بحران پیری جمعیت در انتظار ایران

    کد خبر :995283
وزیر بهداشت

  بهرام عین‌اللهی؛ وزیر بهداشت به مناسبت روز ملی جمعیت، پیامی صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

جمعیت هر سرزمینی مهمترین سرمایه ملی آن مرز و بوم است؛ چرا که سرمایه انسانی هر کشور در ساختن جامعه جوان، سالم و غنی ساختن میراث فرهنگی و انتقال آن به نسل آینده نقشی موثر دارد.

ایران غنی از فرهنگ‌ها و قومیت‌های شریف، امسال در حالی هفته جمعیت را آغاز می‌کند که در مواجهه با یکی از مهمترین چالش‌های قرن با نام بحران هولناک پیری جمعیت قرار دارد؛ چالشی که تعالی تمدن اصیل ایرانی اسلامی را با تهدید مواجه کرده است و عبور از آن جز با همدلی و مشارکت همه مسئولین و آحاد مردم ایران ممکن نیست.

انقلاب اسلامی کشور عزیزمان ایران گواه سربلندی ملت بزرگ ماست که بارها حیرت و خضوع جامعه جهانی را به دنبال داشته است. بحران‌ها و تهدیدهایی که با نقش آفرینی مردم در کنار حمایت‌های دولت تبدیل به فرصت شده‌اند. این بار سیاه چاله جمعیتی از خطراتی است که عبور از آن نیازمند همت، مجاهدت و مشارکت دولت و مردم در کنار یکدیگر است.

بی‌تردید هر یک از ما در این مهم سهمی داریم. سهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در موضوع مورد اشاره اجرای تکالیف تعیین شده از سوی مجلس شورای اسلامی با عنوان «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» است که تاکنون اغلب آن را به اجرا در آورده است. در عین حال بر این اعتقادیم که در کنار تدابیر قانونی، فرهنگسازی بهداشتی و عمومی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و نخبگانی امری سرنوشت ساز است.

وزارت بهداشت به عنوان دستگاه پیشرو در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت افتخار دارد به آسان سازی، ارزان سازی و کریمانه نمودن خدماتی همچون آموزش‌های هنگام ازدواج، باروری سالم، ارائه رایگان خدمات زایمان طبیعی، پیشگیری و تشخیص به‌هنگام و درمان ناباروری، پیشگیری و مقابله با سقط عمدی جنین اهتمام داشته و همچنان پذیرای مشارکت و همفکری آحاد مردم و اندیشمندان در تمام سطوح اعم از برنامه ریزی، اجرا و نظارت خواهد بود.

در پایان ضمن گرامیداشت و تبریک روز ملی جمعیت، از همه تلاشگران و فعالان این حوزه به ویژه همکارانم که در مسیر جوانی جمعیت کشور گام‌های بلندی بر می دارند، صمیمانه تشکر می‌کنم و از خداوند متعال، ایرانی جوان، پویا، بالنده و سالم را مسألت دارم.

تسنیم/

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید