برخی دارو‌ها از پوشش بیمه خارج شد

    کد خبر :165509

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با مصوبه شورای عالی بیمه، پوشش بیمه ای داروهایی که امکان دریافت بدون نسخه نیز دارد، حذف شد و از اول دی ماه اجرا می شود.

داروهای ‘او تی سی’ یا بدون نسخه داروهای ساده و معمولی هستند که مردم می توانند این داروها را بدون تجویز پزشک و ارائه نسخه از داروخانه ها تهیه کنند و به قیمت آزاد بفروش می رسد.

غلامرضا اصغری روز دوشنبه بدون اشاره به تعداد و نام این داروها با تایید خبر مصوبه شورای عالی بیمه برای حذف داروهای بدون نسخه از فهرست داروهای تحت پوشش بیمه افزود: این مصوبه بعد از تصویب در شورای عالی بیمه، از سوی دولت ابلاغ شده است و از اول دی امسال اجرایی می شود.

وی گفت: این مصوبه خوبی است که بر اساس آن داروهای معمولی(OTC) مثل سرماخوردگی و استامینوفن از پوشش بیمه ای حذف می شوند و اعتبار پوشش بیمه ای این داروها برای داروهای دیگری که مورد نیاز بیماران خاص و مزمن و صعب الاعلاج است هزینه می شود.

اصغری افزود: البته کل اعتبار بیمه ای داروهای بدون نسخه رقم زیادی نیست و حدود 140 میلیارد تومان است اما انتقال این اعتبار برای کمک به حمایت از داروهای بیماران صعب العلاج، خبر خوبی است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا درباره یارانه داروهای بیماران صعب العلاج گفت: یارانه داروی این بیماران همچنان تداوم دارد و هیچ مشکلی در مورد یارانه داروی بیماران صعب العلاج وجود ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: یارانه حمایت از هزینه داروهای بیماران صعب العلاج حدود 1600 میلیارد تومان است، طبق روال این اعتبار در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد و وزارت بهداشت این اعتبار را برای حمایت از داروهای بیماران صعب العلاج در اختیار بیمه ها قرار می دهد.

اصغری افزود: البته همان طور که سازمان مدیریت و برنامه ریزی در تخصیص برخی اعتبارات تاخیر دارد، در این مورد هم تاخیر در پرداخت وجود دارد اما سازمان های بیمه گر، طبق روال پوشش هزینه های داروهای بیماران صعب العلاج را ادامه می دهند و برای بیماران مشکلی به وجود نیامده است.

وی در پاسخ به این پرسش دیگر خبرنگار ایرنا که آخرین وضعیت بدهکاری سازمان های بیمه گر و بخش دارویی به کجا رسیده است، گفت: یک مقدار وضعیت بهتر شده است و حدود 20 درصد از بدهی بیمه ها پرداخت شده است یعنی سازمان بیمه سلامت حدود 700 میلیارد تومان از بدهی خود را به دانشگاه های علوم پزشکی پرداخت کرد و همین حدود هم سازمان تامین اجتماعی از بدهی خود را به دانشگاه های علوم پزشکی پرداخت کرد و دانشگاه های علوم پزشکی نیز از این میزان حدود 20 درصد را برای بدهی های دارویی اختصاص دادند.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: با این پرداخت، بدهی های داروخانه های خصوصی در اردیبهشت 96 پرداخت شد و برای داروخانه ها و هزینه های بیمارستان های دانشگاهی، بدهی های آذر 95 پرداخت شده است.

وی گفت: با این پرداخت ها که ادامه هم دارد، چرخ کارخانه های دارویی به حرکت درآمده و نگرانی ها تا حدی بر طرف شده است البته نه کاملا ولی نسبت به گذشته بهتر شده است و به طور متوسط بیمه ها روزانه 100 میلیارد تومان به بیمه ها پرداخت می شود تا بتوانند بدهی خود را به دانشگاه های علوم پزشکی پرداخت کنند.

منبع:ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید