طرح ناقص دولت برای رایگان کردن آب شرب مجتمع های مسکونی/ دعوا و درگیری نتیجه طرحی که ناپخته به مرحله اجرا رسید

    کد خبر :769543

پس از تهیه و اجرای طرح رایگان کردن مصرف برق مشترکان کم مصرف که با نام برق امید به جریان افتاد و البته حواشی فراوانی به همراه داشت، حالا مسئولان دولتی بنا دارند طرح رایگان کردن هزینه آب مشترکان کم مصرف را نیز اجرایی کنند؛ طرحی که هنوز به صورت رسمی عملیاتی نشده و البته انتقادهایی به فرایند اجرای آن وارد است.

به گزارش «بازتاب»، نوزده آذر سال جاری رئیس جمهور کشورمان سخنانی مبنی بر رایگان شدن آب، برق و گاز شهروندان مطرح کرد و گفت مردم اگر مراعات کنند و بر اساس الگوهای مشخص شده اقدام به مصرف نیازهای خود کنند، چیزی حدود 30 درصد از مردم آب و برق و گازشان رایگان خواهد شد.

هفته گذشته اسحاق جهانگیری- معاون اول رئیس جمهور طرح رایگان شدن صد درصدی مصرف آب شهروندان کم مصرف را به وزارت نیرو ابلاغ کرد؛ طرحی که حالا در انتظار ابلاغ رسمی وزیر نیرو به شرکت های آب و فاضلاب استانی است تا وارد فاز اجرایی شود.

روز گذشته محمد رضا بختیاری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره طرح رایگان شدن آب شهروندان کم مصرف به رسانه ها گفت: قرار است این طرح از اول دی ماه برای مشترکانی که مصرف آب آنان کاهش داشته است اجرا شود. این در حالی است که در صورت ابلاغ به وزارت نیرو ما آن را اجرا خواهیم کرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: پیش‌بینی ما این است که در بخش آب و در شرایط فعلی حدود ۴ میلیون مشترک در سطح کشور مشمول این طرح کم‌مصرفی هستند که امید است به این تعداد اضافه شود.

به گفته بختیاری براساس مصوبه هیئت وزیران، مشترکانی که مصرف آنان تا یک سوم الگوی مصرف آب است، مشمول صدور قبض صفر یا همان قبض رایگان خواهند شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: این مصوبه فقط شامل واحدهای مسکونی است و به هیچ عنوان شامل خانه باغ‌ها، ویلاها و واحدهای تجاری نخواهد شد.

اگرچه هنوز اطلاعات دقیقی از الگوی مشخص شده برای میزان مصرف آب مشخص نشده است ولی بر اساس گفته مقامات مسئول اجرایی شدن این طرح چیزی حدود 30 درصد از مشترکان را در بر خواهد گرفت و قیمت آب مصرفی آنها را تا صد درصد رایگان خواهد کرد.

اتفاق به ظاهر خوبی که البته احتمال می رود با افزایش فراتر از تصور هزینه آب مصرفی شهروندان پر مصرف اقدام به جبران آن شود.

البته همچنان این نگرانی وجود دارد که طرح فوق همانند طرحی که برای رایگان شدن برق در دستور کار قرار گرفت، تنها مشمول کسانی شود که مصرف پایین تر از استانداردهای حداقلی دارند و اساساً لذت بهره مندی از چنین نعمتی را از آنها سلب کند.

از این لحاظ می گوییم سلب لذت که می دانیم، طرح مذکور حالتی صفر و صدی دارد و شناور نیست. یعنی جریمه ها و یا تخفیف های آن تصاعدی افزایش و یا کاهش نمی یابد و به محض عبور میزان مصرف از یک عدد مشخص دیگر مشترکان مشمول تخفیف نمی شوند.

با این همه انتقاد جدی تر به طرح مذکور موضوعی است که در لا به لای گفته های مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نهفته بود و گویا برای پیامدهای آن تدابیری اندیشیده نشده است.

آنجایی که محمدرضا بختیاری به رسانه ها گفت که این مصوبه شامل مجتمع های مسکونی است و در شهر تهران نیز قابلیت اجرا دارد.
با پذیرفتن این واقعیت که مصرف آب شمار زیادی از مجتمع های مسکونی شهر تهران و نیز بسیاری از شهرهای بزرگ کشور اشتراکی است، حالا باید از مسئولان امر این سئوال را پرسید که آنها برای این مصارف اشتراکی آب و نوع مدیریت مصرف خانوارهای کم مصرف چه تدبیری اندیشیده اند؟
سئوالی که البته احساس می کنیم مسئولان هنوز برای آن تدبیری در نظر نگرفته اند و اساساً زیرساخت های لازم برای تفکیک مصرف آب مجتمع های مسکونی وجود ندارد.

بر اساس شرایطی که مورد اشاره قرار گرفت، این احتمال وجود دارد که در صورت اجرایی شدن طرح مذکور ما شاهد افزایش تنش ها و دعواهای خانواده ها در مجتمع های مسکونی باشیم؛ خانواده هایی که جمعی از آنها خود را جزء کم مصرف ها تصور خواهند کرد و علت مشمول تخفیف صد در صدی نشدنشان را پر مصرفی همسایه ها خواهند دانست. موضوع مهمی که حتی می تواند اساس طرح موجود را نیز زیر سئوال برده و امکان عملیاتی شدن آن را با چالش جدی مواجه کند.

حالا باید منتظر ماند و دید در مقام عمل این طرح به چه شرایطی پیش خواهد رفت و این فرضیه قوی رخ خواهد داد یا خیر؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید