برق رایگان؛ پاداش کم‌مصرف‌ترین‌ها

    کد خبر :731241

اما در روزهاي اخير اين تنها عامل گرما نيست که به افزايش مصرف منجر شده است، بلکه شيوع بيماري کوويد-19 که چندي است بسياري از معاملات اقتصادي را بر هم ريخته، در اين بخش هم منجر به ايجاد وضعيت قرمز شده است.

رضا اردکانيان- وزير نيرو- نيز ديروز در حاشيه جلسه هيات دولت با تاکيد بر اينکه گرما، مصرف آب و برق را افزايش داده، اضافه کرده است که «شرايط کرونايي و الزامات بهداشتي نيز باعث افزايش مصرف شده که با توجه به همراهي خوب مردم، تابستان را با آرامش و آسايش سپري خواهيم کرد.» مصرف برق روز سه‌شنبه بار ديگر رکورد زد و از مرز 57 هزار مگاوات گذشت. با اين‌حال، مسئولان وزارت نيرو بر اين باورند که قطعا با رعايت صرفه‌جويي در مصرف برق در ساعات اوج مصرف براي پاسخگويي به رشد متعارف مصرف نيازي به خاموشي برنامه‌ريزي شده نخواهد بود.

مصرف برق روز سه‌شنبه در ساعت 12 و 49 دقيقه به 57 هزار و 535 مگاوات رسيد که اين ميزان نسبت به مدت مشابه پارسال که 55 هزار و 185 مگاوات بود رشد 2350 مگاواتي داشته است .همچنين مصرف برق شبانه کشور اما در مقايسه با مصرف روزانه کمي کاهش يافته و به 56 هزار و 142مگاوات رسيده است، اما مصرف برق در بخش صنايع هم روندي کاهشي در پيش گرفت و به 4901 مگاوات رسيده است. همچنين ميزان ذخيره نيروگاه‌ها به 1003 مگاوات و ميزان توليد برق از منابع تجديدپذير هم به 6166 مگاوات رسيد.

طرح‌هاي تشويقي دولت

همواره با افزايش مصرف، توصيه‌هايي در ارتباط با مصرف بهينه مطرح مي‌شود که يکي از توصيه‌هاي اصلي که بارها از زبان مسئولان امر شنيده شده است، تنظيم دماي کولرهاي گازي در دماي آسايش 25 درجه و استفاده از دور کند کولرهاي آبي است. اضافه بر اين مطلب، توصيه مي‌شود که از وسايل پرمصرف نظير لباسشويي، ظرفشويي، جاروبرقي و اتو بخار در اين ساعت استفاده نشود. گفتني است، اگر هر مشترک تنها يک لامپ اضافي را خاموش کند، تاثير بسزايي در کاهش مصرف خواهد داشت. دولت در اين زمينه، اقدام به تشريح برخي طرح‌هاي حمايتي و تشويقي نيز کرده است.

به‌عنوان مثال، مشترکاني که در گروه «خوش‌مصرف‌ها» قرار داشته و نسبت به دوره مشابه سال قبل انرژي برق کمتري استفاده کرده‌اند پاداش خوش‌مصرفي دريافت خواهند کرد. در همين زمينه، سخنگوي صنعت برق خبر داد که مشترکاني که نسبت به دوره مشابه سال گذشته انرژي برق کمتري مصرف کنند، پاداش مي‌گيرند اما برق کم‌مصرف‌ترين‌ها، رايگان خواهد بود. به گزارش ايرنا، مصطفي رجبي مشهدي، يادآور شد: متناسب با تعرفه هر منطقه، ميزان مصرف مشترکان محاسبه شده و براساس آن پاداش لحاظ مي‌شود که ميزان آن در قبض برق به‌عنوان «خوش‌مصرفي» اعلام خواهد شد. او درباره کم‌مصرف‌ترين‌ها گفت: مشترکاني که 200 کيلو وات مصرف مي‌کنند اگر اين مصرف را به 100 کيلووات کاهش دهند، از برق رايگان بهره‌مند مي‌شوند.

به گزارش ایران جیب،رجبي مشهدي همچنين در جاي ديگري با بيان اينکه اگر مشترک 10 درصد ميزان مصرف خود را کاهش دهد، صورت‌حساب آن شخص حدود 20 درصد کاهش مي‌يابد، گفت: تعرفه‌هاي برق به صورت پلکاني محاسبه مي‌شود و هرچه ميزان مصرف افزايش يابد ميزان تعرفه نيز به صورت پلکاني افزايش مي‌يابد. به گفته او، مشترکان پرمصرف مشمول اين قاعده نخواهند شد و بايد سعي کنند ميزان مصرف خود را کاهش دهند در غير اين صورت 16 درصد قيمت برق اين دسته از مشترکان بيشتر محاسبه مي‌شود، تاکنون نيز برنامه‌اي براي قطع برق مشترکان پرمصرف در نظر گرفته نشده است. سخنگوي صنعت برق کشور با اشاره به ميزان پرداختي مشترکان، اظهار کرد: مبلغ متوسط قبوض برق مشترکان ماهانه در سال گذشته 12 هزار 500 تومان بوده که امسال اين عدد به 13 هزار و 500 تا 15 هزار و 500 افزايش يافته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید