجرای اسناد بر عهده سازمان ثبت اسناد است بیان کرد: در سال حدود ۷۰۳ هزار پرونده اجرایی مختومه شد که نسبت به سال گذشته ۴ و نیم برابر رشد داشته است همچنین ۴۰۰ هزار پرونده کاسته شدند.

خدائیان گفت: ۳۰ هزار میلیارد تومان در طول یکسال گذشته توسط واحدهای ثبت وصول شدند در سال گذشته تمام فرایندهای پرونده‌های اجرایی به صورت الکترونیکی شدند و دیگر نیازی به حضور مردم به واحدهای ثبتی نیست.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به مالکیت معنوی گفت: سال گذشته ۳ هزار و ۵۰۰ اختراع ثبت شد همچنین بیش از هزار اظهار نامه الکترونیک صادر شد و حدود ۱۹ هزار اظهار نامه طرح صنعتی به ثبت رسید سال گذشته حدود ۴ هزار و ۵۰۰ پرونده مورد اعتراض طرح صنعتی مورد رسیدگی قرار گرفتند و با رشد ۸۷۸ درصدی مواجه بودند.

وی تصریح کرد: رتبه ۴ جهان در ثبت علامت تجاری متعلق به ایران است.

خدائیان با اشاره به سردفتران گفت: حدود ۹۶۰ مجوز دفترخانه را صادر کردیم و در دفاتر اسناد رسمی ۲۱ میلیون سند رسمی صادر شده و در بخش ثبت شرکت‌ها حدود ۸۰ هزار شرکت ثبت شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: در بخش بازرسی‌های سازمان ۶۰ هزار بازرسی صورت گرفت و رشد ۳۷ درصدی داشته است همچنین ۵ هزار بازرسی از واحدهای ثبتی صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: سال گذشته ۱۹ پروژه ساختمانی را افتتاح کردیم و بیش از ۷۰ پروژه ساختمانی در دست احداث است.

در ادامه این مراسم درگاه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک راه‌اندازی و افتتاح شد، درگاهی که اشخاص حقیقی و حقوقی با ورود به آن می‌توانند خدمات خود را دریافت کنند این درگاه به آدرس: My.ssaa.ir مراجعه کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید