برخورد قانونی با تخلفات تبلیغاتی مواد غذایی و رژیم درمانی

    کد خبر :672865

عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران با اشاره به تخلفات تبلیغاتی در حوزه مواد غذایی از جمله دم نوش‌ها، قارچ‌ها و غیره، ادامه داد: طی تفاهم‌نامه سازمان تعزیرات حکومتی و انجمن تغذیه ایران در راستای شناسایی این موارد همکاری بیشتری حاصل می‌شود.

 

دکتر فواد عسجدی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری انجمن تغذیه ایران و سازمان تعزیرات حکومتی، اظهار کرد: سال‌هاست که طبق قوانین تصویب شده وزارت بهداشت، دخالت در امر رژیم درمانی (به عنوان یکی از شاخه‌های درمان) تخلف و جرم محسوب می‌شود؛ با این حال مشکل از جای دیگری بود، بسیاری از تخلفات شکل گرفته شده در این حوزه زیرمجموعه وزارت بهداشت نبودند که در این میان می‌توان به تخلفات باشگاه‌های ورزشی در خصوص ارائه رژیم‌های غیراصولی و تجویز و فروش مکمل‌های غیرمجاز، اشاره کرد.

 

وی ادامه داد: تا پیش از عقد این تفاهم‌نامه، تنها زمانی جلوی این تخلفات گرفته می‌شد که شاکی خصوصی وجود داشت، ولی با عقد این تفاهم‌نامه همکاری و با توجه به اختیارات سازمان تعزیرات حکومتی و گشت‌های مشترک با انجمن تغدیه ایران و تشکیلات انجمن در شهرستان‌ها در مقابل چنین تخلفاتی قدرت قانون به مدد همکاران تغذیه‌ای خواهد آمد.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه در برخی مراکز پزشکی و دفاتر کار، افراد فاقد صلاحیت در امر تغذیه و رژیم‌درمانی مشغول به فعالیت بوده و تحت لوای مدارک همکاران یا مدارک و گواهی‌های فاقد اعتبار مشغول به فعالیت هستند، گفت: تسریع در بررسی چنین تخلفاتی از بندهای این تفاهم‌نامه است که به سرعت به دانشگاه‌های علوم پزشکی گزارش خواهد شد.

 

وی با اشاره به تخلفات تبلیغاتی در حوزه مواد غذایی از جمله دم نوش‌ها، قارچ‌ها و غیره، ادامه داد: طی این تفاهم‌نامه سازمان تعزیرات حکومتی و انجمن تغذیه ایران در راستای شناسایی این موارد همکاری خواهند داشت.

 

عسجدی با بیان اینکه همکاری انجمن تغدیه ایران و سازمان تعزیرات حکومتی به شکل گشت‌های مشترک و نظارت، تسریع در ارسال گزارشات به کمیسیون ماده ۱۱، رسیدگی به تخلفات با قید فوریت و آموزش است، تصریح کرد: طی هفته آینده نحوه ارسال گزارشات به انجمن تغدیه ایران و تشکیلات انجمن در شهرستان‌ها ارایه می‌شود.

 

در همین رابطه دکتر مجید حسن قمی – نایب رییس انجمن تغذیه ایران، اظهار کرد: این تفاهم نامه می‌تواند گامی موثر برای کیفی‌سازی اقدامات پیش رو به شمار آید و به این ترتیب می‌توان بیش از پیش در صیانت از حقوق شهروندی موثر عمل کرد.

 

وی ادامه داد: انجمن تغذیه با قدمتی ۳۴ ساله همیشه سعی در حفظ و ارتقای سلامتی مردم این مرز و بوم داشته و یک یک اعضای آن سعی کرده‌اند بجز بیماری به بیمار هم توجه داشته باشند و پیشگیری را مقدم بر درمان و بازتوانی بدانند.

 

قمی تاکید کرد: در تداوم این رسالت همیشگی تک تک اعضای انجمن خود را مکلف به خدمت رسانی موثر و کارآمد می‌دانند و با کمال میل حاضرند در پیشگیری از وقوع تخلفات، اطلاع رسانی عمومی و ارتقای سطح دانش و آگاهی‌های جامعه و همچنین ارایه مشاوره به سیاستمداران و مجریان نظام سلامت و ارگان‌های قضایی ایفای نقش کنند.

 

به گزارش ایسنا، تفاهم نامه همکاری انجمن تغذیه ایران و سازمان تعزیرات حکومتی با هدف طراحی و اجرای برنامه‌های عملیاتی مبارزه با تخلفات عرصه سلامت، بهداشت و تغذیه و شناسایی گلوگاه‌های تخلف، ریشه‌یابی و آسیب شناسی علل و عوامل بروز آن و پیشگیری و برخورد با تخلفات در این حوزه منعقد شده است.

 

این تفاهم نامه همچنین به منظور پیشگیری، جلوگیری و نظارت بر فعالیت موسسات پزشکی غیر مجاز که توسط افراد فاقد صلاحیت در امر تغذیه و رژیم درمانی در حال فعالیت هستند، اماکن ورزشی، ورزشگاه‌ها و فروشگاه‌هایی که در امور توزیع و فروش مکمل‌های غذایی دخالت داشته و با تداخل صنفی اقدام به فروش مکمل‌های غذایی و رژیمی به صورت غیرقانونی می‌کنند، کارخانجات، شرکت‌ها و شبکه‌های فعال در حوزه تولید، توزیع و فروش مواد غذایی و مکمل‌های غذایی و رژیمی که مرتکب تخلفات امور بهداشتی و درمانی و صنفی می‌شوند، منعقد شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید