بررسی کوچک ترین کراس ‌اُوور لکسوس با امکانات بزرگ

  • خودرو
  • سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۲۴
    کد خبر :559269

در دنیای کراس اوورها به سختی پیش می‌آید که شرکتی خودروسازی فرصتی را تبدیل به نتیجه دلخواه نکند و به لیست خودروهای خود اضافه نکند، حتی اگر حداقل میزان موفقیت برایش باشد.

برای مثال کراس اور جدید لکسوس UX 200 که یک خودروی جمع و جور است، به خوبی وظیفه‌اش را انجام داده است. لکسوس UX 200 در تقابل با نسخههای لاکچری نیز برنده بوده و مشتریان این خودرو با خرید این خودرو نه تنها صاحب یک کراس اوور می‌شوند، بلکه می‌توانند از آپشن‌های لوکس آن بیشتر از سایر رقبا و یا خودروهای همتراز استفاده کنند.

این مدل در مقابل محصولاتی همچون آئودی Q3 ، بی.ام.و X1 ،ولوو XC40 و مرسدس کلاس GLA قرار می گیرد، در حالی‌ که بهترین ارزش خرید در برابر پول پرداختی را در بین رقبایش دارد، با این حال خودروی مذکور به خاطر راندمان ضعیف‌تر و توانایی فرمان پذیری به نسبت پایین‌تر خود عرصه را به رقبا در برخی مواقع می‌بازد.

بر خلاف کراس اورهای سایز متوسط که طراحی با وقارتر و رنگ‌های خنثی‌تری دارند، کراس اوورهای جمع و جور طراحی جسورتر و رنگ‌های جذاب‌تری خواهند داشت، چرا که طرفداران این سگمنت بیشتر شامل جوان‌هایی هستند که از خودروی خود انتظار روحیات اسپرت و در خارج از جاده انتظار راندمان مناسب دارند.

با این حال طراحی UX 200 در نگاه اول شبیه سری محصولات NX شرکت خودروسازی لکسوس است که انگار در آب داغ شسته شده و آب رفته است تا ابعاد کوچک تری داشته باشد، به همین دلیل از نظر طراحی چنگی به دل نمی‌زند و شاهد خصوصیات آشنا و طراحی مشابه نسبت به دیگر محصولات کمپانی خودروسازی لکسوس هستیم، ولی با اضافه کردن طیف وسیعی از رنگ ها مانند آبی و نارنجی و قرمز و تریم جذاب و دورنگ داخلی ماشین، یک پله از سری NX جذاب‌تر به نظر می‌رسد، هرچند در این قسمت دو خودروی ولوو و همچنین آئودی را می توانیم جذاب‌تر توصیف کنیم.

در کنار طراحی UX، به محض وارد شدن به کابین این خودرو شاهد فضای جذاب‌تری هستیم. ارگونومی کابین دل نشین است و در وسط داشبورد با مانیتور بزرگی طرف هستیم که اطلاعات مهم بر روی آن به نمایش در می‌آید، صفحه کیلومتر هم طراحی شبیه به LFA دارد که مارا به یاد جوان پسند بودن هر چه بیشتر خودرو می اندازد.

در اکثر تولیدات لکسوس، راحتی خودرو جایگاه ویژه‌ای دارد. اما طبق ادعای منابع خبری در نسخه UX لکسوس و برخلاف مدل‌های دیگر، موقع حرکت صداهای زیادی به داخل کابین می آید که یک وضعیت کاملا متفاوت در مقایسه با دیگر محصولات تولیدی شرکت خودروسازی لکسوس را به سرنشینان القا می‌کند، بیشترین صدایی که وارد کابین می‌شود، صدای زوزه موتور چهار سیلندر اتومبیل خواهد بود که به همراه جعبه دنده اتوماتیک CVT در دورهای بالا صدای ناهنجاری را به کابین وارد می‌کند، همچنین صدای حرکت خودرو بر روی آسفالت نیز بسیار آزار دهنده بوده و نسبت به لکسوس های دیگر امتیاز ضعیف‌تری می‌گیرد.

در مقابل مشکلاتی که ذکر شد، لکسوس نکات مثبتی زیادی هم در کابین برای مشتریان خود ارائه می‌کند که خود می‌تواند آبروی لکسوس را بخرد، مانند صندلی های جلوی نرم و یا حتی سه ردیف صندلی در کابین که به نرمی صندلی های جلو است، اما با فضای 84 سانتی‌متری برای پاها، کابین اتومبیل فضای مناسب و راحتی برای سرنشینان عقب نخواهد داشت و علاوه بر این، اندازه ی درب‌های خودرو به اندازه‌ای ساخته شده است که ورود و خروج از ماشین به نوعی برای سرنشینان عقب دشوار باشد.

فضای بار صندوق عقب بر خلاف حجم داخل اتاق، اندازه قابل قبول 614 لیتری دارد که برای یک خودروی کراس اور سایز کوچک عدد قابل قبولیست، با این حال لکسوس دو عدد تایر زاپاس برای این خودرو در داخل قسمت بار در نظر گرفته است که باعث کاهش حجم صندوق از 614 لیتر به 484 لیتر شده است، این در حالیست که رقبای این خودرو مانند BMW X1 حجم صندوق 767 لیتری دارد.

از نظر راندمانی، UX 200 یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر خطی توربوشارژر در زیر کاپوت خود دارد که از قدرت 169 اسب بخاری بهره مند شده و نیروی خود را توسط جعبه دنده CVT به چرخ های جلو منتقل می‌شود ، در مقایسه با خودروهای دیگر بازار همانند سوبارو و نیسان، این جعبه دنده کارکرد سفت و سخت‌تری دارد که به راحتی قابل حس کردن است. زمانی که در جاده‌ها و در سر بالایی ها به این خودرو فشار می‌آوریم، شاهد بالا رفتن بیش از حد دور موتور هستیم که در حال جست و جوی قدرت در دورهای بالاتر است که به نوعی ضعف برای این خودرو تلقی می‌شود و نیز همانند قدرت موتور، این خودرو با 204 نیوتن متر گشتاور ، کشش نه چندان دل چسبی را ارائه می‌دهد. با وجود قدرت کم لکسوس UX 200، به دلیل داشتن فاصله محوری کم و ابعاد کوچک، در داخل شهر فرمان پذیری بسیار مناسبی از خود نشان می‌دهد که بیشتر شبیه به یک شاسی بلند لاکچری نمود می کند تا یک کراس اوور اسپرت.

سیستم تعلیق نرم و فرمان سنگین از نکات مثبت این خودرو به شمار می رود که لذت رانندگی در شهر را همانند یک شاسی بلند ارائه می کند. بر خلاف رقیب های این لکسوس که از موتورهای مختلف و سیستم 4 چرخ محرک دارند، شما برای داشتن سیستم 4 چرخ فعال و آپشن موتوری دیگر، نیازمند انتخاب مدل هیبریدی 250H خواهید بود.

با در نظر گرفتن این که UX 200 یک خودروی ارزان است، آپشن های ارائه شده برای این خودرو در شان یک خودروی لاکچریست. به عنوان مثال مانیتور 7 اینچی داخل کابین که در نسخه پایه تحویل داده می‌شود، می‌تواند تمامی اطلاعات مورد نیاز را در اختیار سرنشینان قرار دهد، این درحالیست که در نسخه فول آپشن بجای 7 اینچ شاهد یک مانیتور 13 اینچی هستیم، در کنار سایزبندی بزرگ مانیتور سری UX لکسوس، همه این سری دارای قابلیت اتصال به لوازم جانبی اپل هستند. با توجه به جوان پسند بودن این خودرو، مدل پایه سری UX دارای امکانات بسیار جذاب برای جوانان است، مانند قابلیت اتصال به ساعت های هوشمند، دستیار گوگل و سیستم هات اسپات 4G وای فای برای 5 سرنشین همزمان که به عنوان آپشن استاندارد بر روی لکسوس UX 200 قرار گرفته است.

در حالیکه سیستم‌های دستیار و ارتباطی بر روی این خودرو به عنوان استاندارد وجود دارد، طرز کار با قطعات الکترونیکی آن همچنان کاری دشوار و غیر قابل درک است و البته سیستم صوتی این خودرو هم از نظر تست کننده اتومبیل به خوبی نسخه های NX نخواهد بود. از نظر ایمنی اما لکسوس UX 200 دارای سیستم ایمنی 2.0 این شرکت است که شامل سیستم ترمز اضطراری با مشاهده اشخاص پیاده، کروز کنترل قابل برنامه ریزی، سیستم تشخیص نقاط کور، تشخیص لاین حرکتی و اخطار خروج از خطوط جاده را دارد، اما متاسفانه باید اقرار کنیم که همه این مشخصات فقط در نسخه فول آپشن کراس اوور لکسوس قابل سفارش است. اگر چه از نظر ایمنی تصادف خودروی کراس اوور لکسوس نشان 5 ستاره ایمنی بر روی پیراهن خود دارد.

از نظر مصرف سوخت، لکسوس در شهر عدد 8.1 لیتر در صد کیلومتر و 6.3 لیتر در جاده‌های برون شهری را ثبت کرده است و در حالت ترکیبی عدد بدست آمده حدود 7 لیتر خواهد بود. این درحالی است که نزدیکترین رقیب لکسوس را می توانیم خودروی باواریایی BMW X1 معرفی کنیم که در شهر مصرف سوخت 10 لیتری و در جاده‌ها مصرف سوخت 7.3 بدست آمده است که از ترکیب این دو با یکدیگر، می توانیم به عدد 9 لیتر به ازای کارکرد 100 کیلومتر برسیم. لکسوس در نخسه هیبریدی عدد حیرت آور 5.7 لیتر به ازای کارکرد 100 کیلومتر شهری و در جاده های برون شهری عدد 5.4 لیتر را برای مصرف سوخت بدست آورده است.

در پایان می توان گفت که قیمت لکسوس UX 200 در مدل پایه خود حدود 32 هزار دلار است که با سفارش دادن تمامی امکانات، قیمت نهایی خودرو تا 36 هزار دلار افزایش پیدا خواهد کرد، هرچند در مقایسه با رقبای این خودرو می توانید هزینه کمتری برای داشتن UX 200 پرداخت کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید