بدن روزانه به چند لیتر آب نیاز دارد؟

    کد خبر :955711
آب

متخصصان در مطالعه‌ای تازه دریافته‌اند که نوشیدن دو لیتر آب در روز برای حفظ سلامتی یک افسانه است و افراد بسته به شغل‌شان، آب و هوای محل زندگی و جنسیت ممکن است به نوشیدن تا شش لیتر آب در روز نیاز پیدا کنند.

در دهه‌های اخیر، نیاز به نوشیدن هشت لیوان آب در روز به یک توصیه استاندارد تبدیل شده است با این حال شواهد کمی برای تأیید آن وجود دارد.

متخصصان در دانشگاه “ویسکانسین-مدیسن” در ایالات متحده هزاران نفر از ۲۶ کشور را مورد مطالعه قرار دادند تا دریابند که به چه مقدار آب نیاز دارند. آنها دریافتند که میانگین روزانه از یک لیتر در روز تا شش لیتر متغیر است که شامل آب سایر نوشیدنی ها مانند چای و قهوه و همچنین آب موجود در غذا می شود.

یکی از متخصصان در این زمینه می گوید: علم هرگز از مصرف هشت لیوان آب در روز به عنوان یک دستورالعمل مناسب و ثابت حمایت نکرده است و مقدار زیادی از آب مورد نیاز بدن از غذایی که می خورید تامین می شود. اما این بهترین کاری است که ما تاکنون انجام داده‌ایم تا میزان آب مصرفی مردم در روز – گردش آب به داخل و خارج از بدن – و عوامل اصلی که باعث گردش آب می‌شوند را اندازه‌گیری کنیم.

بر خلاف مطالعات قبلی که از افراد خواسته بود مصرف آب را خود گزارش دهند، متخصصان آب را هنگام حرکت در بدن اندازه گیری کردند. شرکت کنندگان در این مطالعه آب «قابل ردیابی» ویژه حاوی ایزوتوپ های هیدروژن و اکسیژن را نوشیدند تا متخصصان بتوانند زمان عبور آن را تشخیص دهند. آنها بسته به دما، جنس و سطح فعالیت بدنی تفاوت های زیادی پیدا کردند.

به عنوان مثال، یک مرد ۲۰ ساله که در یک کشور توسعه یافته مانند بریتانیا زندگی می کرد که میانگین دمای هوا در آن ۱۰ درجه سانتیگراد بود و میانگین فعالیت بدنی را داشت، در حدود ۳.۲ لیتر آب در روز نیاز داشت.

متخصصان دریافتند زمانی که مردم مصرف انرژی خود را در یک روز دو برابر کردند، به یک لیتر آب اضافی نیاز داشتند در حالی که افزایش ۵۰ درصدی رطوبت به نوشیدن تنها ۰.۳ لیتر آب اضافی در روز نیاز داشت. افزایش وزن نیز یکی از عوامل اصلی بود. همچنین مشخص شد که ورزشکاران حدود یک لیتر آب بیشتر از غیر ورزشکاران مصرف می کنند.

متخصصان اظهار کردند آنهایی که در کشورهایی با شاخص توسعه انسانی پایین هستند، بیشتر در مناطقی با دمای متوسط بالاتر زندگی می‌کنند، به احتمال زیاد کار فیزیکی انجام می‌دهند و کمتر در داخل ساختمان‌های تحت کنترل آب و هوا در طول روز حضور دارند. این موارد به‌علاوه احتمال کمتری برای دسترسی به یک جرعه آب تمیز در زمان نیازشان، باعث می‌شود گردش آب آنها بیشتر شود.

به نظر می رسد قانون هشت لیوان آب در روز از دکتر “فردریک جی استار”، متخصص تغذیه آمریکایی سرچشمه می گیرد که در سال ۱۹۷۴ میلادی مصرف شش تا هشت لیوان آب را پیشنهاد کرد. او گفت که این می تواند شامل قهوه، چای، شیر، نوشابه و … در کنار محتوای آب میوه و سبزیجات باشد.

اکثر متخصصان تغذیه در حال حاضر پذیرفته اند که بدن، سطح آب را به خوبی کنترل می کند، بدن آنچه را که نیاز ندارد دفع می کند و در صورت نیاز به افزایش سطح آب نیز تشنگی تحریک می شود.

بنوشیدن زیاد آب می تواند خطرناک باشد. اگر کلیه ها نتوانند از شر آب اضافی خلاص شوند، محتوای سدیم خون را رقیق می کنند و شرایطی به نام “هیپوناترمی” را ایجاد می کنند که می تواند زندگی افراد را در خطر قرار دهد. تحقیقات دانشگاه ویسکانسین-مدیسن در مجله Science منتشر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید